Cruciaal is het overschrijvingsbewijs, dit staat ook duidelijk aan de achterzijde van het papieren bewijs vermeld.Daarnaast moet u een geldig rijbewijs meenemen.
Zorg er met behulp van de ANWB Koerslijst voor dat je weet wat de auto waard is die je wilt inruilen. Kijk of er bijzondere aanbiedingen of inruilacties zijn bij de merkdealers.
Met je oude auto inruilen op een nieuwe kom je weliswaar makkelijk van je oude auto af, maar het levert je tevens het minste op. Zelf je auto verkopen levert u daarentegen veruit het meeste op.
De goedkoopste optie is je auto aanbieden op online advertentiesites, zoals Marktplaats, Speurders, Autoscout24 en Autotrack. Bij de laatste drie partijen kun je gratis terecht. Bij Marktplaats betaal je 25 euro om vier weken te mogen adverteren.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Op basis van die informatie kun je vervolgens een realistisch bod uitbrengen. Een marge van 10 tot 15 procent om te onderhandelen op de vraagprijs van occasions is bijvoorbeeld vaak wel mogelijk.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen.
Als je uitgaat van de aankoop van een nieuwe auto, exclusief inruil, dan liggen de maximale kortingen meestal rond de 8%. Doorgaans is dit net iets boven de inkoopprijs zodat de dealer ook nog een klein stukje marge (winst) aan overhoudt.
De reden van inruilkorting. Door meer geld te geven voor een inruiler geeft de verkoper iets van de winstmarge op. Dat heeft hij er graag voor over want het levert tenslotte een nieuwe klant op. Een dealerbedrijf krijgt soms een bonus van de importeur als het meer nieuwe auto's verkoopt.
Zonder auto inruilen krijg je gemiddeld tussen de 5 en 10% van de prijs af, met inruil bijna niets. Gemiddeld krijg je tot 25% minder voor je eigen auto bij inruilen. Een auto onder de €10.000,- wordt bij inruil zo'n €2.000,- minder dan de verkoopwaarde.
Het voordeel van het inruilen van een auto is dat je er als ware niet meer naar hoeft te kijken. Je kunt naar je vaste autohandelaar of garage gaan, of verschillende langsgaan. Maar dit is vaak niet zo makkelijk. Waarschijnlijk heb je een auto op het oog, waardoor je vastgebonden zit daar je auto ook te ruilen.
Je ontvangt het vrijwaringsbewijs als je je auto verkoopt aan een door de RDW-erkend autobedrijf of sloperij. Je moet dan wel het volledige kentekenbewijs en legitimatiebewijs meenemen. Is er sprake van een particuliere verkoop? Dan moet de koper van de auto naar het postkantoor om de auto over te schrijven.
Ga naar een Kentekenloket in de buurt en laat de auto overschrijven. Hier zijn kosten aan verbonden. Meestal betaalt de koper, maar je kunt ook afspreken om de kosten te delen of om als verkoper de kosten te betalen.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Over de prijs ervan kun je onderhandelen. Nergens staat geschreven dat 'pingelen' of afdingen niet mag. De Autoriteit Consument & Markt (ACM), die onder meer toezicht houdt op het consumentenrecht, omschrijft het als volgt: “Verkopers bepalen zelf de prijs van hun product. Over prijzen mag je onderhandelen.
Bij een gemiddelde auto met een catalogusprijs van 22.500 (zonder BPM en 21% BTW) vloeit er ongeveer 3.700 euro weg aan dealersmarge. Aan materialen kost zo'n auto om de nabij 9.800 euro.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
En welk automerk is dan het meest betrouwbaar? In 2020 was dat nog Lexus, maar in 2021 gaat deze titel naar Mitsubishi. De SUV's Outlander (vanaf 2012) en ASX scoren allebei uitzonderlijk hoog. De Consumentenbond adviseert daarom het volgende: “Wil je een betrouwbare auto, kies er dan een uit Japan of Zuid-Korea.
Er is geen standaard lengte verbonden aan een proefrit met een auto. De een heeft genoeg gemerkt na een aantal minuten, de ander wil nog even wat langer rijden. Belangrijk is om met de eigenaar af te spreken hoe lang er gereden gaat worden. Doe dit dus van tevoren.
Wat is nou precies een oude auto? Dit is moeilijk te vertellen, want een oude auto is een relatief begrip. Zo kan een auto met een lager bouwjaar er al slechter aan toe zijn dan een voertuig dat minder kilometers op de teller heeft, nooit een beurt heeft overgeslagen en goed onderhouden is.