Kwaliteitszorg is het proces waarin de school doelstellingen bepaalt, ze weet te realiseren en de kwaliteit ervan weet te bewaken. Kwaliteitszorg is het geheel van activiteiten van een organisatie dat er op is gericht om de opbrengst van het primaire proces op het gewenste kwaliteitsniveau te brengen of te houden.
Kwaliteit van zorg is de mate waarin de zorg geleverd voor personen en patiëntengroepen de gewenste zorgresultaten verbetert.
Kwaliteitszorg houdt in: het in kaart brengen en beheersen van werkprocessen en het verbeteren en bijsturen hiervan. Wij hebben kwaliteitseisen geformuleerd, werkprocessen in kaart gebracht, we meten kwaliteit, stellen verbeterpunten vast en plannen verbeteracties.
De term Kwaliteit van Zorg gaat dus over de concrete zorg en de kenmerken daarvan. Alles wat we moeten doen om die kwaliteit op peil te houden of te laten voldoen aan de normen is kwaliteitszorg.
Het kwaliteitssysteem helpt de organisatie de zorg te leveren zoals afgesproken en om te verbeteren waar nodig, om op die manier te zorgen dat het kwaliteitsniveau constant verbetert. Kwaliteit is daarnaast een strategisch middel om klanten te binden en het marktaandeel te vergroten.
De kwaliteit van zorg kan worden gemeten met meetinstrumenten. In de jaren negentig richtten meetinstrumenten in de zorg zich voornamelijk op patiënttevredenheid. Tevredenheid wordt gebaseerd op voorkeuren, eerdere ervaringen en verwachtingen vooraf, waardoor deze onderzoeken een subjectief karakter hebben.
Wat is kwaliteit van leven? Kwaliteit van leven is een subjectief begrip. Het zegt iets over hoe een persoon zijn of haar lichamelijke, psychische en sociale functioneren ervaart. Het kan daarnaast ook objectieve aspecten betreffen, bijvoorbeeld als het gaat om beperkingen als gevolg van ziekte.
Kwaliteitsbewustzijn is dus niet het passief volgen van instructies en producten volgens specificaties leveren, maar kansen benutten om de voldoening in je eigen werk en de tevredenheid van de klant te vergroten.
Denk bijvoorbeeld aan HKZ, ISO 13485, ISO 9001 voor de zorg. De richtlijnen van deze normen vormen dan uiteindelijk de basis voor het opstellen van je managementsysteem.
Kwaliteit is het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
Een kwaliteitssysteem is een managementinstrument om de kwaliteit van je bedrijfsvoering te waarborgen en te verbeteren. Het systeem maakt zichtbaar wat de kritieke processen in de organisatie zijn, of klantaanvragen juist en tijdig verwerkt worden en of je klanten tevreden zijn.
Kwaliteit ontstaat in eerste instantie in de relatie tussen de cliënt, de medewerker en de naasten. Vanuit die gedachte geeft het management de teams op de werkvloer de verantwoordelijkheid en het vertrouwen om de dingen zelf te regelen voor onze cliënten. De teams werken samen met de cliënten en hun naasten/familie.
De kwaliteit van iets is de mate waarin datgene goed is of aan bepaalde normen voldoet. Een ander woord voor kwaliteit is deugdelijkheid. Door de grote toename van producten en diensten is de kwaliteit van die producten in de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden.
Kwaliteit is daarmee een instrument om de organisatie doorlopend te verbeteren en daarmee onze klanten beter ten dienste te kunnen staan. Een bijkomend voordeel van kwaliteit is de verlaging van kosten door betere beheersing van processen, waardoor de productiviteit toeneemt.
De vier domeinen die invloed hebben op de kwaliteit van leven zijn: sociaal economische status, vergrijzing, gender en multimorbiditeit.
Moraal zijn de waarden en normen die richting geven aan jouw doen en laten, ze sturen de keuzes die je maakt. Ethiek is daarover nadenken. Het is nadenken over de vraag of jouw handelen leidt tot goede zorg. Dat kan echt over van alles gaan: van grote levensvragen tot kleine, dagelijkse keuzes.
De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) verplicht zorgaanbieders hun eigen kwaliteit te bewaken, te beheersen en te verbeteren. Zorgaanbieders zijn zorginstellingen, maar ook solistisch werkende zorgverleners.
Patiëntveiligheid is de situatie waarin patiënten zo min mogelijk risico lopen op onbedoelde lichamelijke of psychische schade tijdens de behandeling in een zorginstelling. Risico kan ontstaan wanneer hulpverleners niet volgens professionele standaarden handelen of door tekortkomingen van het zorgsysteem.
Aan informatie kan men veel kwaliteitseisen stellen, zoals: relevantie, klantspecificiteit, toereikendheid, beschikbaarheid, consistentie, aanvaardbaarheid, kwantificeerbaarheid, tijdigheid, presentatievorm, betrouwbaarheid, rechtmatigheid en kostprijs.