Wat valt onder algemene kosten boekhouding?

Algemene kosten deels aftrekbaar: kantinekosten, relatiegeschenken, representatie, reis- en verblijfskosten; Privé-uitgaven: eventuele privébestedingen die via uw zaak zijn gegaan, privéopnames uit kas van de zaak.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op dezaak.nl

Wat zijn kosten in de boekhouding?

Kosten zijn in de boekhouding en de jaarrekening alle posten die aan de debetzijde (in min) van het resultaat geboekt worden. De kosten die in een bedrijf worden gemaakt kan men op verschillende wijzen classificeren: Indeling naar kostensoorten en/of kostenplaatsen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat valt er allemaal onder bedrijfskosten?

Bedrijfskosten zijn alle kosten die je maakt bij het voortbrengen van omzet voor je bedrijf. Er zijn twee soorten bedrijfskosten: Kosten van de geleverde goederen/diensten aan de klant. Dit zijn kosten als grondstoffen, machines en installaties, distributie en energie voor productie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op timechimp.com

Welke kostencategorie zijn er?

Voorbeelden van kostencategorieën: huur, telefonie, reiskosten, reclame en eten & drinken. Bij een crediteur kunt u ook bij voorbaat een voorkeurskostencategorie kiezen. U kunt dit doen door een boekingsregel aan te maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wefact.nl

Wat zijn gangbare administratiekosten?

Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan kosten voor een boekhouder of accountant maar ook aan kantoorkosten zoals papier en telefoonkosten en bankkosten zoals kosten voor bankpassen en transactiekosten van de bank.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ficsus.nl

Wat kost een boekhouder en hoe bespaar je op de kosten? Boekhouder.nl

23 gerelateerde vragen gevonden

Waar vallen bankkosten onder?

De Belastingdienst heeft vastgesteld dat er btw vrijstelling is op kosten van het betalingsverkeer. Dit houdt in dat er nooit btw gerekend wordt over de bankkosten. Bankkosten worden ingeboekt net als alle andere kosten. Het is handig om hier een aparte kostenrekening voor aan te maken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rompslomp.nl

Welke 6 kostensoorten zijn er?

Een veelgebruikte indeling van kostensoorten is de volgende:
  • Kosten van grond- en hulpstoffen.
  • Kosten van arbeid.
  • Afschrijvingen op vaste activa.
  • Kosten voor het gebruik van grond.
  • Kosten van diensten van derden.
  • Belastingen die de kostprijs verhogen.
  • Kosten van geleend geld (interestkosten)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op origoo.nl

Wat boek je op welke grootboekrekening?

Je vindt grootboekrekeningen terug op je balans, maar ook op je winst- & verliesrekening. Zo heb je bijvoorbeeld 'liquide middelen' op je balans, en 'verkoopkosten' op je winst- & verliesrekening. Grootboekrekeningen categorieëren als het ware je inkomsten en uitgaven, maar ook je bezittingen en schulden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rompslomp.nl

Welke zakelijke kosten zijn aftrekbaar?

De hoofdregel: Zakelijke kosten zijn aftrekbaar

Dat is hoe de belastingdienst het omschrijft. De belastingdienst geeft zelfs een (verre van complete) opsomming van zakelijke kosten: huur van de bedrijfsruimte, verzekeringen en briefpapier zijn aftrekbaar.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op financienvoorzzpers.nl

Welke kosten zijn 100 aftrekbaar?

Volledig aftrekbare kosten

Kosten binnen je onderneming zijn 100% aftrekbaar. Hierbij hoort onder meer het kantoormateriaal, sociale bijdragen en verzekeringen. Ook specifieke beroepskledij (bijvoorbeeld een doktersjas, veiligheidsschoenen of de schort van een slager) mag je ingeven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op sbb.be

Kan ik zakelijk een horloge kopen?

Als u uw Rolex of Breitling op de zaak boekt als voorraad of 'gebruiksgoed', dan zal de fiscus dat niet zonder meer accepteren. Maar als u uw kostbare bezit boekt op 'privé' dan zijn daarmee voor u geen voordelen te behalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op duxwatches.com

Wat zijn uitgaven maar geen kosten?

Geen kosten, wel uitgave

Stel dat je een nieuwe auto koopt voor € 10.000. Dit is een investering (= bezit) die je onder de materiële vaste activa op de balans boekt. De € 10.000 heb je echter al wel betaald, dus het is een uitgave. Aangezien je niets in de resultatenrekening hebt geboekt, is er geen sprake van kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op succesvolboekhouden.nl

Welke kosten zijn vaste kosten?

Vaste kosten zijn kosten die niet veranderen als er meer of minder wordt geproduceerd. Ze worden ook wel constante kosten genoemd. Een voorbeeld van vaste kosten is de huur van een bedrijfspand: het maakt niet uit hoeveel producten er in het pand geproduceerd worden, de huur is hetzelfde.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op examenoverzicht.nl

Wat zijn alle vaste kosten?

Vaste kosten zijn alle uitgaven die op regelmatige basis moeten worden betaald, zoals bijvoorbeeld de maandelijkse kosten van gas, elektriciteit en water. Variabele kosten zijn bijvoorbeeld bezoekjes aan de cinema of restaurants, andere vrijetijdsbesteding en winkelen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ovb-willemot.be

Wat zijn directe en indirecte kosten?

Directe kosten zijn kosten die vrij gemakkelijk (direct) zijn toe te wijzen aan een product, dienst of project. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld materiaal, grondstoffen en uren van direct personeel. De overige kosten vallen onder de indirecte kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ficsus.nl

Wat zijn de operationele kosten?

Alle kosten, die worden gemaakt om een bedrijf draaiende te houden, worden tot operationele kosten gerekend. Dit zijn kosten die een onderneming genoodzaakt is te maken. Uitgaven die gedaan worden tijdens productie worden niet meegerekend als operationele kosten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op simpledcard.com

Wat zijn bedrijfskosten Belastingdienst?

Alleen de kosten die u maakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, zijn aftrekbaar: de zakelijke kosten. Zakelijke kosten zijn dus de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op belastingdienst.nl

Waar boek je notariskosten op?

Die notariskosten kan je boeken als 'oprichtingskosten'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op balanslezen.com

Welke drie manieren zijn er om de kostprijs te berekenen?

Er zijn meerdere manieren om de kostprijs van een product te bepalen.
...
Kostprijs berekenen
  • integrale kostprijscalculatie.
  • kostenplaatsberekening.
  • activity based costing.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ondernemersplein.kvk.nl

Wat wordt verstaan onder kostendragers?

Een kostendrager is een extra dimensie aan de boekingen in het grootboek, waarbij er een product of activiteit kan worden gekoppeld aan de kosten of omzet van de onderneming. Hiermee zou er bijvoorbeeld de kostprijs of marge analyse van een artikel kunnen worden bepaald.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op asperion.nl

Is een mobiele telefoon inventaris?

Tegenwoordig is er geen onderneming die werkt zonder computer en/of elektronische apparatuur. Computers, laptops , telefoons of kassasystemen, maar ook mobile apparaten zoals tablets, foto/film camera's of bepaalde meetapparatuur.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vanelswijkhoogeveen.nl

Populaire vragen