Geld terug of schadevergoeding eisen bij niet nakomen afspraken. Heb je een overeenkomst met een bedrijf of persoon, maar houdt die zich niet aan de gemaakte afspraken? Dan kun je de andere partij in gebreke stellen, de overeenkomst ontbinden, jouw geld terug vragen of een schadevergoeding eisen.
Betaalt de webshop het aankoopbedrag niet terug, stuur dan een betalingsherinnering. Een voorbeeld van een betalingsherinnering kunt u hieronder downloaden. Hierin geeft u aan het bedrag per direct terug te willen. Doet de winkel dat niet, dan geeft u de vordering aan ons incassobureau uit handen.
Binnen 14 dagen mag je een koop zonder reden ontbinden en het product terugsturen. Je hoort dan binnen 14 dagen je geld terug te krijgen.
Als de geldlener weigert om de lening terug te betalen zult u een procedure moeten starten om uw geld terug te krijgen. Pas wanneer er een vonnis is waarin de rechter heeft bepaald dat de geldlener de onderhandse geldlening aan u moet terugbetalen kunt u de geldlener dwingen om de lening aan u terug te betalen.
Als je te maken hebt met het niet terugbetalen van een factuur of geldlening, kun je aangifte doen bij de politie.
Als andere incassomethoden hebben gefaald, moet u stappen ondernemen om de zaak voor te leggen aan de kantonrechter . U kunt ook bemiddeling overwegen in plaats van de rechtbank. Veel kantonrechters sturen u eerst door bemiddeling. Dit is ook het moment om te overwegen of u een advocaat aan uw zijde wilt hebben in de kantonrechter.
Neem zo snel mogelijk contact op met de schuldeiser(s) om een betalingsregeling af te spreken. Hierbij betaalt u uw rekeningen in termijnen af en niet in één keer. Ook kunt u hulp inschakelen van een schuldhulpverlener of andere deskundige. Bij schulden kunt u te maken krijgen met wettelijke regelingen.
Vaak ontvang je een tegoedbon of je geld terug. Dit is een gunst van de verkoper. Hij is dus niet verplicht om jouw product te ruilen of geld terug te geven. De mogelijkheid om te ruilen of teruggave van jouw geld moet op de kassabon staan of vermeld worden in de winkel zelf.
U kunt dit aan de verkoper vertellen en kijken of ze akkoord gaan met het retourneren zonder de originele verpakking. Het is een goed idee om een verzendbewijs van Royal Mail te krijgen wanneer u het item verzendt - u kunt dit gebruiken om aan de verkoper te bewijzen dat u het item hebt verzonden. De verkoper moet u de terugbetaling binnen 14 dagen betalen.
Terugstorten via de bank
U kunt de bank vragen om de onterechte incasso terug te boeken. Dit kan binnen 13 maanden na de afschrijving van het bedrag. U moet dan zeggen waarom u het bedrag terug wilt hebben. Uw bank controleert eerst of u een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso.
U betaalt terug binnen 14 dagen nadat ze de koop ongedaan maken. U mag wachten met terugbetalen totdat u het product terug heeft, of totdat de klant bewijst dat hij het terugstuurde.
Heeft u een klacht over een product of dienst en komt u er met het bedrijf niet uit? Dan kunt u een geschillencommissie inschakelen. Een geschillencommissie adviseert en bemiddelt, of doet een uitspraak. U kunt een klacht indienen bij een geschillencommissie over een product of dienst.
Een terugbetaling wordt normaal gesproken binnen twee werkdagen verwerkt. Houd rekening met weekeinden. In het minst gunstigste geval kan het tot vijf dagen duren voordat het geld binnen is op de rekening van jouw klant. Wanneer er betaald is via een automatische incasso, bestaat er een terugbetaaltermijn van 56 dagen.
De 14 dagen termijn werkt als volgt. Als je bijvoorbeeld op 1 maart een product binnen hebt gekregen, dan heb je tot 15 maart om 12 uur 's nachts de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Bij de die twee weken tellen dus niet alleen werkdagen mee, maar ook weekenden tellen mee.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Als u geleend geld wil terugvorderen is het van belang dat u op een of andere manier kunt bewijzen dat er een lening is afgesproken. Dat kan op papier staan, maar ook blijken uit een sms of whatsapp bericht. Het is in ieder geval altijd aan te raden een lening schriftelijk te bevestigen.
Om de koopovereenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper. Daarin schrijft u dat u de overeenkomst wilt ontbinden en waarom. Gebruik een van onze voorbeeldbrieven: Voorbeeldbrief - Ongedaan maken koopovereenkomst product.
Waarschijnlijk wordt uw schuld verkocht aan een incassobureau dat vervolgens agressief zal proberen u te vervolgen voor terugbetaling . Er is echter een verjaringstermijn die beperkt hoe lang schuldeisers u kunnen aanklagen voor onbetaalde creditcardschulden. Deze periode varieert in de meeste staten van drie tot tien jaar.
U kunt een civiele rechtszaak aanspannen om het geld dat hij verschuldigd was terug te vorderen via een promissory note of een leningsovereenkomst, of zelfs als er geen overeenkomst per se is . U kunt dit doen onder Order 37 van CPC, die de kredietverstrekker toestaat een summiere rechtszaak aan te spannen. U kunt deze rechtszaak aanspannen bij elke rechtbank, City Civil Court, Magistrate Court, Small Causes Court.
Een winkel is dus juridisch gezien niet verplicht om jouw product terug te nemen en het bedrag terug te betalen. Bij online aankopen heb je (op enkele uitzonderingen na) het recht om de overeenkomst binnen veertien dagen na levering van het product te herroepen.
Ga naar de rechter
U moet dan bewijzen dat u geld uitleende en dat de geldlener zich niet houdt aan de afspraken. Neem hierover contact op met een van onze juristen.