Herken een lekke band Misschien ben je door een spijker of een stuk glas gereden. Het beste kun je het gas loslaten en naar een veilige plek rijden om te stoppen. Pas je snelheid aan en stuur naar de vluchtstrook of een vluchthaven.
Als je merkt dat de banden te weinig lucht hebben, laat rustig het gas los. Rijd met lage snelheid naar een plaats waar je kunt stoppen. Bijvoorbeeld een pechhaven langs de weg, een parkeerplaats of de vluchtstrook. Je kunt daarbij voor extra veiligheid de alarmlichten aanzetten.
Bij een lekke band kunnen twee situaties van toepassing zijn: de band loopt langzaam leeg en u kunt nog naar een garage rijden; de band is dermate lek dat de lucht volledig uit de band is verdwenen en verder rijden is geen optie meer.
De Wegenwacht kunt u inschakelen bij een lekke band. Hij of zij zal de situatie beoordelen en een passende oplossing vinden. Dat kunnen er verschillende zijn, zoals het monteren van het reservewiel indien aanwezig of montage van ons universele reservewiel.
De reparatiekit
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel.
Hoe kan ik een lekke band tijdelijk repareren zonder reserveband? U kunt een lekke band tijdelijk repareren met een lekke bandkit of een bandenplakset . Lekdichtmiddelen dichten kleine gaatjes van binnenuit, terwijl bandenplaksets gereedschap bieden om het lek te repareren.
Een band wordt tegenwoordig bijna niet meer gerepareerd. De meeste auto's rijden namelijk op runflat banden. Op deze banden kun je bij een lekke band dus nog even doorrijden. Bij een snelheid van gemiddeld 80 km/u kun je nog 80 kilometer doorrijden.
Een band professioneel laten repareren kost tussen de 35 en pakweg 60 euro, afhankelijk van de werkzaamheden. Dat is dan meestal inclusief (de)montage en balanceren. Je kan er voor naar de plaatselijke garage of de bandenspecialist. Het kan ook een goed moment zijn om de band te vervangen.
De algemene richtlijn is om de snelheid te beperken tot maximaal 80 km/u met een met prop gerepareerde band. Dit advies is vooral belangrijk in de eerste uren na de reparatie, wanneer de prop zich nog volledig moet settelen en het vulkanisatieproces zijn werk doet.
Wegenwacht. Altijd wanneer u pech heeft kunt u een beroep doen op de Wegenwacht, dus ook wanneer u een lekke band heeft. De Wegenwacht zal kijken waar u op dat moment het best mee geholpen bent. Vaak kan de band gerepareerd worden, we spreken dan van een tijdelijke reparatie.
Hoe ver kun je rijden met een lekke band? Rijd nooit meer dan een paar honderd meter/halve mijl met een lekke band. Rijd alleen ver genoeg om een veilige plek te vinden om te stoppen.
Elke autoband loopt langzaam leeg, omdat het rubber altijd iets poreus is. Maar dat is maximaal 3% per maand. Dus bij een druk van 3 Bar is dat 0,03 Bar. Dit kunt u op een normale drukmeter niet eens zien.
Wanneer je nieuwe banden gaat kopen dan dien je nog rekening te houden met de montagekosten die er bij komen. De montagekosten worden altijd per band berekend en verschillen per garagebedrijf. De gemiddelde prijs zal ongeveer rond de € 25,- per band liggen.
Natuurlijk is dit afhankelijk van de snelheidscodering, maar met een lekke band kun je veilig rijden met een snelheid van 80 km/uur. De band is speciaal voor deze snelheid ontworpen.
Banden wisselen lijkt een simpele taak die in 10 minuutjes geregeld kan worden, maar hier komt meer bij kijken dan men vaak denkt. Banden wisselen kost meer tijd dan het wisselen van wielen. Dit duurt gemiddeld een uur met gebruik van een bandwisselmachine.
Ga naar een garage of bandencentrum
Nadat je een lekke band hebt vervangen of tijdelijk hebt gerepareerd, moet je naar een garage of bandencentrum gaan om een specialist te laten controleren of het wiel correct is gemonteerd of om het lek professioneel te laten repareren.
Volgens de meeste bandenfabrikanten heeft een lekke en gerepareerde band niet dezelfde snelheidsclassificatie als voorheen. Het moet worden behandeld als een band zonder snelheidsclassificatie die niet sneller dan 85 mph is gereden.
Herken een lekke band
Misschien ben je door een spijker of een stuk glas gereden. Het beste kun je het gas loslaten en naar een veilige plek rijden om te stoppen. Pas je snelheid aan en stuur naar de vluchtstrook of een vluchthaven.
Rijden met een plug in uw band kan risico's met zich meebrengen, zoals klapbanden, verlies van bandenspanning en verminderde voertuigbesturing . Het naleven van industrienormen voor bandenreparatie is essentieel voor de veiligheid. Regelmatig onderhoud en inspecties van banden kunnen helpen problemen met een bandenplug te identificeren en de levensduur ervan te verlengen.
Dus bij de vraag 'Hoelang kun je rijden met een prop in je band? ' is ons advies eigenlijk altijd: gebruik deze prop in de autoband alleen om ermee naar de garage te rijden. Onze collega's van de ANWB zijn het er ook over eens: het is echt veiliger en verstandiger om een autoband met een prop gewoon te laten vervangen.
Heb je schade veroorzaakt aan (de auto van) anderen doordat je een lekke band had? Dan is dit verzekerd op je autoverzekering. Het maakt hiervoor niet uit of je een WA, WA+ of All Risk dekking hebt.
Zij helpen u. Staat u op een geopende spitsstrook of is er ander acuut gevaar, bel dan 112. In andere gevallen van een onveilige situatie belt u 0800-8002 (Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat).
Zodra je merkt dat je een lekke band hebt, moet je zo snel mogelijk een veilige plaats vinden om te stoppen. Een auto kan erg onvoorspelbaar reageren op plat rubber en doorrijden op een lekke band kan veel meer schade veroorzaken.
Zodra u weet dat u bandenspanning verliest, moet u voorzichtig uw snelheid verlagen tot maximaal 50 mph zo snel mogelijk. Daarnaast mag u niet meer dan 50 mijl rijden op een run-flat nadat de bandenspanning is verloren.
Meestal rond de 30 minuten. Maar het hangt af van de beschadiging, type van de band en de reparatie.