Camera's langs (snel)wegen registreren kentekens van passerende voertuigen. De politie gebruikt deze kentekens voor automatische kentekenherkenning, ook wel automatic numberplate recognition (ANPR) genoemd.
ANPR is automatische kentekenplaatherkenning. De afkorting ANPR staat voor de Engelse term Automatic Number Plate Recognition. Een speciale camera met ANPR-techniek leest kentekens van voorbijrijdende voertuigen.
Gevolgen ANPR
Overal waar u rijdt, kan uw kenteken worden geregistreerd, zodat precies kan worden vastgesteld waar u hebt gereden en hoe uw route is geweest. Automatische kentekenherkenning wordt daarbij toegepast om op een later tijdstip in de vastgelegde gegevens terug te kunnen zoeken.
ANPR werkt in twee stappen: het herkennen van het kenteken met behulp van optische leesapparatuur (optical character recognition of OCR) en het koppelen van die informatie aan lijsten met kentekens waarmee iets aan de hand is.
Een ANPR-camera valt, technisch gezien, vrijwel niet te omzeilen. Ze kunnen meerdere rijstroken tegelijk controleren, zijn ongevoelig voor sommige 'sprays' die zouden werken tegen flitscamera's, en zijn in staat om niet alleen een nummerplaat te lezen, maar ook gezichten te scannen.
Voor welke termijn kunnen de beelden bewaard worden? De beelden kunnen voor een maximale termijn van 1 jaar worden bewaard. Behalve wat betreft de technische gegevensbanken, bepaalt de WPA niet op welke gegevensdrager de beelden precies moeten opgeslagen worden.
De politie kan een aantal dingen zien: Tenaamgestelde Verzekerd (ja of nee, en ook waar) Gekeurd (wanneer) Wanneer op naam gesteld Relevante registraties op voertuig (en tennaamgestelde) etcetera.
Dat gebeurt met een camera die naar de contouren van een kentekenplaat zoekt. De camera maakt een foto en 'vertaalt' dat dit naar een bepaald kenteken. Als het kenteken wordt herkend in de database, is er een zogenoemde 'hit'.
Deze camera's, ook wel slimme camera's genoemd, kunnen naast het meten van de snelheid (trajectcontrole), ook nummerplaten herkennen van bijvoorbeeld geseinde of gestolen wagens. Via een vast ANPR-netwerk wil de politiezone Voorkempen haar ganse grondgebied in verschillende fasen uitbreiden met deze slimme camera's.
De camera's hebben hun nut al bewezen in het kader van criminaliteitsbestrijding en hebben een preventief effect. En vanaf morgen - woensdag - kunnen er dus ook snelheidsovertredingen mee worden vastgesteld. Bij de trajectcontrole is het de gemiddelde snelheid tussen twee punten die telt.
ANPR-camera's staan vooral op snelwegen. De camera's kunnen langs de weg staan of boven de weg hangen. Politieagenten kunnen zo'n camera ook meenemen in de auto of plaatsen op een onopvallende plek langs de weg.
De politie mag dus uw kenteken scannen als u langs een ANPR-camera rijdt. Maar het bewaren van de kentekens van iedereen op deze route mag niet.
Medewerkers in de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat kijken voor verkeersmanagement en incidentmanagement via camera's live naar de situatie op de weg. We gebruiken deze beelden om het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen en om incidenten te signaleren, zodat snel kan worden gehandeld wanneer dat nodig is.
Camera's langs (snel)wegen registreren kentekens van passerende voertuigen. De politie gebruikt deze kentekens voor automatische kentekenherkenning, ook wel automatic numberplate recognition (ANPR) genoemd.
Verspreid door Nederland hangen zo'n 300 ANPR-camera's. Of Automatic Number Plate Recognition, als je soms even forget how je that woord zegt in het Nederlands. De camera's scannen kentekens op snelwegen en provinciale wegen.
Veel parkeergarages werken tegenwoordig met ANPR-camera's (automatic number plate recognition) aan de in- en uitrit van parkeergarages. Deze camera's scannen en herkennen nummerplaten om deze nadien automatisch te laten binnenrijden zonder het nemen van een ticket.
Daar riskeren zij een boete tot 4.000 euro, en een intrekking van het rijbewijs van 8 dagen tot 5 jaar in de ernstigste gevallen.”
Verkeerscamera's flitsen voortaan op alle Vlaamse snelwegen vanaf 129 km/u: check hier waar je een snelheidsboete riskeert. Na een proefproject werken alle verkeerscamera's op Vlaamse snelwegen altijd: wie 129 kilometer per uur of meer rijdt, zal dus altijd een boete krijgen.
De camera's zitten niet in bermen of auto's maar bevinden zich boven de weg. De slimme camera's zijn schuin naar beneden gericht en maken foto's van de overtreding plus het kenteken. Het gezicht van de bestuurder is niet in beeld. Wel in beeld zijn de handen waarop de smartphone in de handen wordt gehouden.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De politie gebruikt verschillende laserguns. Het veelgebruikte model UltraLyte mogen ze inzetten voor een afstand van maximaal 610 meter. De UltraLyte LR heeft een groter bereik en kan de snelheid van een auto meten tot maximaal 1.000 meter verderop.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
Ga je te laat naar de keuring, dan moet je niet enkel de keuring op zich betalen. Er wordt je dan ook nog eens een toeslag aangerekend voor een laattijdig bezoek. Die wordt hoger naargelang je langer wacht. Het bedrag van deze toeslag is uiteindelijk vrij beperkt (minder dan 30 euro).
Keuring APK 2 maanden voor vervaldatum
Dit hangt af van hoe vaak uw auto gekeurd moet worden. Als u uw auto eerder dan 2 maanden voor de APK-vervaldatum laat keuren, dan krijgt het voertuig een nieuwe vervaldatum.