Je moet in jouw presentatie de aandacht van je publiek vasthouden. Maak het spannend, maak het smeuïg, maar zorg dat jij je publiek mee gaat slepen in jouw betoog. Een droge opsomming van feiten en cijfers helpen niet om je publiek te overtuigen. Hoe goed ze ook onderbouwd zijn.
Overtuigend presenteren gaat verder dan een goede presentatie. Overtuigend presenteren gaat verder dan gewoon goed presenteren. Met een overtuigende presentatie zet je als spreker jouw publiek aan het denken. En het creëert een mogelijkheid dat je toehoorders serieus over je idee, product of visie gaan nadenken.
Het leren van presentatievaardigheden helpt presentatoren te begrijpen wat ze moeten oefenen bij het voorbereiden van zulke belangrijke momenten. Oefenen en ontwikkelen op dit gebied maakt hen zelfverzekerder en bekwamer, wat zomaar het verschil kan maken. Voorbeelden van presentatievaardigheden zijn: Spreekvaardigheid.
Tijdens je presentatie moet je het publiek de tijd gunnen om naar je te luisteren, om je verhaal te begrijpen en het te laten bezinken. Die tijd en ruimte creëer je door te spelen met tempo, pauzes en door de nadruk te leggen op belangrijke elementen in je verhaal.
Wat zijn drie vaste onderdelen van een presentatie?
Elke presentatie kent drie vaste elementen: een begin, een einde en een deel daartussen – oftewel een inleiding, een kern en een slot. Deze opbouw is ook wel bekend als de basisstructuur.
Niet iedereen is een kei in overtuigen, maar het is zeker wel een vaardigheid waarin jij je kunt ontwikkelen. Het is belangrijk dat je zelf overtuigd bent van je eigen boodschap, anders kom je niet overtuigend over bij anderen.
Bij overtuigende teksten is, in tegenstelling tot het vorige tekstdoel, wel de eigen mening van de schrijver aanwezig. Hier wil de schrijver niet de lezer een mening laten vormen, maar hij wil dat de lezer zijn mening overneemt. De schrijver zoekt dus medestanders.
Wanneer ik het eenvoudig uitleg dan is overtuigingskracht het vermogen om de ander te kunnen overtuigen. Wanneer je overtuigingskracht hebt, ben je goed in staat om instemming te verkrijgen of overeenstemming te bewerkstelligen. Je weet mensen te enthousiasmeren en te inspireren voor een idee of plan.
De competentie overtuigingskracht zorgt ervoor dat jij je makkelijk kunt verplaatsen in de doelgroep en hun behoefte kunt omzetten in argumenten om je eigen mening te ondersteunen. Je bent ambitieus, inspirerend en kunt moeiteloos de focus op de voordelen leggen.
De zeven overtuigingsprincipes (ook wel beïnvloedingsprincipes) van Robert Cialdini zijn: wederkerigheid, consistentie, sociale bewijskracht, sympathie, autoriteit, schaarste en eenheid. Hieronder bespreken we deze principes kort en gaan we in op hoe je ze kunt toepassen op jouw website.
Tijdens de kern van je presentatie geef je de belangrijkste informatie. Het is van belang om dat zo helder mogelijk te doen en niet te vervallen in onnodige uitweidingen of irrelevante details. Anderzijds is het ook van belang om geen essentiële informatie achterwege te laten.
Een kernboodschap is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen in je speech of presentatie. Wat moet je publiek in ieder geval onthouden? De kernboodschap is de rode draad die door je verhaal loopt. Die ervoor zorgt dat je publiek begrijpt waar het over gaat.