Meestal heeft een remklauw twee verschuifbare remzuigers en worden de remblokken door vloei-stofdruk tegen beide zijden van de remschijf aange-drukt. Een vastzittende remklauw moet worden vervangen, tenzij hij alsnog gangbaar kan worden gemaakt. Bij een vastzittende remklauw gaat de rem slepen.
Bij een vastzittende remzuiger / rem plunjer, de remzuiger losmaken verwijderen en reinigen: Door Middel van pompen op het rempedaal is de plunjer over het algemeen prima te verwijderen. Natuurlijk is het daarbij handiger om met twee personen te zijn.
Vaak voorkomende redenen van blokkerende remklauwen zijn: Blootstelling aan vocht en vuil. De verzamelde vervuiling voorkomt dat de zuigers en geleidepennen vrij kunnen bewegen. Vloeistof veroorzaakt corrosie, wat leidt tot blokkeren.
Bedien het rempedaal als de motor niet loopt, tot aan het punt dat het pedaal 'hard' wordt. Trap het pedaal vervolgens met geringe kracht door. Wanneer het pedaal zonder meer tot aan het einde kan worden ingetrapt, betekent dit dat een er lekkage in het remcircuit is. Start de motor als het pedaal niet beweegt.
Voor het vervangen van een remklauw (voor) moeten eigenaren uitgaan van ongeveer 300 tot 450 euro voor een compacte auto. In de Golfklasse liggen de prijzen iets hoger., het wisselen van een voorste remklauw kost dan tussen de 300 en 550 euro.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
Hoe werkt een rembekrachtiger
In de rembekrachtiger bevindt zich een membraan met aan beiden zijde onderdruk. Zodra het rempedaal ingedrukt wordt een opent er een klep die buitenluchtdruk toelaat. De vervolgens lagere druk aan de voorzijde van het membraan helpt mee de zuiger in de hoofdremcilinder in te drukken.
Belangrijk! Gebruik een speciaal, tegen hoge temperaturen bestand smeermiddel. De remklauw schoonmaken. Verwijder vuil met behulp van remmenreiniger en een staalborstel.
Reinig de handen grondig na het aanraken van het smeermiddel en raak de remblokoppervlakken niet aan met vette handen.
Uw auto is voorzien van een ABS systeem dat blokkeren van de wielen hoort te voorkomen op het moment dat met volle kracht het rempedaal bediend wordt. ABS zorgt ervoor dat de auto dan bestuurbaar blijft en de auto komt 'schokkend' tot stilstand.
Het enige smeermiddel dat voor de rem mag worden gebruikt is koperpasta. Remvoeringen worden aan hiermee aan hun ACHTERzijde ingesmeerd voordat ze in de remklauw worden geplaatst. Ook de remklauw kan aan de remcilinder wat koperpasta gebruiken.
Een remtang kan met een stevige tang terug geduwd worden, het beste is dit te doen als de oude remblokken nog in de remklauw zitten, let op dat het afdichtrubber niet beschadigd dit kan lekkage veroorzaken. Let op het remolie reservoir deze kan door het terug duwen van de remzuiger overlopen.
Wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt, komt er druk te staan op de cilinder. Daardoor wordt de remklauw in beweging gezet. Het resultaat: de remblokken drukken tegen de remschijven aan. Dit zorgt voor het vertragen van de auto.
Als je het rempedaal intrapt verplaats je, via de hoofdremcilinder, remvloeistof naar de zuigers die in de remtang zitten. Deze worden vervolgens naar buiten gedrukt. Hierdoor worden vervolgens de remblokken tegen de remschijf aangedrukt, waardoor je auto tot stilstand komt.
Remblokken kun je ontvetten door er schijfremmenreiniger op te spuiten en daarna vlak af te schuren met schuurpapier. Werkt praktisch altijd.
Kosten voor een nieuwe rembekrachtiger
Een hoogwaardige rembekrachtiger van merkkwaliteit (bijv. ATE) kost ca. 100 EUR.
Met een vacuümpomp kan vacuüm worden gegenereerd. De werking is dezelfde als een compressor, de toepassing is echter niet aan de perszijde, maar aan de aanzuigzijde. Het doel van de vacuümpomp is de lucht of een ander gas uit een ruimte te trekken teneinde de druk ervan te verlagen.
De kosten van het vervangen van remblokken verschilt per auto. De kosten voor een setje remblokken liggen vaak tussen de 20 en 170 euro. De exacte prijs hangt af van jouw type wagen en het merk remblokken.
Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
De meeste remvloeistoffen zijn hygroscopisch. Dit betekent dat ze water opnemen uit de buitenlucht. Hoe meer water jouw remvloeistof heeft opgenomen, hoe slechter deze werkt. Daarom moet elke twee jaar je remvloeistof vervangen.