Alarmnummer 112 bellen. Als er niet direct NS-personeel is de buurt is, kun je altijd het alarmnummer 112 bellen. Zelfs wanneer je buiten bereik bent van je eigen provider of wanneer je beltegoed op is.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Het kan gebeuren dat de laatste trein niet meer rijdt of dat u de laatste aansluiting meer kunt halen. In de NS reizigersvoorwaarden staat vermeld dat wanneer reizigers door toedoen van de Nederlandse Spoorwegen niet meer thuis kunnen komen, zij ervoor zorgen dat u alsnog thuis komt.
Om met de trein te kunnen reizen heb je een vervoerbewijs nodig. Dit kan een los kaartje zijn, reizen op saldo via een OV-chipkaart of met een abonnement van NS Flex.
Bij het inchecken wordt 20 euro instaptarief ingehouden. NS communiceert daarom dat er minimaal 20 euro aan saldo op de kaart moet staan. Maar omdat het saldo tot vier euro negatief mag zijn, is in de praktijk minimaal 16 euro nodig.
Als we spreken over treinreizen veiligheid, we meestal over praten in het kader van een specifiek land. Over het algemeen, reizen per spoor is zeer veilig, maar het kan nog steeds geen kwaad om de staat van de spoorwegen en connectiviteit van het land te controleren als u met de trein wilt reizen.
Zelfmoord(pogingen) op het spoor kosten de NMBS gemiddeld 660.000 euro per jaar. “De kost gaat over geleden schade aan de treinen en de sporen en soms ook over de vertragingen die de treinen daardoor ondervonden.
Heeft u uw trein gemist, raadpleeg dan één van onze medewerkers bij de NS International-balie in een Service & Tickets winkel op het station of NS International Klantenservice via 030 2300023 (24/7).
De klantenservice van de Nederlandse Spoorwegen kunt u 24/7 gratis bellen. Ook op feestdagen en in het weekend is de helpdesk zonder extra kosten te bereiken.
De bagageruimte in de nachttrein is beperkt. Per persoon mag u een koffer en een stuk handbagage meenemen. U moet uw bagage zelf kunnen dragen en opbergen in de bagagerekken in of boven de zit- en ligplaatsen. In enkele rijtuigen zijn grotere bagagerekken aan het begin van het rijtuig.
De politie heeft naast de opsporing van strafbare feiten ook ander taken. Zo begeleidt zij voetbalsupporters die per trein reizen, treft zij verkeersmaatregelen en ondersteunt zij de hulpverlening in geval van treinongevallen.
De Veiligheidsbalans die de Inspectie Verkeer en Waterstaat vandaag publiceert, meldt dat vorig jaar 193 mensen een einde aan hun leven maakten door voor de trein te springen. Dat is iets meer dan het jaar ervoor en zelfs aanzienlijk meer dan het vijfjaarlijkse gemiddelde van 180 zelfdodingen op het spoor.
Als er een persoon voor de trein springt, duurt het uren voordat er weer treinen rijden. Er ontstaat dan enige chaos en mensen raken hun geduld kwijt. Sven heeft dit zelf ook ervaren. Hierover zegt hij: “Dat reizigers klagen bij zo'n incident heb ik veel onbegrip voor.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Breng hanteert dezelfde voorwaarden als NS: als je vertraging 30 minuten of meer is krijg je 50% van de kosten van je treinticket terug, en vanaf 60 minuten of meer krijg je 100% vergoed.
De schadevergoeding is: 25% van je treinkaartje bij een vertraging van 60 tot 120 minuten. 50% van je treinkaartje bij een vertraging van 120 minuten of meer.
Boetebedrag en adminstratiekosten
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.
"Een conducteur kan beslissen om een boete uit te delen, als iemand na het fluitsignaal instapt", zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze. "Dat is ter beoordeling van hem." Uit cijfers blijkt dat 54 procent van de mensen die na het fluitsignaal op het perron komen, nog snel instapt.
150 tot 200 mensen per jaar
Om de twee à drie dagen springt er iemand in ons land voor de trein. Jaarlijks gaat het om 150 à 200 mensen die op die manier zichzelf van het leven willen beroven. Iets meer dan helft van hen slaagt in zijn opzet, bij de overigen mislukt de poging, zo blijkt uit de jongste cijfers.
De trein: 0,4 doden per miljard kilometer 8. Vliegen: 0,05 doden per miljard gevlogen kilometers. De clou is natuurlijk dat vliegtuigreizen bijna altijd over langere afstanden gaan, en dit de beste manier is voor de luchtvaartsector om de zaken voor te stellen.
Het vliegtuig is daarmee het veiligste vervoermiddel ter wereld. Uit Amerikaans onderzoek blijkt zelfs dat de kans dat je dood gaat tijdens een kilometer die je door de lucht reist, 112 keer kleiner is dan wanneer je met de auto gaat.
NS stelt daarom vanaf donderdag 30 april een telefoonnummer (0613181318) beschikbaar waar treinreizigers via een WhatsApp of SMS melding kunnen doen van een onveilig gevoel of overlast in NS- treinen. Reizigers staan dan in direct contact met de NS-Meldkamer, die per situatie zal inschatten welke opvolging nodig is.