Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen.Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Voorbeeld 'vertel over jezelf'
Ik ben begonnen als (eerste functie) en sinds … jaar werk ik als (huidige functietitel) bij (bedrijf). In de loop der jaren heb ik mezelf goed weten te ontwikkelen op/gemerkt dat het mijn kwaliteit is om (noem hier 1 of 2 zaken waar je goed in bent op je werk, inhoudelijk en persoonlijk).
Er is geen tweede kans voor een eerste indruk
Weet jij wat je moet antwoorden op de vraag: vertel eens iets over jezelf. Het is ook wel een moeilijke vraag om goed op te antwoorden. Want je moet echt even inzoomen op jezelf en dat kan best lastig zijn. Je wilt volledig zijn, maar ook niet opscheppen.
In je persoonlijke profiel beschrijf je wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Dit doe je door stil te staan bij je karaktereigenschappen, drijfveren en waarden (wie ben ik?), je talenten, competenties en vaardigheden (wat kan ik?) en je interesses, passies en loopbaanwensen (wat wil ik?).
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Maar eerst brengt hij je ernaartoe. Wat antwoord je als iemand vraagt: Wie ben jij? Waarschijnlijk zeg je in eerste instantie je naam. Zo stel je je voor en je probeert een goed beeld neer te zetten bij die naam.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.
Wat is een pitch? Een pitch is de presentatie van een idee of voorstel in extreem korte tijd. We noemen het ook wel een elevator pitch, omdat zo'n verhaal niet langer mag duren dan een ritje in de lift: 30 seconden tot een minuut. Het is de tijd die mensen doorgaans krijgen om een idee te verkopen aan een drukke baas.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
Hoe beter je kijkt des te beter je dit beseft: wie je wilt zijn is wie je al bent, de versie van jezelf zonder de overbodige zaken. Onderzoeken wie je wilt zijn is een pad van eliminatie en zelfacceptatie. Je onderzoekt wat jouw natuur is, gooit de rest overboord en omarmt wat overblijft voor wat het is.
In haar nieuwe boek, Wie ben ik en wat wil ik?, stelt Wijnants vast dat zoekende dertigers en veertigers in feite last hebben van zingevingsvraagstukken. Ze stellen zich vragen als: Is dit nu alles? Waar doe ik het allemaal voor? Wat vind ik belangrijk in het leven? of Wie ben ik nu echt?
“Wat wil ik” hangt samen met: wat kan ik en wat vind ik leuk? Je talenten kennen is een belangrijke in het beantwoorden van de vraag “ Wat wil ik?”. Je bent in je werk en privé altijd hetzelfde in wat je doet en kunt en dus wat je leuk vindt blijft hetzelfde. Hoe kom je daar dan achter?
Natuurlijk wil een schoolleiding weten wat jouw persoonlijke interesses zijn en hoe jouw leven er buiten werktijd uitziet. Dit helpt bij het schetsen hoe jij als persoon bent. Maar houd het kort. Vertel kort over jezelf en koppel dat naar wat je binnen je vakgebied belangrijk vindt en wat je allemaal al hebt gedaan.