Hij kan ronddraaien, een bal naar voren schoppen en hij kan plotseling stilstaan.Hij kan een voorwerp in een bepaalde richting gooien en hij kan nu zelf eten met een vork (of een lepel). Alle bewegingen van een 2-jarige worden steeds vloeiender en minder houterig. De fijne motoriek ontwikkelt zich natuurlijk ook.
Taal en spraak bij kinderen van 18 tot 24 maanden
Tegelijkertijd kan hij/zij steeds meer woordjes begrijpen en zeggen, maar nog niet alle klanken goed uitspreken. Een tweejarig kind zegt minimaal vijf tot tien woordjes. Eén enkel woord kan verschillende betekenissen hebben (één-woordzinnen).
Je kind van 4 jaar kan:
tellen tot 10. de cijfers 1 t/m 5 herkennen. besef hebben van de begrippen meer – minder, veel – weinig, erbij – eraf, groter – kleiner, dikste – dunste, voor – naast –op. groepjes herkennen van 2 en 3 zonder te tellen.
Je peuter rent steeds evenwichtiger en klimt overal op. Hij kan met twee benen tegelijk van een verhoging springen. Zijn fijne motoriek wordt ook steeds beter. Hij leert nu kralen rijgen, bladzijden van boeken omslaan, gaatjes vullen met de juiste vorm, prikken, knippen en plakken.
De moeilijkste leeftijd bij kinderen? Volgens Amerikaans onderzoek is dat 12 tot 14 jaar. Waar kleine kinderen vooral fysiek veel van hun ouders eisen, wordt het op die leeftijd eerder mentaal zwaar.
Aan de hand van een enorme hoeveelheid partijen is met de computer onderzocht wanneer schaakgrootmeesters de optimale zet doen. Zo kun je ook bepalen op welke leeftijd schakers op hun best zijn, de beste zetten doen. Voor mij was de verrassende conclusie dat dit is tussen de 35 en 45 jaar is.
Volgens de 2000 mannen en vrouwen die aan het onderzoek meededen, heeft de gemiddelde vrouw op haar 31ste de beste mix van die factoren. 70% van de ondervraagden vindt een vrouw mooi als ze zelfvertrouwen heeft. 67% noemt een mooi uiterlijk als belangrijke factor en 47% vindt stijlgevoel belangrijk in een vrouw.
Bij peuters is de ontwikkelingsvoorsprong al iets duidelijker te herkennen. Zo is een hoogbegaafde peuter zeer ondernemend, motorisch erg vaardig en zelfstandig. Daarnaast hebben ze een goede ruimtelijke oriëntatie en ontwikkelen ze snel het begrip voor bijvoorbeeld kleuren, cijfers en hoeveelheden.
In groep drie leert je kind eerst om letters te herkennen, en daarna om woordjes en eenvoudige zinnen te lezen. Kinderen leren lezen tussen vijf en acht jaar.
Jouw kind van 2 jaar praat nog niet omdat hij of zij gewoon nog niet zover is, zonder dat daar een reden voor is. Ongeveer 10 tot 15% van de tweejarigen is wat later met praten zonder dat er iets aan de hand is. Er kan sprake zijn van een taalontwikkelingsstoornis (TOS).
Tellen is een vaardigheid die zich geleidelijk aan ontwikkelt, met vallen en opstaan. Gemiddeld leren kinderen tellen vanaf de leeftijd van 2 jaar, maar het is een proces dat duurt tot het kind 5 à 6 jaar is.
Op de meeste basisscholen leren kinderen letters schrijven vanaf groep 3, terwijl er in groep 1 en 2 al veel voorbereidend schrijfonderwijs plaatsvindt. Leren schrijven is een kwestie van goed oefenen, waarbij de leerkracht let op hoe je kind de pen vasthoudt.
Pas nadat je kindje zijn tweede verjaardag heeft gevierd, begrijpt hij de betekenis van de eerste getallen en hoeveelheden beter. Misschien kan hij dan ook al tot 5 tellen.
Na de tweede verjaardag van je kindje gaat zijn taalontwikkeling heel snel. Van enkele woordjes en twee-woordzinnen gaat hij naar drie-woordzinnen en later zelfs volledige en samengestelde zinnen. Ook begrijpt hij steeds meer van wat jij zegt.
De meeste baby's tussen de 7 en 12 maanden benoemen hun ouders als “mama” of “dada”. De eerste woordjes (anders dan mama of dada) leren de meeste baby's rond 19 maanden. Tegen de tijd dat je kleintje 2 jaar is, praat hij of zij in zinnen van 2 tot 4 woorden.
Een kind van 18 maanden gebruikt gemiddeld 50 woordjes, terwijl een kind van 2 jaar gemiddeld 200 woordjes gebruikt. Vervolgens gaat het kind woorden combineren tot korte 2-woords zinnetjes (zoals "jas aan" of "papa bal"), korte zinnetjes produceren en steeds meer vragen stellen.
Kind kleuren herkennen
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dan ook direct kleuren kunnen benoemen. De leeftijd waarop kinderen dit leren, loopt behoorlijk uiteen, maar gemiddeld kunnen kinderen van 2,5 jaar minimaal één kleur benoemen.
Vroege kenmerken hoogbegaafdheid
Snel gaan lopen (bijvoorbeeld met 10 maanden) Vroeg praten en over een grote woordenschat (met 1,5 jaar al 200 woorden of meer) beschikken. Snel inzicht in oorzaak en gevolg krijgen. Al vroeg alert zijn met veel aandacht voor de wereld om hem heen.
De meeste kinderen starten met het herkennen en benoemen van kleuren als ze twee, drie jaar zijn. Aan het begin van groep 1 kennen de meeste kinderen de primaire kleuren rood, geel en blauw. Veel kleuters hebben ook al een lievelingskleur. Bij kleine meisjes is dat vaak roze.
Denken tussen 2 en 3 jaar
Op deze leeftijd gaan kinderen steeds duidelijker beseffen dat ze zelf dingen kunnen veroorzaken. Ze onthouden ervaringen beter en gebruiken die informatie dan in andere situaties. Als je kind bijvoorbeeld weet waar de afstandsbediening voor is, weet het dit niet alleen thuis maar ook bij oma.
Hoogbegaafde kinderen zijn vaak heel creatief. Ze hebben een levendige verbeelding en kunnen soms moeite hebben met het verschil tussen realiteit en verbeelding. Op de basisschool tekent je kind vaak een stuk beter dan z'n klasgenootjes en tekent bijvoorbeeld al snel in perspectief.
Let op: de meest voorkomende oorzaak voor een vertraagde taalontwikkeling is 'slecht horen'. Je ziet dat bijvoorbeeld bij kinderen die veel oorontstekingen hebben, en bij kinderen met buisjes. Dus als uw kind naar uw idee (te) laat is met praten, dan is het gehoor het eerste wat gecontroleerd moet worden.
Vrouw met rondingen het mooist
De meeste mannen (45%) zien het liefst een wat rondere vrouw (nummer 3). “Wat moet je met een zak met botten”, zegt een mannelijk panellid, “Een vrouw mag rondingen hebben, dat maakt ze mooier dan een heel dun lijf”.
Oudere mannen zijn volwassener
Volwassen mannen tonen vaak meer respect en begrip voor anderen. Ze hebben levenservaring en dat heeft een enorme aantrekkingskracht op jongere vrouwen. Vooral omdat zij constant geconfronteerd worden met het soms nog kinderachtige gedrag van mannelijke leeftijdsgenoten.
Vanaf ongeveer het 40e levensjaar begint de hoeveelheid bot die wordt afgebroken een fractie groter te worden dan wat wordt aangemaakt. Een op de vier vrouwen krijgt na de overgang dan ook last van botontkalking oftewel osteoporose en daarmee een verhoogde kans op botbreuk. Voorkomen kán door extra calcium in te nemen.