Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Tegenwoordig is een automaat zelfs zuiniger dan een schakelbak, doordat een automaat meer versnellingen heeft en dus altijd het optimale toerental rijdt. En zodra ook jongere mensen in een automaat gaan rijden, verdwijnt het truttige imago vanzelf. Je kan ook altijd nog voor de gulden middenweg kiezen.
Bovendien is een automaat over het algemeen veel zuiniger dan een handgeschakelde auto. Een automaat schakelt namelijk op het juiste moment en rijdt daarom altijd op het optimale toerental.
Vroeger waren automaten misschien minder zuinig, maar dit is al langere tijd niet meer aan de orde. Tegenwoordig zijn veel automaten juist zuiniger en milieuvriendelijker dan een schakelbak. Als u veel lange afstanden rijdt, kan het daarom verstandig zijn om voor een automaat te kiezen.
Tips voor automaten
Rij altijd in de eco-, winter- of de normaalstand, dat zorgt voor een zo vroeg mogelijk opschakelen naar hogere versnellingen. Gebruik de sportstand zo weinig mogelijk. Laat het gaspedaal even iets 'opkomen' als je op snelheid bent. De automaat schakelt dan direct naar een hogere versnelling.
Moderne auto's met automaat zijn voorzien van een start/stop inrichting en zullen dus bij een verkeerslicht afslaan. De selectiehendel kan dan gewoon in de D stand blijven staan. Zonder start/stop inrichting is het advies om de auto gewoon in de D te laten staan bij een kortstondige stop zoals bij een verkeerslicht.
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Door zelf te schakelen kunt u ook zelf bepalen hoe zuinig u rijdt. Een handgeschakelde auto is goedkoper om aan te schaffen dan een automaat.
Voordelen automaat
Het is lekker comfortabel; de auto regelt het schakelen voor je. Je wordt niet afgeleid door het schakelen, dus hebt meer aandacht voor de weg. De restwaarde van je auto is hoger – tenzij het een heel speciaal model betreft. Vooral in de file neemt een automaat je veel werk uit handen.
Waarom de handbak verdwijnt
Bovendien schakelt een automaat vaak sneller, soepeler en zonder enige vorm van vermogensverlies. Daarnaast is een auto doorgaans ook een stukje zuiniger en daardoor schoner. Minder CO2 dus, iets waar alle automerken op inzetten.
Volgens Jeroen Op de Laak van General Motors spelen verschillende aspecten een rol. „In Amerika is in tegenstelling tot Europa een automaat goedkoper dan een auto met handschakeling. Bovendien hebben de Amerikaanse autobedrijven te weinig geïnvesteerd in een goede handbak zoals in Europa.
Naast dat deze vaak duurder zijn in aanschaf, zal een een automaat ook duurder zijn bij herstel of onderhoud. Nieuwe automaten maken gebruik van technologie die geregeld worden door verschillende computers in de auto. Gaat er iets stuk, dan bestaat de kans dat ook het brein vervangen moet worden.
U vraagt wat de te verwachten levensduur is van een automatische versnellingsbak. In alle redelijkheid denk ik aan tenminste 200.000 km. Bij de huidige tellerstand is dit defect dus nogal vroeg te noemen. Het is ook weer niet zo dat het uitgesloten is bij een dergelijke kilometrage maar het dus zeker aan de vroege kan.
Liefhebbers van een handbak en Volkswagen hebben pech: de Duitse autobouwer zegt langzaam vaarwel tegen handgeschakelde transmissies. Vanaf 2030 biedt het merk enkel nog automatische transmissies aan.
Het aandeel van zowel elektrische auto's, als overige auto's zonder schakelpook, neemt elk jaar toe. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
Heb je code 78 op je rijbewijs en wil je overstappen op een schakelauto? Dan vul je eerst een nieuwe Gezondheidsverklaring in. Wij beoordelen dan of je gezond genoeg bent om te rijden. Nadat je goedgekeurd bent om te rijden doe je een praktijkexamen in een schakelauto.
De automatische versnellingsbak of automaat
De automaat schakelt wanneer je gas geeft automatisch door naar een volgende versnelling. Des te rustiger jij gas geeft des te geleidelijker dit gaat. Kom je auto tot stilstand dan schakelt deze automatisch naar de 1e versnelling.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas.
Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging: "Op veel luxe modellen is een automaat doorgaans de standaard en een handbak vaak niet eens leverbaar. Bovendien is een automaat vaak zuiniger in brandstofverbruik dan een vergelijkbare auto met handbak, waardoor er bij aanschaf minder BPM verschuldigd is."
In 50 km/h-zone max in 3e versnelling
Welke versnelling het meest geschikt is als je 50 km/h rijdt hangt af van de grootte van je motor, maar in veel auto's is het mogelijk om 50 km/h in de derde versnelling te rijden zonder te veel toeren te maken.
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
1. Toyota Yaris Hybrid/Mazda 2 Hybrid. De Toyota Yaris Hybrid is volgens de fabrikant in staat tot een verbruik van 1 op 26,3 en mag zich daarmee de zuinigste auto zonder laadkabel noemen. Hij moet die positie wel delen, want exact hetzelfde model is bij Mazda leverbaar als Mazda 2 Hybrid.