Bijvoorbeeld elkaar inspireren, motiveren en het geven van feedback. Iedereen binnen het team heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Door van elkaar te leren en elkaar aan te vullen komt het team het beste tot zijn recht. Het vermogen om verantwoordelijkheid te nemen is cruciaal binnen een team.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang. Je conformeert je aan de geldende teamnormen en teamwaarden. Je helpt anderen graag: je bent behulpzaam.
Op de vraag aan welke eigenschappen de ideale collega moet voldoen is de top 5 als volgt: betrouwbaar, behulpzaam, talentvol, vrolijk en aardig. Eigenschappen die veel minder vaak worden genoemd zijn: slim, zelfverzekerd en bescheiden. In de huidige samenwerking met collega's kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Samenwerking is het proces waarbij meerdere mensen samen aan een taak werken.
Het is belangrijk om samen te werken binnen een onderneming. Samenwerken zorgt voor een positieve teamgeest, meer productiviteit en persoonlijke groei. Voor een deel komt dit op natuurlijke wijze tot stand. Er zijn ook een paar stappen die jij kunt nemen om effectief samenwerken aan te moedigen.
Een teamwaarde is iets wat jullie belangrijk en wenselijk vinden, iets wat jullie na willen streven. Teamwaarden maken helder 'hoe doen we het samen? ' Dit vertaald naar concreet zichtbaar gedrag, principes en afspraken.
In een goed managementteam (MT) worden de verhalen van de divisies, afdelingen of portefeuilles bij elkaar gelegd. De organisatiebelangen convergeren in het MT. Er wordt strategie ontwikkeld. Er worden knopen doorgehakt.
Wat is toegevoegde waarde? Simpel gesteld draait het om waardecreatie. Je voegt waarde toe aan de organisatie, afdeling, klanten en collega's. Het is niet alleen je vakkennis of werkervaring maar ook jij als persoon, met al je kwaliteiten, talenten, drijfveren, passies en eigenaardigheden, voegt waarde toe.
De 10 meestvoorkomende waarden wereldwijd zijn: vrijheid, eerlijkheid, respect, verdraagzaamheid, rechtvaardigheid, gelijkheid, vrede, vriendelijkheid, liefde, en veiligheid.
Een visie is het droombeeld van de ideale toekomst van jouw team of organisatie. Om te kunnen dromen moet je je gedachten de vrije loop kunnen laten gaan. Maar dat is niet zo gemakkelijk, omdat veel bedrijven erg taakgericht zijn en weinig ruimte laten om onbevangen te filosoferen over de toekomst.
Samenwerken biedt de mogelijkheid om taken te verdelen. Ieder teamlid houdt zich bezig met de taak die het beste past bij zijn of haar expertise. Dankzij de mogelijkheid om taken te verdelen en gelijktijdig aan het project te werken, leidt samenwerken tot een kwalitatief beter en sneller resultaat.
Communicatie is ook belangrijk in een team omdat het bijdraagt aan het behalen van betere resultaten. Een goede communicatie zorgt ervoor dat er efficiënter kan worden gewerkt. Er zijn immers minder misverstanden, iedereen weet wat er van ze wordt verlangd en welke doelen moeten worden gehaald.
Om oplossingen op de ingewikkelde problemen te vinden is het verstandig in een team te werken. De teamleden kunnen verschillende vaardigheden, waarden en expertise inbrengen en dat samen tot een sterker geheel smeden. De teamleider kan teamleergedrag met name stimuleren door persoonsgericht leiderschapsgedrag.