Wat te doen bij brand van een loodzuur accu (gel/vlies)Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer!
Na een brand
Als de vlammen gedoofd zijn is de Li-Ion accu nog zeer heet waardoor herontsteking kan optreden. Houd de accu daarom nog minimaal 20 minuten nauwlettend in de gaten. Plaats verbrande accu's – zodra dat veilig kan – alsnog in een bak water en laat minimaal 48 uur buitenshuis verder afkoelen.
Logischerwijs zou je dus concluderen dat een brandende lithium-batterij onder de brandklasse D (metalen) valt, en je dus een speciale metaal-poederbrandblusser nodig hebt. Opgelet: een metaal-poederbrandblusser kan je NOOIT gebruiken voor een brandende lithium-batterij te blussen.
Verplaats de batterij, mits dit veilig is, in ieder geval uit de buurt van brandbare materialen maar het liefst naar buiten. Is dit niet mogelijk, open dan ramen en deuren zodat de rook snel naar buiten kan; Pak een blusmiddel geschikt voor het blussen van lithium-ion branden en blus de accu.
Bewaar de accu's dus altijd op een koele plaats en controleer regelmatig hoe warm ze zijn om een spontane accubrand te voorkomen. Daarnaast zorgt de aanraking van een accu met hoge temperaturen ervoor dat de levensduur verkleind wordt, nog een goede reden om contact met de zon te voorkomen.
Normaal blijven die materialen goed intact, maar als de accu te heet wordt veranderen ze.Er kunnen gassen ontstaan waardoor het toestel ontploft, en er kan kortsluiting ontstaan waardoor in één klap alle energie tegelijk beschikbaar komt. Dan ontstaat veel warmte en mogelijk ook vuur.
Een batterijbrand kan ontstaan door kortsluiting in de batterij, wat leidt tot een thermische reactie, ook wel bekend als “thermal runaway”. Bij deze reactie bouwt de temperatuur zich langzaam op en ontwikkelen de cellen in de batterij warmte.
Voor het blussen van Lithium batterijen is een Lithium brandblusser het meest geschikt bevonden.
Een brandende fietsaccu is zeer moeilijk te blussen omdat de Li-Ion cellen verpakt zitten in een stevige kunststof of aluminium behuizing. Met een brandblussers met een hoge A-rating kunnen vlammen aan de buitenkant doeltreffend gedoofd worden, maar het is moeilijk om de aangetaste Li-Ion cellen in de accu te bereiken.
Voorkom blootstelling van de accu en lader aan hoge of extreem lage temperaturen. Lithiumaccu's zijn gevoelig voor extreem hoge en lage temperaturen. Zeker bij extreem hoge temperaturen kunnen de accu's nog warmer worden en daardoor doorbranden of zelfs ontploffen.
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer! Verder is onderhoud belangrijk.
Het weggooien van deze accu in een vuur of in een oven, of het mechanisch vermorzelen of doorsnijden ervan, kan leiden tot een explosie van de accu.
Lekkende batterijen kunnen een probleem zijn bij alkalinebatterijen omdat zij een bijtend alkaline-elektrolyt (geleidingsvloeistof) bevatten. Contact met deze vloeistof (of poeder indien ingedroogd) op huid, ogen en/of slijmvliezen kan brandwonden veroorzaken.
'Die fietsaccu's zijn een stuk zwaarder en dus ook gevaarlijker. ' Van den Ende wil mensen op het hart drukken fietsaccu's alleen op te laden als er iemand bij is.
Als een accu explodeert tijdens het starten is dat meestal het gevolg van een te laag elektrolytniveau, door verkeerd laden en/of gebrekkig onderhoud.
Zijn batterijen gevaarlijk? Nee, bij normaal gebruik zijn batterijen niet gevaarlijk. Maar batterijen en accu's kunnen wel brandgevaar opleveren als ze met water in aanraking komen of wanneer ze niet op de juiste en veilige manier worden opgeladen.
Bij hoge temperaturen en in direct zonlicht kan je accu oververhit raken. Idealiter wordt je accu blootgesteld aan temperaturen tussen 0 °C en 20 °C. Alles daarboven kan voor oververhitting zorgen, waardoor je accu beschadigd kan worden. Door hitte verhoogt de interne weerstand van de accu.
Volgens Van Duijvenboden is de enige mogelijkheid om elektrische voertuigen te blussen, het gebruik van veel water.
Bij normaal gebruik zijn lithium-batterijen niet gevaarlijk. Maar ze kunnen brandgevaar opleveren als ze overladen worden, als er een kortsluiting ontstaat of als ze met water in aanraking komen. Ook als de batterijen niet op een juiste en veilige manier worden opgeladen, kan brand ontstaan.
Blussen met water is daarom bijvoorbeeld niet goed geschikt bij een elektrische brand. Het vuur kan er in principe wel mee geblust worden, maar omdat er een zeer hoge kans is op kortsluiting, is blussen met water gevaarlijk voor degene die blust en voor eventuele omstanders.
Bij het blussen met een poederblusser moet je voorzichtig zijn dat de brand niet opnieuw gaat branden nadat deze is gedoofd. Poederblussers zijn uitstekende blusmiddelen om een A, B of C brand te doven, maar ze hebben geen goed koelend effect.
Normaal gesproken zou de levensduur van een auto accu op 5-6 jaar moeten liggen. Door een te diepe ontlading wordt de levensduur verkort. U kunt zelf veel doen om de status van de accu te controleren en de levensduur te verlengen. Het voortijdig moeten vervangen van de auto accu is namelijk ook niet goedkoop.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter.Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu.Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie.
De garantie op de meeste voertuigaccu's is 24 maanden, ofwel 2 jaar. Op de meeste Varta accu's geven we zelfs 1 jaar extra garantie. Deze garantie geldt voor fabrieksfouten, zoals een defecte accucel of een gebrekkige weerstand.