Zorg dat er geen direct kwetsende of verwijtende zaken in je rapportage staan. Liever geen 'cliënt was irritant', maar een objectiever 'cliënt luisterde niet'. Meer praktische tips om zo eenduidig mogelijk te schrijven.
De richtlijn maakt duidelijk uit welke onderdelen de verslaglegging moet bestaan, wat wel en niet genoteerd moet worden op welke manier. Ook behandelt de richtlijn de rechten en plichten van de cliënt en de plichten van de hulpverlener. Bij de richtlijn is een praktische samenvattingskaart ontwikkeld.
De opleidingsvragen die we nu krijgen, gaan dan ook veel meer over begrijpelijk, objectief, respectvol en eenduidig rapporteren. Er zijn allerlei methodes en richtlijnen die zorgorganisaties al gebruiken: taalniveau B1, Signs of Safety, SMART, de SOAP- of SOEP-methode, Samen1Plan om er maar eens een paar te noemen.
SOEP staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie & Plan. Het is een methode voor het maken van een rapportage in een medisch dossier die vaak gebruikt wordt door professionele zorgmedewerkers.
Probleemgestuurd rapporteren ofwel werken met een 'problem-oriented record' is een bijzondere vorm van rapporteren. Twee belangrijke elementen zijn de systemaiek en de probleemgerichtheid. Een rapportage kan worden geschreven aan de hand van de SOAP-formule. Subjecieve gegevens (S).
SOAP rapportage is een van de meest gebruikte rapportage methodes voor de zorg. SOAP staat voor Subjectief, Objectief, Analyse en Plan. SOAP rapporteren is belangrijk omdat je met collega's samenwerkt en je met SOAP op een eenvoudige manier de gewenste vervolgstappen helder maakt.
Rapporteer volgens SOAP/SOEP waar dat kan en nodig is: niet iedere gebeurtenis moet uitgeschreven worden volgens SOAP/SOEP; Schrijf respectvol over de cliënt en zijn/haar naaste(n); Vermeld wat je hebt afgesproken met de cliënt en/of naaste(n); Beschrijf alleen feiten en geef niet je eigen mening.
Het zorgleefplan is geordend volgens vier levensdomeinen. - Woon- en leefomstandigheden; - Participatie; - Mentaal welbevinden; - Lichamelijk welbevinden en gezondheid.
' In artikel 8.1.1.6 staat ook dat de verzekerde recht heeft op zo'n gesprek tweemaal per jaar. De wet zegt dus dat zorgverlener en cliënt wel met elkaar moeten afspreken hoe vaak ze evalueren en dat twee keer per jaar wel een goede frequentie is. Het is echter geen plicht, in overleg kun je hier ook vanaf zien.
Het moet voor de lezer duidelijk zijn wat de conclusies en de resultaten zijn. Eenduidig formuleren is key: zonder eenduidige formuleringen kunnen conclusies vraagtekens oproepen bij de lezer. Een rapport moet op een dergelijke manier worden geschreven dat het meteen duidelijk is voor de lezer.
Een rapport is een verslaglegging van een activiteit, gebeurtenis of toestand. Dit verslag wordt, al dan niet na voorafgaand onderzoek, door één of meer rapporteur(s) gedaan aan een doelgroep, die daartoe doorgaans, maar niet noodzakelijkerwijs, de opdracht heeft gegeven of de wens uitgesproken.
Externe verslaggeving is het verschaffen van financiële informatie van een onderneming, gericht aan belanghebbende buitenstaanders, het tegenovergestelde van externe verslaggeving is logischerwijs interne verslaggeving, het verschaffen van financiële informatie aan belanghebbenden binnen de onderneming.
Je formuleert de rapportage/ de overdracht/ de handeling op logische gestructureerde wijze. Je verzorgt een volledige en nauwkeurige rapportage of verantwoording.
Subjectief: Wat de cliënt zegt over zijn eigen belevingen. Objectief: De directe observatie van de situatie door de medewerker. Met andere woorden: het gedrag van de cliënt zoals de medewerker dit waarneemt. Analyse: Een conclusie getrokken uit de subjectieve en objectieve gegevens die de medewerker heeft verzameld.
Urenregistratie van extramurale zorg met behulp van PDA's (Personal Digital Assistant) biedt cliënten meer transparantie en leidt tot kostenbesparing en meer betrouwbaarheid in de zorgregistratie.
Thuis voelen hangt samen bijvoorbeeld met inrichting: persoonlijke spullen, meubels, foto's etc. Iemands achtergrond en cultuur zie je vaak terug in de inrichting. Mensen stellen hele verschillende eisen aan opgeruimd en schoon. Ook de wensen op dat gebied maken duidelijk wanneer iemand zich thuis voelt.
Het acroniem staat voor Subjectief, Objectief, Evaluatie en Plan. In een SOEP-verslag worden de S-, O-, E- en P-regel (ieder in vrije tekst) vastgelegd aangevuld. De S-regel kan aangevuld worden met een uitgebreider verslag van het verhaal van de patiënt.
Je bent wel verplicht deze verklaring in het zorgdossier te doen, als deze er eenmaal is. In de Multidisciplinaire Richtlijn Besluitvorming over reanimatie staat wel dat je cliënten het beste kunt doorverwijzen naar hun behandelend arts, met vragen over levenseinde en reanimatie.
Rapporteren met SMART is een techniek om op een resultaatgerichte manier doelen en afspraken te formuleren. Door te werken met SMART-doelen voorkomt u vaagheid en uitstel en werkt u aan concrete resultaten.
2.4.3 Wijze van noteren De verslaglegging moet aan de volgende criteria voldoen: - Zorgvuldig, juist, controleerbaar, systematisch, volledig - Bondig: de verslaglegging moet ter zake doende informatie bevatten.
SOAP staat voor: Subjectief: wat de cliënt zegt over zijn eigen belevingen. Objectief: de observatie van de situatie door de zorgverlener. Analyse: de conclusie die de zorgverlener trekt uit de subjectieve en objectieve gegevens die zijn verzameld.
Probleemgestuurd onderwijs is een verzamelnaam voor verschillende werkvormen waarbij studenten nieuwe kennis verwerven aan de hand van een probleem of een taak uit een authentieke, professionele context. De nadruk bij de verschillende varianten van deze werkvorm ligt op het zelfsturend vermogen van de studenten.