Bijvoorbeeld: Als je partner sarcastisch reageert en dat jou kwetst, kan je zeggen: 'Ik vind het moeilijk als je op zo'n sarcastische manier reageert. Zou je direct kunnen zeggen wat je bedoelt, zodat we open kunnen praten? ' Dit maakt meteen duidelijk wat je nodig hebt om je veiliger én gerespecteerd te voelen.
Bied een oplossing aan: Als de situatie het toelaat, stel dan een mogelijke oplossing voor om verder te gaan met het gesprek op een respectvolle manier. Wees consistent: Blijf bij je standpunt en herhaal indien nodig je grenzen als de kwetsende opmerkingen aanhouden.
Woorden kwetsen
Ze geven bijvoorbeeld commentaar op je opleidingsniveau, je uiterlijk of vragen je voortdurend hoe mensen in jouw thuisland bepaalde dingen doen zoals koken, wassen, beslissingen nemen, opvoeden,... Of je hoort regelmatig dat mannen niet kunnen luisteren of dat jongeren geen ervaring hebben.
Stel grenzen
Bijvoorbeeld, als iemand een ongepaste opmerking maakt, kun je zeggen: “Ik voel me ongemakkelijk bij die opmerking. Ik stel het op prijs als je dat niet meer doet”. Deze aanpak laat zien dat je grenzen hebt en dat je het gedrag niet tolereert, zonder dat je de ander meteen aanvalt.
Geef aan welke impact de opmerking op u heeft
Probeer 'ik'-uitspraken te gebruiken om de impact van uw bericht te maximaliseren. Dit kan een poort zijn voor een zinvollere discussie. U kunt iets zeggen als: 'U bedoelde het waarschijnlijk niet zo, maar ik voelde me ongemakkelijk door uw opmerking' of 'Ik ben echt gekwetst door wat u net zei.'
Deze negatieve opmerkingen leveren bewijs dat je onwaardig en niet goed genoeg bent, wat demotiverend kan zijn en je ergste angst om niet genoeg te zijn kan bevestigen . Dit artikel onderzoekt de impact van kwetsende opmerkingen en hoe het begrijpen van de kracht van onze gedachten ons kan helpen om de controle terug te krijgen.
Kenmerken van gedrag
Ontwijkend antwoorden. Instructies niet opvolgen of net doen alsof je ze niet kent. Zwijgen (iemand doodzwijgen is ook een vorm van negeren overigens) De telefoon niet oppakken wanneer je gebeld wordt.
Er zijn een paar redenen waarom we anderen kunnen bespotten of belachelijk maken als we onder druk staan. Het is een reactie die waarschijnlijk voortkomt uit aangeleerd gedrag of socialisatie. We maken anderen belachelijk omdat: We ons niet realiseren dat we het doen of hoe het de andere persoon beïnvloedt.
Laat ze weten dat wat ze deden ongepast en onacceptabel was . Jouw gevoelens werden niet meegewogen bij het maken van zo'n kwetsende opmerking. Het gebrek aan respect dat deze persoon heeft is walgelijk. Het spijt me dat dit je is overkomen.
Je kunt ze laten weten dat ze je pijn hebben gedaan en uitleggen waarom je specifiek geraakt bent door wat ze deden of zeiden . Je moet misschien grenzen stellen en voor jezelf opkomen om verdere pijn te voorkomen, en het bespreken van het probleem kan een belangrijk onderdeel van dit proces zijn.
Richt je op de gevoelens i.p.v. op het respectloze gedrag. Zeg iets in de trant van: “Het is me duidelijk dat je ergens heel erg boos/overstuur over bent. Het kwetst me als je op deze manier tegen me praat. Laten we even tot rust komen en verder praten als we ons straks beter voelen.
Laat de ander praten en luister zonder oordeel
Iemand die niet lekker in zijn vel zit, voelt daar vaak schaamte of boosheid over. Probeer dus vooral niet te oordelen, en erken het gevoel. Zo nodig je iemand uit om te blijven praten. Je kunt bijvoorbeeld simpelweg zeggen: “Wat vervelend dat je je rot voelt.”
Neem je eigen behoeften serieus. Die momenten dat je achteraf gaat malen, betekenen vaak dat je iets van je collega had willen krijgen. Bijvoorbeeld respect, waardering of erkenning voor jouw idee. Door het gesprek te herhalen met wat je wel had willen zeggen, zoek je alsnog naar manieren om jouw behoefte te vervullen.
Als je vermoedt dat je genegeerd wordt, benader diegene dan op een rustige en respectvolle manier. Vraag hen of er iets is dat ze willen bespreken of als er iets is dat je hebt gedaan om hen van streek te maken. Lees hoe je dat kunt doen in mijn artikel ”8 communicatietips om duidelijk te communiceren".
Iemand die oprecht is, heeft geen bijbedoelingen, geen verkeerde bedoelingen. Kortom: het is duidelijk en transparant wat de bedoeling is. Ik duid het met een hele bekende uitspraak: 'wees oprecht als een duif'. Het is een Bijbelse uitspraak maar dat geeft precies weer waar het om gaat.
Een gebrek aan nieuwsgierigheid kan erop duiden dat iemand ons niet mag. Korte antwoorden krijgen, hun lichaam zich terugtrekken... agressieve taal of opvallend anders behandeld worden dan andere mensen” suggereren allemaal dat iemand misschien niet onze grootste fan is. Maar houd in gedachten dat er andere redenen kunnen zijn voor dat gedrag.
Onderzoek suggereert manieren om voorbij zulke opmerkingen te komen zonder boos te worden of een relatie te verbreken, zoals het aannemen van gewoonten van zelfcompassie en het vermijden van zelfverwijt . Men kan ook een tijdje met de opmerking zitten en later evalueren of het verontrustend blijft of dat de pijn of boosheid blijft hangen.
Als we bekritiseerd worden, is het makkelijk om meteen defensief te reageren . Andere reacties zoals shock, schaamte, pijn, angst of huilen komen ook vaak voor. Kritiek impliceert immers dat we iets verkeerd hebben gedaan of dat we niet de prestatieniveaus halen die we zouden moeten halen.
Deze constante spervuur van negativiteit kan een tol eisen van de mentale gezondheid, wat bijdraagt aan depressie en angst . Mensen kunnen aan zichzelf en hun waarde gaan twijfelen, wat leidt tot een cyclus van negatieve gedachten en gevoelens. In sommige gevallen kunnen negatieve opmerkingen neerkomen op emotioneel misbruik.
Denigrerend is een term die wordt gebruikt om gedrag, taalgebruik of houding te beschrijven dat neerbuigend, minachtend of kleinerend is. Het is een uitdrukking die vaak wordt geassocieerd met het gebrek aan respect voor anderen en hun ideeën, en het kan zowel verbaal als non-verbaal voorkomen.