Op de meeste basisscholen besteedt de leerkracht in groep 7 een paar uur per week tijd aan begrijpend lezen omdat een goed tekstbegrip nodig is voor de zaakvakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek. Maar ook bij het vak rekenen moet een kind teksten kunnen lezen en begrijpen.
De lesstof in groep 7
Heel lang stond groep 7 bekend als het moeilijkste jaar van de basisschool. Directeuren werden in die tijd ook geadviseerd om de leerkrachten die didactisch het sterkst waren, in groep 7 (en groep 3) te plaatsen.
Groep 7 wordt wel gezien als het belangrijkste jaar van de basisschool. De moeilijkste stof van rekenen en taal wordt behandeld. Met deze bagage gaan de leerlingen naar groep 8 waar een groot deel wordt herhaald en iets verder uitgediept.
Je kind moet zinnen kunnen ontleden. Persoonsvorm, gezegde en lijdend voorwerp moet hij kunnen herkennen. Ze oefenen ook met het meewerkend voorwerp en het bezittelijk voornaamwoord. Leenwoorden komen aan bod: woorden die afkomstig zijn uit een andere taal.
vierde klas: 9-10 jaar (groep 6) vijfde klas: 10-11 jaar (groep 7) zesde klas: 11-12 jaar (groep 8)
Er wordt weleens gezegd dat in groep 8 de lesstof van voorgaande jaren “alleen maar” herhaald wordt. Ik denk dat we met die aanname de leerkracht van groep 8 te kort doen. Een herhaling van groep 7 is in het begin van het schooljaar van groep 8 terug te zien.
Ze leren synoniemen en meer betekenissen van woorden. Bij spelling komen complexe spellingsregels aan bod zoals woorden met een trema en leenwoorden uit het Frans. Ook zullen er woorden zijn waar meerdere spellingcategorieën in één woord voorkomen. Bovendien wordt er een begin gemaakt met werkwoordspelling.
De toetsen in groep 7 zijn sowieso pittig, omdat er maar liefst negen Cito-toetsen voor rekenen worden afgenomen (drie op de toets M7, drie op de toets E7 en drie op de Entreetoets).
Ook het vijfde jaar (pre examenjaar) wordt genoemd als zwaar jaar. Maar als je het vierde jaar goed doorkomt zal het vijfde ook wel lukken. In de link hieronder zijn leerlingen VWO klas 4 en hoger aan het woord.
De Entreetoets is een van de Cito-toetsen in groep 7 die wordt uitgegeven door het Cito. Als er wordt gesproken over de Cito Entreetoets dan wordt daar de Entreetoets groep 7 mee bedoeld. In deze toets worden onder meer de vaardigheden en kennis op het gebied van rekenen, lezen en taalverzorging gemeten.
In groep 6 leert een kind nieuw regels voor (werkwoord)spelling en taal- en rekenkundig ontleden. Daarnaast leert het rekenen met grote getalellen, breuken en decimalen. Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende vorming en gym.
Elke basisschool kent 8 leerjaren. De kleuters van groep 1 en 2 noemen we de onderbouw. Groep 3, 4 en 5 vormen de middenbouw en groep 6, 7 en 8 de bovenbouw. In die 8 jaren verandert een kind enorm.
Schoolspullen lijst basisschool
Een rugzak, drinkbeker, snack- of fruitbakje, een broodtrommel en gymspullen zijn voldoende. Maar vanaf groep 3 – wanneer je kind gaat leren lezen en schrijven – vragen de meeste scholen om nog wat extra dingen te kopen, zoals een etui met teken- en schrijfmateriaal.
Hoeveel fouten er gemaakt kunnen worden om toch de maximale score te halen, verschilt per jaar. Hiervoor worden de scores van alle leerlingen met elkaar vergeleken en op basis van daarvan wordt de schaalverdeling gemaakt. Meestal kan een kind maximaal rond de twaalf antwoorden fout beantwoorden om toch 550 te scoren.
De eindtoets meet de kennis en vaardigheden van een leerling. Terwijl de leerkracht in zijn of haar advies ook andere aspecten als werkhouding en motivatie meeweegt. Het schooladvies van de leerkracht weegt het zwaarst.
Met welke score voor je CITO-toets mag je naar het VWO? Voor het VWO adviseert CITO, de organisatie die de eindtoets maakt, een score van minstens 545. Bij een iets lagere score wordt de havo aanbevolen (zolang de score wel minstens 537 is). Bij een score van 536 of lager past dan weer één van de vmbo-leerwegen.
Technisch lezen is het koppelen van letters aan klanken. In de eerste plaats gaat het om het leren en herkennen van letters. Dan komt het lezen van woorden en tenslotte van zinnen. Kinderen leren eerst woorden van een lettergreep, daarna van meerdere lettergrepen.
In groep 5 leert een kind (werkwoord)spelling en taal- en redekundig ontleden. Daarnaast leert het rekenen met grote getallen en delen. Vakken gericht op de brede ontwikkeling zijn biologie, aardrijkskunde, geschiedenis, beeldende vorming en gym. Op sommige scholen krijgen leerlingen vanaf groep 5 ook Engels.
Volgens de wet moeten leerlingen aan het einde van groep 8 niveau 1S (streefniveau) of 1F (fundamenteel niveau) beheersen. SLO benadrukt daarbij dat het onderwijs hoge, maar realistische doelen moet stellen. Bovendien moeten kinderen voldoende mogelijkheden krijgen om zich optimaal te ontwikkelen.
Leerlingen die zijn blijven zitten in groep 8, moeten het hele lesprogramma herhalen. Zij moeten dus ook de eindtoets opnieuw maken. Soms slaan leerlingen groep 8 over en verlaten de basisschool na groep 7. Deze leerlingen mogen de eindtoets al in groep 7 maken maar dit is niet verplicht.
Wat is groep 9? Groep negen is voor leerlingen die de basisschool hebben afgerond, maar nog niet door willen naar het middelbaar onderwijs. In dat geval wordt er gekozen voor een tussenjaar.