Wettelijk gezien zijn hulpdiensten met zwaailicht, maar zonder sirene, geen voorrangsvoertuig. Wel zet een hulpdienst het zwaailicht aan om aan te geven dat ze haast hebben en dus voorrang willen krijgen. Wees daar altijd alert op.
Uitwijken bij blauwe zwaailichten
Wanneer een hulpdienst met blauwe zwaailichten en sirenes nadert, is het belangrijk om ten alle tijden kalm te blijven en goed op de weg te letten. Kijk of er rechts ruimte is en geef met je knipperlicht aan dat je naar rechts uitwijkt. De hulpdienst zal je dan links inhalen.
De ambulance moet naar een levensbedreigende situatie. Ze mogen rijden met zwaailicht en sirene en heeft als doel binnen 15 minuten nadat er gebeld is bij de patiënt zijn. Dit is een urgente situatie, maar niet levensbedreigend.
Het rijk heeft voor het rijden met voorrangsvoertuigen wettelijke regels opgesteld, die door de rechter worden gehanteerd bij eventuele ongevallen. Deze wettelijke regels geven aan dat (brandweer)voertuigen bij een "Prio 1" te allen tijden (dus ook 's nachts) met zwaailicht en sirene moeten uitrukken.
U mag geen zwaailicht of sirene gebruiken op uw auto. Alleen hulpdiensten zoals politie, ambulance en brandweer mogen zwaailichten en sirenes gebruiken. Bijvoorbeeld als zij hulp moeten verlenen in een noodsituatie.
Oranje en geel
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.
Blauw. Zwaailichten van hulpdiensten in Nederland en België, zoals politie, brandweer en ambulancediensten zijn blauw. Voertuigen van hulpdiensten gelden als voorrangsvoertuig (Nederland) of prioritair voertuig (België) wanneer zowel zwaailicht als meertonige hoorn of sirene wordt gevoerd.
Ambulances mogen maximaal 40 kilometer per uur harder rijden dan het overige verkeer, zodat niemand bovenmatig in gevaar komt. Ambulances mogen straks dus maximaal 140 in plaats van 170 rijden.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
U wilt weten hoe hard een ambulance daar mag rijden. Nederlandse hulpdiensten werken met richtlijnen. In de Regeling optische en geluidssignalen 2009 staat dat hulpdiensten maximaal 40 kilometer per uur harder mogen rijden dan andere auto's.
De Audi A6 Avant is het snelle interventie voertuig van de politie. De auto wordt voornamelijk ingezet op snelwegen en wegen buiten de bebouwde kom.
De oude tweetonige sirenes van politie en brandweer en de drietonige sirene van ambulances hebben aan effectiviteit verloren. Dat komt doordat auto's steeds beter geïsoleerd zijn. Deze twee soorten sirenes zijn afgeschaft. De nieuwe, huidige sirene is alle hulpdiensten hetzelfde.
Sinds 2009 echter maken ze - voor de herkenbaarheid (??) allemaal hetzelfde geluid, en hoor je dus geen verschil meer tussen de een of de ander. En eigenlijk maakt dat ook niet uit ; alle sirenes betekenen uiteindelijk hetzelfde : spoed, aan de kant !
Onderzoek door TNO leidde tot het ontwerp van een sirene met een geluidsproductie van ten minste 110 dB(A) en maximaal 125 dB(A) op 7 meter van de sirene (de pijngrens ligt bij 120 dB(A).)
Gevaarlijke situatie melden
Dan kun je de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat (0800-8002) bellen of het spoednummer van de politie (112). Buiten kantoortijden mag direct 112 worden gebeld.
Bel dan met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002.
De boete voor rijden op de vluchtstrook of vluchthaven bedraagt namelijk € 370,-. Onnodig stilstaan kost u € 230,-.
De kosten voor een ambulance zijn wettelijk vastgesteld en komen al gauw neer op zo'n 700 euro. En heb je een hoger eigen vrijwillig risico? Dan zullen de kosten hoger uitvallen. Goed om te weten: kosten voor een ambulance worden alleen gerekend als de patiënt ook echt vervoerd wordt.
De 15-minutennorm voor acute zorg
Van de 45-minutennorm is 15 minuten bedoeld als aanrijtijd: de tijd dat de ambulance met de hulpverlener daadwerkelijk ter plekke is bij je thuis of bij het ongeluk. Wist je dat ambulances niet vanaf een ziekenhuis aanrijden maar vanaf een wachtpost?