Je kind van 5 jaar kan:tellen tot 20 en terug. de cijfers 1 t/m 10 herkennen.
De grove motoriek is nu goed ontwikkeld. Hinkelen, met een bal overgooien, steppen, fietsen, springen en draaien zijn vaardigheden die kinderen op deze leeftijd veel oefenen. De fijne motoriek is nu zo ver dat je kind allerlei vormen tekent en soms zelfs al letters kan schrijven, meestal met dezelfde hand.
Vanaf ongeveer 5 jaar komen kinderen in een fase van het tellen die vaak als de belangrijkste fase aangeduid wordt: resultatief tellen. Daarbij gaat het erom het totale aantal te bepalen. Wanneer een kind tot resultatief tellen in staat is, dan weet het dat het tellen met '1' moet beginnen.
Kinderen van een jaar of vijf kunnen de tel rij opzeggen van één tot en met twintig. Ook gaan ze leren terug tellen, denk bij deze leeftijd aan terug tellen van vijf naar één. Ze kunnen voorwerpen aanwijzen en meetellen tot ongeveer tien. Daarnaast snappen ze het telsysteem steeds beter.
Van tellen naar een beetje rekenen
Hoeft een kind aan het eind van groep 1 nog maar tot 5 te kunnen tellen, aan het eind van groep 2 is tellen tot 10 (en liefst 20) én weer terug het doel.
Eind groep 2 heeft je kind de basisbeginselen van schrijven geleerd. Zo kan het zijn eigen naam schrijven en weet het hoe het zijn pen en potlood vast moet houden.
Hoogbegaafde peuter
Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden.
Het tellen tot 100 kan vaak tussen de leeftijd van 3,5 tot 5,5 jaar beheerst worden. En zeker als je kleintje zes jaar is. Het is nooit te vroeg om te beginnen met tellen met je kind.
Puzzelen heeft vele cognitieve voordelen voor kinderen. Het kan helpen bij de ontwikkeling van de fijne motoriek, het probleemoplossend vermogen, het ruimtelijk inzicht en het herkennen van vormen en patronen. Daarnaast kan het ook de concentratie en het geduld van het kind vergroten.
Op welke leeftijd begint je kind met het leren van het ABC? Kinderen beginnen meestal met het leren van het alfabet tussen de 2 en 3 jaar oud. Op deze leeftijd begrijpen ze nog niet alle letters en hun klanken, maar ze kunnen wel beginnen met het herkennen van letters en het uitspreken van de namen.
Als je kind veel energie heeft kun je oefenen met rekenen combineren met beweging. Schrijf bijvoorbeeld met stoepkrijt de tafels op de grond en laat je kind de tafels hinkelen of gooi een bal over in de tuin terwijl jullie de tafels oefenen.
Maar uit onderzoek van internationaal marketingbureau OnePoll is gebleken dat ouders 8 jaar de moeilijkste kinderleeftijd vinden. OnePoll hield een peiling onder 2000 ouders. De term hatefull eights kwam massaal naar voren.
kan tellen tot tien. herkent de cijfers 1 t/m 5. heeft besef van de begrippen meer-minder, veel-weinig, erbij-eraf, groter-kleiner, dikste-dunste, voor-naast-op. herkent groepjes van twee en drie zonder te tellen.
Je kind leert omgaan met gevoelens als boosheid en verdriet. Je kind vindt het misschien moeilijk om iets te doen. Of maakt vaak ruzie. Zelf het goede voorbeeld geven en je open stellen voor de gevoelens van je kind zijn ook in deze periode erg belangrijk.
Kinderen van 5 jaar worden zich steeds bewuster van hun eigen 'ik'.Daarnaast ontwikkelen ze empathie, ze kunnen zich steeds beter inleven in anderen. Je kunt dit zien doordat ze bijvoorbeeld andere kinderen troosten. Tegelijkertijd zijn peuters nog erg egocentrisch, waardoor ze elkaar bijvoorbeeld duwen.
Als je kind 4 of 5 jaar is, kan het al wat grotere taakjes zelfstandig oppakken. Denk aan speelgoed opruimen, plantjes water geven of de was ophangen. Het belangrijk dat je je kind wel aanmoedigt om dit te gaan doen, omdat kinderen op deze leeftijd nog geen eigen initiatief nemen.
Slimme peuters/kleuters zijn nieuwsgierig, onderzoekend, kunnen goed onthouden en kunnen lastige denkproblemen aan. Ze zijn snel van begrip en stellen veel vragen. Slimme peuters houden van uitdagingen, kunnen reflecteren, verzinnen creatieve oplossingen en hebben leiderschapskwaliteiten.
Kinderpuzzels 2-3 jaar met 4 tot 24 puzzelstukjes, puzzels 3-4 jaar met 36 tot 54 puzzelstukjes, puzzels 5-6 jaar met 70 tot 100 puzzelstukjes, 200 stukjes voor 8 jaar en ouder en natuurlijk familie puzzels met 500 en 1000 puzzelstukjes.
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd: zo werkt het écht volgens recent onderzoek. Daaruit blijkt namelijk dat gezinnen met vier of meer kinderen het gelukkigst zijn. Lees hier waarom. Een groot gezin brengt meer geregel en gedoe met zich mee, zou je zeggen.
Verkort tellen
Ook bij een worp met twee dobbelstenen begin je te tellen bij een van de worpen die je herkent, bijvoorbeeld de 5, en tel je de ogen van de tweede dobbelsteen daarbij: 6, 7, 8. Het tellen op deze manier, waarbij niet alle voorwerpen meer één voor één geteld worden, heet verkort tellen.
Als je kind brutaal is of opstandig doet, blijf dan rustig. Je stem verheffen of schreeuwen helpt niet. Als je je kind zijn zin geeft, beloon je het gedrag en gaat je kind het vaker doen. Als je kind is afgekoeld, is het belangrijk dat je met je kind over het gedrag praat.
De grote fantasie en creativiteit komt vanaf 5 á 6 jaar vaak naar voren in een wat ongewoon en associatief gevoel voor humor. Andere kinderen van dezelfde leeftijd kunnen deze grapjes lang niet altijd volgen. Hoogbegaafde kinderen vinden het vaak leuk om woordspelletjes te doen en tegenstrijdigheden te signaleren.
100 is het gemiddelde dat overeenkomt met mavo/vmbo-denkniveau. Vanaf een score van 130 spreekt men van hoogbegaafdheid. Met een IQ score tussen de 120 en 130, wordt vaak gesproken over 'meerbegaafd'. Een score van 145 of meer valt in de categorie 'uitzonderlijk begaafd'.
Een hoog IQ of uitstekende prestaties in specifieke vaardigheden zoals taal of wiskunde. Een snelle verwerking van informatie en een goed geheugen. Een grote nieuwsgierigheid en een sterk verlangen om te leren. Creativiteit en verbeeldingskracht.