Met Power Pivot kunt u werken met grote gegevenssets, uitgebreide relaties opbouwen en complexe (of eenvoudige) berekeningen maken, allemaal in een omgeving met goede prestaties en de vertrouwde ervaring van Excel.
Power Pivot is een Excel die u kunt gebruiken om krachtige gegevensanalyses uit te voeren en geavanceerde gegevensmodellen te maken. Met Power Pivot kunt u grote hoeveelheden gegevens uit diverse bronnen verzamelen, snel gegevensanalyses uitvoeren en eenvoudig inzichten delen.
Kortom, met Power Query krijgt u uw gegevens in Excel, in werkbladen of in het Excel gegevensmodel.Met Power Pivot voegt u rijkheid toe aan dat gegevensmodel.
U kunt Power Pivot als volgende inschakelen voordat u deze voor het eerst gebruikt. Ga naar Bestand > Opties > Invoegtoepassingen.
Met Power Query (ook wel bekend als Get & Transform in Excel) kunt u externe gegevens importeren of er verbinding mee maken en deze gegevens vervolgens vormgeven, bijvoorbeeld een kolom verwijderen, een gegevenstype wijzigen of tabellen samenvoegen op een manier die aan uw behoeften voldoet.
Zie Een query maken, laden of bewerken in Excel voor meer informatie. Selecteer Start > Query's toevoegen. De standaardactie is het uitvoeren van een inlinetoevoeging. Als u een tussenliggende toevoeging wilt uitvoeren, selecteert u de pijl naast de opdracht en selecteert u vervolgens Query's toevoegen als Nieuw.
U kunt Microsoft Query gebruiken om gegevens uit externe bronnen op te halen. Als u Microsoft Query gebruikt om gegevens op te halen uit uw bedrijfsdatabases en -bestanden, hoeft u de gegevens die u wilt analyseren niet opnieuw te typen in Excel.
Een draaitabel maken in Excel voor Windows
Selecteer de cellen waarvan u een draaitabel wilt maken. Opmerking: Uw gegevens moeten worden ingedeeld in kolommen met één veldnamenrij. Zie de sectie Tips en trucs voor gegevensindeling voor meer informatie. Selecteer Invoegen > Draaitabel.
Een draaitabel (Nederlandse vertaling van 'pivot table') in Excel is een 'uittreksel' of 'samenvatting' van jouw originele tabel met brongegevens. De draaitabel geeft je snel antwoord op eenvoudige vragen over je tabel, die je anders alleen met ingewikkelde formules zou kunnen beantwoorden.
Met een query (Engels voor vraagstelling) wordt in de informatica een opdracht bedoeld die aan een database wordt gegeven om een bepaalde actie uit te voeren, die ook potentieel gegevens teruggeeft. De term wordt ook gebruikt voor een zoekstring die in een zoekmachine wordt ingevoerd.
Een query is in Access een databaseobject.Hierin worden geen gegevens opgeslagen.In plaats daarvan worden gegevens weergegeven die zijn opgeslagen in tabellen en kunt u met deze gegevens werken. Met een query kunnen gegevens uit een of meer tabellen, uit andere query's of een combinatie hiervan worden weergegeven.
Dankzij het Microsoft Power Platform is er geen sprake meer van tijdverlies, want ondersteuning vanuit IT is niet direct nodig. Faciliteert de IT-afdeling het no-/low-code platform, dan is de business in staat om snel en zelfstandig te schakelen, zonder dat IT-managers het overzicht kwijtraken.
Als u een draaitabel niet meer nodig hebt, selecteert u de gehele draaitabel en drukt u op de toets Delete om de tabel te verwijderen.
Wat is een draaitabel
Steeds wanneer je een andere doorsnede van je data wilt zien, doe je dat door slechts een paar draaitabel-velden te verslepen. De draaitabel past zich dan automatisch aan. Van een draaitabel maak je vervolgens in een handomdraai een draaigrafiek.
Een pivot is een snelle businessstrategieverandering met als doel te testen of een nieuwe strategie werkt. Denk aan het bedienen van een compleet nieuwe doelgroep, een compleet nieuw verdienmodel invoeren of een compleet nieuw product in de markt lanceren.
De brongegevens wijzigen
Klik op de draaitabelrapport.Klik op het tabblad Analyseren in de groep Gegevens op Gegevensbron wijzigen en klik vervolgens op Gegevensbron wijzigen. Het dialoogvenster Gegevensbron van draaitabel wijzigen wordt weergegeven.
Misschien wilt u gewoon opnieuw beginnen. Dit kunt u op twee manieren doen. Selecteer Gegevens> Gegevens > uit andere bronnen >lege query.Selecteer Gegevens> Gegevens opvragen >Power Query-editor starten.
Queer of questioning
De 'q' staat voor queer, de term voor een brede seksuele of genderidentiteit. De term wordt gebruikt voor en door mensen die zichzelf niet willen identificeren met een vaststaande gender- of seksuele oriëntatie.
Zie Een query maken, laden of bewerken in Excel voor meer informatie. Selecteer Start > Query's samenvoegen. De standaardactie is het uitvoeren van een inline-samenvoeging. Als u een tussenliggende samenvoeging wilt uitvoeren, selecteert u de pijl naast de opdracht en selecteert u query's samenvoegen als nieuw.
Selecteer de cel of het celbereik met de formule.Klik op Start > kopiëren (of druk op Ctrl +C).