Je moet goed kunnen samenwerken met je collega's aan boord. Soms maak je lange vluchten, of is het werk heel inspannend. Ook heb je te maken met jetlags. Een goede lichamelijke conditie is daarom een must.
Een Piloot is de bestuurder van een vliegtuig en heeft een belangrijke functie in de luchtvaart. Hij draagt de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de passagiers en/of goederen aan boord van het vliegtuig waarvan hij de gezagvoerder is.
Dit vliegtuig zelf besturen. Een vliegtuig besturen brengt enorm veel plezier wat natuurlijk één van de voornaamste redenen is om piloot te worden. Zelfs als de adrenaline uit is gewerkt is er altijd nog een nieuw vliegtuig om te leren vliegen (zoals een Aerobatic vliegtuig)!
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
Normaal gezien vliegt een piloot zo'n 900 uur per jaar. Dat lijkt misschien niet veel maar zoals je kan zien in mijn dagplanning (zie onderaan artikel) ben ik dikwijls ongeveer zo'n 12 uur van huis weg voor een normale werkdag. Vlieguren tellen enkel voor je vergunning.
Welkom in de Overhead Crew Rest (OCR)
De Overhead Crew Rest (OCR) is, zoals de naam al verklapt, boven de cabine te vinden. Aan boord van KLM's 747's, 777's en 787's zijn deze OCR's aan boord te vinden. Voor een vlucht langer dan 10,5 uur is de crew wettelijk verplicht te rusten.
Want eigenlijk is Piloot zijn alleen maar heel erg leuk natuurlijk. Toch zitten er ook nadelen aan het beroep. Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen.
De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur. De minimale rusttijden han- gen af van het tijdzoneverschil tussen start- en landingsluchthaven.
Piloten mogen niet langer dan zestien uur achter elkaar vliegen of standby staan. Voor nachtvluchten is het maximale aantal uren vastgesteld op elf.
Het gemiddelde salaris voor de functie Captain B777/B787 in Nederland is € 19.176 per maand, wat 6% lager is dan het gemiddelde salaris van € 20.488 per maand bij KLM voor deze functie.
De cockpit is de werkplek van de piloot. Deze captain heeft vier brede gouden strepen op zijn mouw. De first officer heeft er drie, de second officer twee en een second officer in training herken je aan één brede gouden streep.
Artikel 7.
2 Onder verantwoordelijkheid van de gezagvoerder wordt een aflossingsschema opgesteld. Het aantal uren genoten rust voor ieder lid van het cabinepersoneel aan boord is ten minste gelijk aan 50% van de verlenging van de vliegdienstperiode, met een minimum van 1 uur.
Om piloot te worden moet je een HAVO of VWO diploma hebben met Wiskunde, Natuurkunde en Engels. Daarna ga je een toelatingstest doen voor de vliegschool, daar wordt gekeken of je talent hebt om te vliegen en of je niet in paniek raakt als bijvoorbeeld je motor in brand staat. Je kan pas piloot worden vanaf 18 jaar.
Wat is de minimum en maximum leeftijd om piloot te worden? De minimumleeftijd om piloot te worden is 17 jaar. Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar.
Piloot worden
Net als veel andere beroepsgroepen hebben de piloten het moeilijk. De banenkansen voor een lijnpiloot zijn niet onmogelijk en de ergste crisis lijkt ook hier voorbij, maar de situatie is beslist niet meer zo rooskleurig als in het verleden.
Vrouwelijke piloten vormen bijvoorbeeld nog steeds een uitzondering op de regel in de luchtvaartwereld. Van alle piloten ter wereld is maar 5.3% vrouw. Hoewel vrouwen nu vaker werken in een overwegend mannelijke beroepssector, kiezen de meeste vrouwen voor sociale sectoren zoals de zorg of het onderwijs.
Maak je lange intercontinentale vluchten dan ben je vaak een paar dagen achter elkaar weg. Je vliegt bijvoorbeeld naar Atlanta en bent dan een goede 9 à 10 uur onderweg. Je hebt daarna een rustdag en vliegt dan weer terug naar Amsterdam. Zo ben je drie dagen achtereenvolgens weg van thuis.
Zeker is wel dat met name de zonsondergang en natuurlijk de zonsopgang zeer fraai zijn. Want je zit bijna altijd boven de wolken. Daarnaast kun je talloze weerfenomenen zien. Waaronder een onweersbui, maar ook bijvoorbeeld het magische Noorderlicht.
Voor deze groep zijn de vakken Nederlands, Engels, wiskunde A of B en natuurkunde verplicht. Havo- of vwo-diploma op zak, maar niet de juiste vakken gevolgd? Dan kan je alsnog piloot worden door deelcertificaten te behalen. Dit mogen er maximaal twee zijn.
Elk verkeersvliegtuig wordt bestuurd door minimaal twee piloten: de "gezagvoerder" (Engels: captain) en de "co-piloot" ofwel de "eerste officier" (Engels: first officer). Op lange afstanden (Engels: long haul) gaat vaak ook een derde en/of vierde vlieger mee.
Volgens de onderzoekers zal vanaf begin 2022 de vraag naar piloten hoger zijn dan het aanbod. En als er geen extra maatregelen worden genomen, loopt het wereldwijde tekort de komende zeven jaar op naar maar liefst 60.000 duizend piloten.
Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM:
1 streep: second officer in training. 2 strepen: second officer (co-co) of first officer in opleiding. 3 strepen: first officer of captain in opleiding. 4 strepen: captain/gezagvoerder.
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.