Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht.De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf.
Post die verkeerd is bezorgd kun je gewoon in de oranje brievenbus stoppen of afgeven bij een PostNL-punt. Wij zorgen ervoor dat de post alsnog op het juiste adres wordt bezorgd.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt.
Is je pakket niet in je brievenbus of bij de buren bezorgd? Neem dan contact op met de verzender. Bijvoorbeeld de webshop waar je de bestelling hebt gedaan. Die zorgt dat er een onderzoek naar je pakket wordt ingesteld bij DHL.
Als er bij het post- of koeriersbedrijf iets misgaat, is de verkoper hiervoor verantwoordelijk. De verkoper kan zich op zijn of haar beurt wenden tot het postbedrijf. De verkoper is ook de afzender en heeft een (vervoers)overeenkomst met het postbedrijf. Jij als koper en ontvanger niet.
De webwinkel is dus verantwoordelijk voor het pakket. Als de bezorger het pakket niet heeft kunnen afleveren, wordt het uiteindelijk geretourneerd aan de verzender.
Heb je je voorkeuren niet ingesteld? Dan bezorgen we je pakket bij de buren of bij een PostNL-punt. Via track & trace in de app of online zie je waar je pakket is.
Laat het bedrijf per mail weten dat je ten onrechte een pakketje of abonnement hebt ontvangen en dat je niet betaalt omdat je niet verplicht bent het af te nemen. Ongevraagde (vervolg)zendingen mag je zonder te betalen houden.
Vragen over je factuur? Neem contact op met onze financiële afdeling via 088 – 0552 000 en kies de optie “vragen over jouw factuur“ of neem contact op via het contactformulier (selecteer 'mijn factuur').
Aangifte doen van pakketfraude
Je kunt ook een klacht indienen bij je de politie. Zo heb je in ieder geval bewijs, mochten er rekeningen op je deurmat vallen. Pakketfraude komt volgens de politie vaak voor.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens. Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'. Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-locatie. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
Als dit gebeurt, kunt u een kruisje door het adres zetten en schrijven 'Niet bekend op dit adres' of 'Woont hier niet meer' en het terug in een brievenbus doen . Waar mogelijk sturen we het item terug naar de afzender, zodat ze hopelijk hun gegevens kunnen bijwerken.
Schending van het briefgeheim
Het is strikt verboden om poststukken die niet aan u zijn geadresseerd te openen, vernielen of weg te gooien. Het maakt hierbij geen verschil of de post afkomstig is van een buur, familielid of een andere persoon.
Wanneer u een verkeerde levering ontvangt, bel dan de klantenservice van het bezorgbedrijf en leg de situatie uit . Geef hen het trackingnummer op het pakket, evenals de naam en het adres op het pakket als deze anders zijn dan die van u. Het bedrijf komt het product binnen een redelijke termijn ophalen.
Neem contact op met het bedrijf of de persoon waarvan u post verwacht.De verzender kan een klacht indienen bij het postbedrijf. Ook als u schade heeft en daar een schadevergoeding voor wilt vragen, neemt u contact op met de verzender. Op Consuwijzer.nl staat een voorbeeldbrief: bestelling te laat geleverd.
Als de verzendprovider de bezorger niet kan stoppen, kunt u de koper vragen contact op te nemen met de huidige adreshouders . Zij kunnen de bezorging weigeren of akkoord gaan met het doorsturen van het pakket naar het nieuwe adres. Als geen van beide opties van toepassing is, kunt u de koper vragen een nieuwe aankoop te doen met het juiste adres.
Dan kan de medewerker bij een DHL ServicePoint in de buurt je ook helpen. Dit kost dan €1,- extra.
Volgens de officiële DHL-statuspagina is de service momenteel beschikbaar.
Als je niet thuis bent op het moment van bezorging en we het pakket ook niet bij je buren kunnen afgeven, dan bezorgen we je pakket de volgende dag bij een DHL ServicePoint dichtbij. We laten een kaart achter in je brievenbus. Met de code op deze kaart kun je via track en trace zien waar je pakket wordt bezorgd.
Als u het pakket niet hebt geopend, markeer het dan met "Retour afzender". De postdienst stuurt het kosteloos naar u terug. Als u het pakket opent en niet tevreden bent met wat u vindt, gooi het dan weg.
Moet ik het retourneren? Is dit legaal? Volgens de staats- en federale wetgeving mogen ontvangers van ongeordende goederen de goederen houden en zijn ze niet verplicht om ervoor te betalen of ze te retourneren . De ontvanger mag de goederen als een onvoorwaardelijk geschenk beschouwen en mag de goederen gebruiken of weggooien zoals hij of zij dat nodig acht.
De winkelier is in bijna alle gevallen verantwoordelijk voor uw zending. De winkelier is verplicht om het aankoopbedrag terug te betalen als het pakket kwijt is. De verkoper is niet verplicht om het product nog een keer te verzenden.
Aan de hand van het barcodenummer van je pakje kan je via Track & Trace en de My bpost app de naam en het adres van de afzender raadplegen.
Het enige wat u hoeft te doen is uw trackingnummer in te voeren om de status en locatie van uw zending te zien . U kunt dit eenvoudig doen op de USPS-website of door te proberen te volgen op uw mobiele telefoon. Er zijn ook de volgende opties: Telefonisch op 1-800-222-1811.
Voor chatten en bellen: Maandag t/m vrijdag van 8.30 tot 19.00 uur. Zaterdag van 9.00 tot 16.00 uur.