Wanneer je airbag lampje brandt en dit continu blijft doen kan dat verschillende oorzaken hebben. Het lampje zelf is vrijwel nooit het probleem. Het belangrijkste is om de achterliggende oorzaak van het brandende lampje te achterhalen. Dit kun je het beste doen door de storingscode te laten uitlezen in de garage.
Airbag reset, reparatie of vervangen: de kosten
Airbag resetkosten: 70 – 120 euro per stuk. Airbag reparatiekosten: 120 – 1.200 euro per stuk. Airbag vervangen: 200 – 1.200 euro per stuk. Alle airbags + module en sensoren vervangen: 2.200 – 7.100 euro.
De waarschuwingsinrichting van het airbagsysteem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, mag geen defect aangeven. Het brandende lampje geeft feitelijk een storing aan maar deze recente APK eis is voor uw auto niet van toepassing.
De meeste auto's hebben een schakelaar om de passagier-airbag uit te schakelen, maar niet iedere auto heeft deze voorziening. Ook bij het monteren van een sportstuur of sport stoelen kan het nodig zijn om de airbag uit te schakelen, zonder dat gelijk alle aibags niet meer werken.
De crashsensoren, ook wel versnellingssensoren genoemd, bevinden zich in de regeleenheid van de airbag. In sommige airbagsystemen kunnen de sensoren zich ook aan de voorkant of aan de zijkant van het voertuig bevinden.
Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto's standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in je auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers.
Ja, er wordt verondersteld dat een airbag ongeveer een levensduur van 10 jaar heeft.
Schakel de front airbag uit
Voor het uitschakelen van de airbag kun je het instructieboekje van de auto raadplegen. Als de handleidingen hierover geen uitsluitsel geven, is het ook bij autostoeltjes die in de rijrichting staan raadzaam de front airbag uit te schakelen.
Wanneer mag een kind voorin de auto? Hoe gek het ook klinkt: daar zit geen leeftijd aan vast. Kinderen van alle leeftijden mogen in Nederland voorin de auto zitten. Let op: controleer altijd of je auto voorin een kinderslot heeft.
Vanaf 1,35 meter oftewel 135 centimeter mogen kinderen zelfstandig voorin de auto zitten. Ze zijn dan groot genoeg om een gordel te dragen. Is een kind kleiner dan 135cm? Dan is een kinderzitje verplicht.
Doorrijden met een brandend ABS lampje? Ja, dit is mogelijk. De reden hiervoor is dat de remmen en het gaspedaal normaal functioneren. Het voornaamste probleem is dat de auto bij een brandend ABS lampje, in het geval van een noodstop, kan gaan slippen.
Deze veiligheidsvoorziening mag niet spontaan in werking treden. De ondernemer heeft aangeboden de helft van de herstelkosten voor haar rekening te willen nemen. De consument kan daar niet mee instemmen. Wanneer een airbag spontaan afgaat, komen de kosten van herstel wel volledig voor rekening van de ondernemer.
Een brandend airbag lampje geeft namelijk aan dat de airbag niet meer (optimaal) werkt: er is een probleem. Dit probleem kan ervoor zorgen dat een van de airbags niet geactiveerd wordt tijdens een aanrijding, maar kan er ook voor zorgen dat er geen enkele airbag werkt.
Bij het vervoeren van kinderen tot 12 jaar op de passagiersstoel is het raadzaam om de airbag uit te schakelen omdat ze in veel gevallen nog niet de lichaamslengte hebben voor een airbag. Wanneer je de airbag voorin niet kunt uitschakelen, zet dan de passagiersstoel zo ver mogelijk naar achteren.
Iedereen die kleiner is dan 1,25 meter moet in een goedgekeurd kinderzitje zitten. Tot 1,35 meter is een zitverhoger verplicht.
Gebruik de Maxi-Cosi niet als stoeltje thuis of als je op visite bent. Een baby is pas te groot voor het autostoeltje als de bovenkant van zijn hoofd boven de rugleuning uitkomt, hij meer dan 13 kilo weegt of groter is dan 83 cm (dat is circa 15 maanden oud).
De airbag uitschakelen: met stilstaande auto en contact uit de grendel 1 indrukken en in stand OFF plaatsen.
Wij bij Maxi-Cosi raden je aan om je autostoeltje op de achterbank te plaatsen, bij voorkeur in het midden. Maar je kunt ook een andere plek overwegen als je bijvoorbeeld meerdere autostoeltjes moet plaatsen of als je auto niet geschikt is om het stoeltje in het midden te plaatsen.
De PACOS-schakelaar voor activering/deactivering van de passagiersairbag zit aan de passagierszijde aan de zijkant van het dashboard en u kunt erbij door het portier aan die kant te openen. Controleer of de schakelaar in de gewenste stand staat.
U vraagt bij welke snelheid de airbag geactiveerd wordt tijdens een ongeval. Een airbag wordt niet geactiveerd door snelheid maar door vertraging. Als de auto een vertraging ondergaat groter dan 12m/s² zal de airbag geactiveerd worden ongeacht de rijsnelheid.
Het opblazen van de airbag na activering moet zeer snel kunnen gebeuren, daarom wordt de airbag opgeblazen door in de luchtzak een explosieve stof te ontsteken door een klein en zeer snel werkend gloei-element. Door deze ontploffing wordt de airbag zeer snel gevuld met de hete gassen die bij de explosie vrijkomen.
Of een airbag afgaat of niet wordt bepaald door vertragingssensoren, indien de vertraging groot genoeg is gaat een airbag af. In de worden “groot genoeg” zit ook stiekem de hoek van impact verwerkt, een bestuurders front airbag zal niet werken als je van de zijkant wordt aangereden.