Langzaam internet kan worden veroorzaakt door een slechte netwerkverbinding, onjuist gebruik van een beschermhoes, het bereiken van de limiet van mobiele data, een defecte simkaart, afwijkingen in de app of onjuiste instellingen.
Waarom is 4G zo traag? Netwerkcongestie, signaalproblemen en achtergrondapps zijn de meest praktische redenen. Om het te verbeteren, kunt u overwegen om signaalversterkers en app-controle te installeren en extra aandacht te besteden aan piektijden en ontvangst.
Een trage dataverbinding op uw telefoon wordt meestal veroorzaakt door een slechte verbinding op uw locatie, overbelasting van het netwerk of te veel apps die op de achtergrond actief zijn .
Onvoldoende signaalsterkte en dekking kunnen uw 4G-ervaring belemmeren. Factoren zoals afstand tot zendmasten, bouwmaterialen en geografische barrières kunnen uw signaal verzwakken. Om de signaalsterkte te verbeteren, moet u ervoor zorgen dat uw apparaat zich in een open ruimte met minimale obstakels bevindt.
Er zijn verschillende redenen waarom een Android-telefoon in de loop van de tijd langzamer wordt: Je hebt misschien geen opslagruimte meer. Je versie van Android kan verouderd zijn. Mogelijk zijn er veel apps geïnstalleerd en zuigen die in de achtergrond het geheugen leeg.
1 Controleer uw instellingen
Het eerste wat u moet doen als uw mobiele data verdwijnt, is de instellingen van uw apparaat controleren. Soms hebt u per ongeluk uw mobiele data, vliegtuigmodus of roaming uitgeschakeld. Om dit te verifiëren, gaat u naar de instellingen van uw apparaat en zoekt u naar de netwerk- of mobiele opties.
Er kunnen verschillende redenen zijn waarom je slecht bereik hebt op je telefoon: Afstand tot de zendmast: Hoe verder je van een zendmast verwijderd bent, hoe zwakker het signaal. Gebouwstructuren: Dikke muren, metalen constructies en isolatiematerialen kunnen het signaal blokkeren.
Dat kan meerdere redenen hebben, van externe stoorzenders tot de locatie van de router. Kleine veranderingen kunnen de WiFi-ontvangst vaak al verbeteren. Als geen enkele maatregel werkt, kan het signaal verbeterd worden met een WiFi-repeater, of worden uitgebreid naar andere ruimtes met Powerline-adapters.
Providers investeren nu in 5G-uitbreiding en beperken investeringen in oudere technologie, zoals 4G. Terwijl een gebied wacht op 5G-upgrades, wordt het bestaande 4G-netwerk tot het uiterste gedreven. Naarmate meer gebruikers meer data verzenden/ontvangen met hun 4G-telefoons (sommigen hebben nog 3G), raakt het netwerk overbelast en wordt uw service trager.
Hoewel LTE betrouwbare prestaties en brede beschikbaarheid biedt, moet het qua snelheid en latentie verbeteren in vergelijking met 4G en 5G. Aan de andere kant bieden 4G-netwerken hogere snelheden en lagere latentie dan LTE , waardoor ze ideaal zijn voor bandbreedte-intensieve taken.
De meest waarschijnlijke reden waarom uw iPhone traag is, is omdat de opslagruimte opraakt, de batterij leeg is of omdat u oude apps en verouderde software gebruikt. Een trage iPhone kan ook worden veroorzaakt door herstelbare prestatieproblemen.
E in plaats van 4G of 5G KPN, wat betekent dit en wat kan ik doen? Zie je bij de streepjes bovenaan je scherm een 'E' (EDGE) staan? Dan zit je op een langzamer netwerk, wat je merkt tijdens het internetten. Op onze dekkingskaart kan je zien hoe de dekking in jouw postcodegebied is.
Zorg ervoor dat uw simkaart en telefoon 4G-compatibel zijn
Hoewel de meeste moderne telefoons zijn gebouwd met 4G (en 5G) chips, hebben sommige instapmodellen alleen 3G netwerken om kosten te besparen. Maar als je een oude SIM kaart hebt die niet is geüpgraded naar 4G, dan zal je telefoon geen 4G hebben.
Een foutmelding over een ontbrekende dataverbinding kan het gevolg zijn van een softwareprobleem, beschadigde hardware of zelfs een netwerkstoring waardoor het hele mobiele netwerk niet beschikbaar is.
E staat voor EDGE of legacy 2G-netwerken. Het "E"-symbool op uw smartphone betekent dat uw telefoon is verbonden met het 2G-netwerk van uw provider . Dit duidt meestal op een slechte ontvangst, omdat u anders verbonden zou zijn met een 5G-netwerk, een 4G LTE-netwerk of zelfs een 3G-netwerk voordat u terugvalt op 2G.
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiel netwerk' of 'Instellingen' > 'Mobiele data' > 'Opties mobiele data'. Als je dit scherm ziet, is 5G op je apparaat mogelijk. Schakel de vliegtuigmodus in en vervolgens weer uit.
Draadloze telefoons, magnetrons, babyfoons, draadloze speakers, monitoren en videozenders die werken met een bandbreedte van 2,4 GHz of 5 GHz kunnen storing veroorzaken in een Wi-Fi-netwerk. Als het probleem blijft optreden, kunt u proberen de frequentieband van de router in te stellen op 5 GHz of 2,4 GHz.
Gecachte gegevens kunnen zich in de loop van de tijd ophopen en uw internetsnelheid vertragen . Om de internetsnelheid van uw Android-telefoon te verhogen, wist u regelmatig de cache voor apps en uw webbrowser. U kunt dit doen door naar Instellingen > Apps > [App-naam] > Opslag > Cache wissen te gaan.
Er zijn een aantal factoren die de internetsnelheid kunnen beïnvloeden: Het type mobiele apparaat dat je gebruikt.De drukte op het internet of de internetpagina.Hoe meer apps je tegelijkertijd gebruikt, hoe trager mobiel internet wordt.