Bij marktonderzoek verzamel je informatie over je klanten of de markt. Je onderzoekt hoe je je onderscheidt van je concurrenten, wie je mogelijke klanten zijn en hoe je deze klanten naar je bedrijf haalt. Dit noem je ook wel: je marktpositie bepalen.
Een marktonderzoek bestaat uit drie onderdelen: een brancheonderzoek, een concurrentieanalyse en een klantenonderzoek. Indien het voor een bestaande onderneming is, kan ook worden gekeken naar verdere ontwikkelingen in de markt voor groei.
Er zijn verschillende manieren waarop je de markt kunt verkennen: het maken van een SWOT-analyse, het opstellen van een concurrentieanalyse, het maken van een marketinganalyse en het houden van interviews en/of enquêtes.
De aanbevolen vijf kernstappen in het marktonderzoeksproces zijn: definieer het probleem of de kans, ontwikkel uw marktonderzoeksplan, verzamel relevante gegevens en informatie, analyseer gegevens en rapporteer bevindingen en breng uw onderzoek in de praktijk .
Enquêtes. Enquêtes, of (online) vragenlijsten, is een veel gebruikte manier van marktonderzoek doen. Je stuurt simpelweg een vragenlijst naar jouw doelgroep om inzicht te krijgen in wie ze zijn, wat hun behoeften zijn, of wat ze van jouw (nieuwe) product, communicatiemiddel of merk vinden.
Simpel gezegd staat SWOT voor sterke punten (strengths), zwakke punten (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats). Elk van deze factoren is belangrijk om de groei van de organisatie goed te plannen. Dat is waar de analyse om de hoek komt kijken.
Afhankelijk van het aantal respondenten en het bereik, duurt een marktonderzoek gemiddeld 3-6 weken.
Marktonderzoeksvragen voor uw product
Wat vindt u van [functie of voordeel]? Hoe helpt het product u bij het oplossen van uw problemen? Welke van deze functies zijn het meest waardevol/nuttig voor u? Is ons product concurrerend met andere soortgelijke producten die er zijn?
Binnen data analyse wordt onderscheid gemaakt tussen verschillende analyses, de beschrijvende, diagnostische, voorspellende, adviserende en cognitieve analyses.
Marketingonderzoek is het systematisch verzamelen, vastleggen en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens over kwesties met betrekking tot marketingproducten en -diensten . Het doel is om te identificeren en te beoordelen hoe veranderende elementen van de marketingmix het klantgedrag beïnvloeden.
SWOT-analyse is een strategisch planningsinstrument waarmee u de interne sterktes, zwaktes, externe kansen en bedreigingen voor een bedrijf of project kunt beoordelen .
Bedreigingen kunnen bijvoorbeeld zijn; seizoensgebonden verkoop, slagvaardige concurrentie, nadelige veranderingen in de wet- en regelgeving, nieuwe concurrenten, nieuwe producten van concurrenten, weinig leveranciers in de markt, demografische veranderingen, vergrijzing of een markt die niet openstaat voor nieuwe ...
Marktonderzoek bestaat uit het verzamelen van feedback van consumenten over je product of dienst en het verzamelen van relevante informatie over de markt. Deze informatie is onder meer wat je concurrenten doen en welke prijzen ze hanteren. Het is een essentiële stap bij het opstellen van je ondernemingsplan.
De belangrijkste soorten marktonderzoek zijn primair onderzoek en secundair onderzoek . Primair onderzoek omvat focusgroepen, peilingen en enquêtes. Secundair onderzoek omvat academische artikelen, infographics en whitepapers. Kwalitatief onderzoek geeft inzicht in hoe klanten zich voelen en denken.
Normaal gesproken is het personeel van het programmakantoor verantwoordelijk voor het uitvoeren van marktonderzoek. Dit betekent natuurlijk over het algemeen de vertegenwoordiger van de contracterende ambtenaar (COR) . De juiste praktijk is echter dat het gehele geïntegreerde projectteam deel uitmaakt van de marktonderzoeksinspanning.
De tijd die nodig is voor het uitvoeren van marktonderzoek is afhankelijk van de omvang van het onderzoek, de beschikbaarheid van de gegevens en de snelheid van de analyse. Over het algemeen duurt marktonderzoek enkele weken tot maanden.
Waarom zou je een marktonderzoek doen? Het geeft je belangrijke informatie voor de start van je bedrijf. Je vindt met marktonderzoek uit wie je concurrenten zijn, hoe potentiële klanten naar je bedrijf kijken en met welke problemen zij te maken hebben.