Waar een dieselmotor vaak meer koppeling heeft, heeft een benzinemotor meestal meer vermogen. Hierdoor kan je sneller optrekken. Dit houdt in dat je in minder tijd op een hoge snelheid kan komen. In de praktijk wordt het verschil tussen de benzinemotor en de dieselmotor steeds kleiner.
Een benzinemotor rijdt echter minder zuinig dan een dieselmotor. Daarnaast is de prijs per liter ook hoger. Het break even punt ligt rond de 20.000 à 25.000 kilometer per jaar. Rijd je minder dan 20.000 kilometer per jaar, dan is benzine rijden een betere keuze.
Een benzinemotor is trouwens niet zo sterk als een diesel. De levensduur van een benzinemotor ligt dan ook rond 200.000 kilometers, wat minder is dan een diesel. Doordat een benzinemotor hogere toerentallen dan een diesel draait, verslijt hij sneller.
Een dieselwagen verbruikt doorgaans minder brandstof. De prijs van diesel is (voorlopig nog) lager dan die van benzine.
De brandstofprijs van diesel ligt een stuk lager dan van benzine. Bovendien is een dieselmotor over het algemeen zuiniger, en heeft deze dus een lager verbruik. De wegenbelasting van een dieselauto ligt echter een stuk hoger dan van een benzineauto.
Bij de verbranding van een liter diesel komt meer CO2 vrij dan bij de verbranding van een liter benzine. Daarmee verdwijnt een deel van het voordeel van de zuiniger diesel. Verder hebben de benzinemotoren de laatste tijd een inhaalslag gemaakt. Het verbruik van benzineauto's is geoptimaliseerd.
De voordelen van diesel
De CO2 uitstoot van een diesel is lager dan die van een benzineauto, waardoor de auto milieuvriendelijker is. De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager.
Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Daarnaast rijdt een gemiddelde dieselauto ongeveer 1 op 21.
Hiermee kan in de regel nog zo'n 50 kilometer gereden worden. Maar hoe ver je er daadwerkelijk mee komt, hangt af van het automodel en jouw persoonlijke rijstijl.
De benzinevariant zal grofweg 1:15 rijden (met één liter benzine rijd je 15 kilometer); de dieselvariant ongeveer 1:20. Het brandstofverbruik is uiteraard van het model, de leeftijd van de auto en je rijstijl.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt.
Ook de hoge belastingschaal waarin dieselwagens vallen, heeft álles te maken met milieuverontreiniging. Want met name oude diesels zijn zéér belastend voor het milieu. Voor diesels wordt de wegenbelasting dan ook elk jaar exponentieel opgehoogd, en dat geldt des te meer voor de provinciale opcenten.
Uit de studie, uitgevoerd door het Oostenrijkse Joanneum Research, blijkt dat auto's op aardgas (ook wel CNG, oftewel Compressed Natural Gas genoemd) op dit moment gedurende hun gehele levenscyclus de minste CO2-uitstoot genereren.
Voordelen van benzine auto
Om te beginnen is een benzineauto vaak goedkoper om aan te schaffen dan een dieselauto. Daarnaast betaal je ook een stuk minder wegenbelasting dan wanneer je een auto op diesel rijdt. Dat komt doordat benzineauto's door de overheid als beter voor het milieu worden bestempeld.
Verzekeringsmaatschappijen gaan er namelijk vanuit dat je met een diesel ook veel meer kilometers maakt en dus is er vanzelfsprekend meer risico op schadegevallen. Aan de andere kant is de vraagprijs van een tweedehands diesel anno 2022 in de meeste gevallen een stuk lager dan een evenknie op benzine.
Het omslagpunt voor een gebruikte diesel zat jarenlang rond de 15.000 - 17.000 km, nu in januari 2018 is zelfs bij 30.000 km per jaar benzine nog goedkoper.
Verbruikt je auto 6,7 l/100 kilometer (dat is 1 op 14,9), dan is die vergoeding genoeg om de brandstofkosten te betalen. Bij een literprijs van € 2,23 ben je dan ongeveer € 15 kwijt per 100 km, terwijl je voor diezelfde afstand dus € 19 kunt declareren.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
Nummer 1 is de NC700 van Honda. Deze motor werd heel vaak genoemd met variërende cijfers tussen verbruik van 1/27 en 1/31. Honda heeft tijdens de ontwikkeling speciaal rekening gehouden met een laag brandstofverbruik.
Baljet benadrukt dat een dieselauto nog steeds zijn voor- en nadelen heeft: “Tegen zijn de grotere onzekerheid over restwaarde en bruikbaarheid en de hogere vaste lasten. Maar voor een diesel pleiten nog steeds het hoge koppel, het aangename rijden, laag verbruik en dus minder brandstofkosten.
Het einde van de diesel is nabij
Als er een klimaatakkoord gesloten wordt in Den Haag dan is naar verwachting in 2030 maximaal eenvijfde van alle auto's in Nederland elektrisch en/of waterstof. In de nabije toekomst is er dus in elk geval nog ruimte voor de diesel.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.