Onder SEO vallen alle werkzaamheden die je uitvoert om ervoor te zorgen dat je website hogere posities pakt in zoekmachines, zoals Google. Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit.
Organische zoekresultaten zijn de resultaten die weergegeven worden onder de gesponsorde (betaalde) koppelingen. Deze positie is gratis en wordt bepaald door het algoritme van de zoekmachine en de relatie van een website met een betreffend zoekwoord.
On-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen van je website die je voor SEO kunt optimaliseren. Deze onderdelen hebben effect op zoekmachineoptimalisatie. Hierbij kun je denken aan de title tags, meta description, headings, URL's, alt tekst, content maar ook interne links en zoekwoordoptimalisatie.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
SEO, of Search Engine Optimization ('zoekmachine optimalisatie'), is een verzamelnaam voor alle processen die de organische vindbaarheid van een webpagina in zoekmachines optimaliseren.
De SEO-test kijkt naar hoe het staat met de techniek, content en linkbuilding. De test ziet wat verbeterd kan worden en waar de eventuele kansen liggen. Aan de hand van deze informatie kun je jouw website optimaliseren voor zoekmachines als Google, Yahoo en Bing. De SEO-test duurt slechts een aantal seconden.
De SEO specialist onderzoekt hoe de content van een website geoptimaliseerd kan worden om gevonden te kunnen worden door de zoekmachines. Deze zoekmachines, zoals Google, veranderen continu, dus de taak van een SEO specialist is nooit klaar. De SEO specialist zoekt naar de factoren waar de zoekmachine op let.
Google Analytics is een interessante en gratis tool van Google. Het kan gebruikt worden om vrijwel alle activiteiten te volgen en inzichtelijk te maken. Zowel verkeer naar jouw website, op jouw website als van jouw website kun je meten. De informatie wordt overzichtelijk vastgelegd.
Met Google Ads kunt u gemakkelijk effectieve advertentieteksten schrijven of afbeeldingen toevoegen. Er zijn verschillende advertentie-indelingen beschikbaar en we helpen u bepalen hoe u uw advertentie het beste kunt samenstellen op basis van uw advertentiedoelen en marketingdoelstellingen.
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
Een SEO bedrijf of zoekmachine optimalisatie bureau is gespecialiseerd in SEO en het organisch vindbaar maken van bedrijven in de zoekmachine.
Wat is een SEO-campagne? SEO staat voor: Search Engine Optimization. Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt om beter vindbaar te worden binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Google bepaalt aan de hand van een algoritme wie er bovenaan de zoekresultaten komt te staan.
De organische of natuurlijke zoekresultaten zijn de niet-gesponsorde zoekresultaten die zoekmachines op basis van relevantie aan u voorschotelen. Simpel gezegd gaat het dus om alle zoekresultaten exclusief de betaalde zoekresultaten of advertenties.
Organische resultaten worden gebaseerd op niet-commerciële criteria door de zoekmachines. Er wordt alleen getoetst op de relevantie tussen de zoekopdracht en de webpagina's die overeenkomen met deze zoekterm.
Wat is organische vindbaarheid? Organische vindbaarheid is niets minder dan de gratis vindbaarheid in de zoekmachines, zoals Google. Deze resultaten staan altijd onder de betaalde resultaten (advertenties).
Google Analytics (gratis product)
Google Tag Manager is een gratis tool waarmee je zelf tags (ook wel scrips of codes) kunt toevoegen aan je website. Hiervoor dien je eenmalig de code van Google Tag Manager op je website te plaatsen. Daarna kun je alle tags zelf plaatsen. Denk hierbij aan tags van tools zoals Hotjar of Google Ads.
Standaard verzamelt Google Analytics persoonsgegevens van je sitebezoekers, zoals IP-adressen en locatiegegevens. Bovendien worden standaard gegevens met Google gedeeld. Om aan de nieuwe wet te voldoen, zijn dus aanpassingen nodig aan de manier waarop je Google Analytics gebruikt.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
Search Engine Advertising (SEA) SEA staat voor Search Engine Advertising en betekent zoekmachine-adverteren: het tegen betaling plaatsen van zoekadvertenties om zo boven de natuurlijke zoekresultaten te verschijnen.
Een content marketeer is een online marketeer die zich specifiek richt op content. Een content marketeer kent zijn doelgroep van binnen en van buiten, weet welke informatiebehoefte de doelgroep heeft in alle fases van de klantreis en weet hoe de doelgroep de informatie graag wil verwerken.