Bel naar je nieuwe operator en geef het gsm- of vaste nummer in kwestie, de formule waarop je wilt overstappen en de naam van je huidige operator door. Zo kun je je huidige telefoonnummer behouden en je abonnement bij je oude operator laten stopzetten door je nieuwe operator.
Je kunt naar een nieuwe provider overstappen nadat de looptijd van je huidige mobiele abonnement is verstreken. Hierbij moet je rekening houden met het opzegtermijn van één maand.
U vraagt nummerbehoud aan bij uw nieuwe aanbieder. Hij doet de aanvraag bij uw oude aanbieder. Uw oude aanbieder mag deze aanvraag niet weigeren. Verder hebt u recht op nummerbehoud tot 1 maand na de datum van beëindiging van de overeenkomst.
Je hebt een maand opzegtermijn bij jouw huidige aanbieder. Dit komt 'goed' uit, een gemiddelde overstap is binnen 3 tot 4 weken gerealiseerd. Overstappen naar kabel kost gemiddeld 10 werkdagen.
Toegang tot zes maanden na overstap
Internetproviders zijn wettelijk verplicht om hun klanten die overstappen nog een half jaar toegang tot hun e-mailadres(sen) te geven. Dat betekent dat tot nog zes maanden na een overstap een oud e-mailadres gratis te gebruiken is. Mails blijven binnenkomen en u kunt mails versturen.
Als het abonnement bij jouw huidige provider binnen 4 maanden afloopt, is het mogelijk om nummerbehoud aan te vragen voor een nieuw abonnement. Nummerbehoud moet minimaal één maand van tevoren worden aangevraagd in verband met de opzegtermijn.
Je kan bij je aanvraag kiezen uit 3 varianten: Overzetten nadat je huidige contract is afgelopen. Overzetten over 3 werkdagen, met afkoop van je contract bij je huidige provider. Overzetten over 3 werkdagen, zonder afkoop van je contract bij je huidige provider (je krijgt dan een ander nummer bij je huidige provider).
Eén werkdag
Na je bezoek aan de winkel of de website van je nieuwe operator of vóór de afgesproken datum van de nummeroverdracht, kijkt de nieuwe operator met de oude operator na of alles technisch in orde is om het nummer over te zetten. Na de technische validering duurt de nummeroverdracht hoogstens één werkdag.
Je kan jouw telefoonnummer altijd behouden. Je hebt enkel een simkaart nodig van je nieuwe operator. Je tekent of valideert online een schriftelijke opdracht aan je nieuwe telecomoperator.
De beste internet provider volgens de Consumentenbond is Freedom Internet, gelijk gevolgd door KPN glasvezel. De Consumentenbond doet elke maand een panel onderzoek waarin 10.000 consumenten hun ervaringen met hun internet provider delen.
Goedkoopste provider: Youfone
Youfone is over het algemeen de goedkoopste provider. Budget-alles-in-een is ook zeer voordelig. De prijzen van de abonnementen van 50 Mbit/s en 100 Mbit/s zijn tot een kwart lager dan het gemiddelde. Bij Ziggo betaal je voor het Basic instapabonnement van 50 Mbit/s €44.
Meerdere providers is geen probleem mits ze maar niet over het zelfde medium binnenkomen.
Om gebruik te maken van je nieuwe abonnement, met bijvoorbeeld onbeperkt internet, moet je de nieuwe simkaart op de afgesproken dag verwisselen met je huidige simkaart. Als je hebt aangegeven dat je je nummer wilt behouden, staat jouw nummer al op de nieuwe simkaart.Je hoeft dan verder niks te doen.
Kan ik mijn e-mailadres blijven gebruiken? Nadat je abonnement is opgeheven, kan je KPN en Telfort e-mailadressen nog 6 maanden gratis gebruiken.
Opzegtermijn. Alle providers hanteren een opzegtermijn van één maand. Alleen voor zakelijk internet zijn hier uitzonderingen op. Wanneer u bijvoorbeeld wilt dat het abonnement wordt beëindigd op 1 december dan dient de opzegging uiterlijk op de laatste dag van oktober binnen te zijn bij uw provider.
Hoe vraag je nummerbehoud aan
Pas nadat je oude telefoon abonnement is afgelopen kun je het 06 nummer meenemen naar je nieuwe provider. Het opzegtermijn voor consumenten is een maand. Kies je bij het aangaan van een nieuw abonnement voor nummerbehoud. Dan moet je zelf je oude abonnement niet opzeggen.
Er is geen vast tijdstip voor nummer-overdracht naar een nieuwe provider. Indien je de bevestiging hebt gekregen dat het vandaag plaats gaat vinden. Dan wordt je nummer inderdaad vandaag overgezet naar het Netwerk van Vodafone.
Wat heb ik nodig als ik mijn nummer wil behouden? Voor het aanvragen van nummerbehoud hebben wij je simkaartnummer en je mobiele nummer nodig. Je simkaartnummer vind je achterop je simkaart. Als het simkaartnummer niet leesbaar is informeer dan bij je huidige aanbieder naar je simkaartnummer.
Als een telefoonnummer komt te vervallen of wordt afgesloten, gaat het nummer terug naar de originele provider. Dat gebeurt trouwens alleen als het telefoonnummer met nummerbehoud door meerdere providers is overgenomen, anders blijft het nummer bij de originele provider.
Wil je overstappen naar een Vodafone abonnement, dan zorgt Vodafone voor de opzegging van het abonnement bij je huidige provider. Zo weet je zeker dat je nummer niet komt te vervallen. Je oude en nieuwe abonnementen lopen zo mooi in elkaar over. Houd hierbij wel rekening met één maand opzegtermijn.
Zowel van je huidige provider als van Vodafone. Het kan namelijk de hele dag duren voordat het nummer overgezet wordt en zo ben je niet onbereikbaar. Dit gaat geheel automatisch en je hoeft daar dus niets voor te doen. Zodra de simkaart van je huidige provider niet meer werkt, gaat het allemaal heel snel.
Nummerbehoud stap-voor-stap
Je nieuwe provider stuurt je nieuwe simkaart vervolgens naar je op. Wanneer bekend is op welk tijdstip de nummer overzetting plaatsvindt, neemt je provider contact met je op. Ze laten je zo weten per wanneer je huidige simkaart niet meer geldig is.