Opvallend is ook dat de Puma 1.0 Ecoboost met 125 pk 'gewoon' 1100 kg mag trekken. De autofabrikant is verantwoordelijk voor de opgegeven aanhangwagenmassa.
Iedere Ford Focus met een bepaalde motor heeft een eigen trekgewicht. Zo klopt het dat er een versie is die maar 300 kg mag trekken. Dat is de 1.6 TDCI uitvoering met 77 kW. De overige 1.6 diesels mogen dan weer 1200 kg trekken en de 2.0 diesel 1500 kg.
Het maximale trekgewicht van de nieuwe Kuga is 1.800 kg.
Bij mild hybrides (mHEV) wordt de brandstofmotor waar mogelijk geholpen door een kleine elektromotor die ook als generator dienstdoet. Als de auto stilstaat kan de brandstofmotor zichzelf uitschakelen. Als je weer gaat rijden slaat de verbrandingsmotor razendsnel aan en geeft de elektromotor ondersteuning.
2020-2022 | 5-deurs, suv | handgeschakeld
De voorwielaangedreven auto heeft een mild-hybrid benzinemotor en levert een maximum vermogen van 92 kW (125 pk) en een maximum koppel van 210 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 5,3 l/100km (1 op 18,9).
Dankzij de mild hybride-technologie bespaar je tot 0,4 liter brandstof per 100 gereden kilometer. Respectievelijk scoren de drie motoriseringen daarmee een gemiddeld verbruik van 5,3, 5,7 en 5,8 liter per honderd kilometer.
De Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV is de winnaar van de ANWB-verkiezing Trekauto van het jaar 2021. Na een intensieve beoordeling bleek de Koreaanse SUV de beste papieren te hebben.
De Ford Focus met 1,5 liter Ecoboost-motor (150 pk), caravantrekker met automaat, kan al overweg met 1.500 kilo aan trekgewicht. Met de Ford Focus zet je een strak sturende hatchback voor je caravan of aanhanger, die zeer stabiel in bochten ligt en een fijne metgezel is voor lange ritten.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
De 1.0 Ecoboost is er met twee verschillende vermogens, 74 kW en 92 kW. De eerste valt af omdat de auto niet meer mag trekken dan 1000 kg. De 92 kW versie (125 pk) mag wel 1200 kg trekken.
Waar vind je het trekgewicht? Wat jij met je auto mag trekken, staat op je kentekenbewijs. Tenzij je een bedrijfsauto hebt, dan vind je het trekgewicht op het conformiteitsbewijs. Heb je een papieren kentekenbewijs, dan staan de trekgewichten vermeld als 'maximum massa (on)geremd'.
Opvallend is ook dat de Puma 1.0 Ecoboost met 125 pk 'gewoon' 1100 kg mag trekken. De autofabrikant is verantwoordelijk voor de opgegeven aanhangwagenmassa.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager! Die weegt al snel 15 tot 25 kilo, of meer.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn Γ©n een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
De prestaties van de Ford Kuga 1.5 EcoBoost zijn in de meeste situaties meer dan voldoende en ook het gewicht van de Fendt is met een gemiddelde belading geen probleem als de belading in de caravan maar goed verdeeld is. De combinatie is geschikt om op allerlei soorten wegen te rijden.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI β 1800 kg
De leverbare benzinemotoren zijn een 1.4 TSI met 125, 150 of 160 pk en een 2.0 met 180 of 210 pk. De zwakste 1.4 mag 1600 kilo trekken, de versies met 150 of 160 pk kunnen met 1800 kg overweg.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.
Breng je alle kosten en besparingen in rekening, dan valt een milde hybride auto toch wat voordeliger uit dan een wagen op puur benzine of diesel. Een HEV-hybride is weliswaar nog zuiniger, maar voor de aanschaf van een MHEV betaal je enkele duizenden euro's minder. Dat gaat nog veel meer op voor een superzuinige PHEV.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.