Op intercontinentale vluchten krijg je een pakket met snacks, fruit en drankjes. Daarnaast serveert KLM in Economy Class een warme maaltijd, een salade en een dessert. In Business Class serveert de luchtvaartmaatschappij een salade, warme maaltijd, dessert en crackers met kaas.
Bij lagekostenmaatschappijen worden in het vliegtuig meestal gratis drankjes en eten geserveerd vanaf een vluchtduur van drie uur en 45 minuten. Alcoholische dranken en andere versnaperingen kunnen te allen tijde aan boord worden gekocht. Warme maaltijden moeten echter van tevoren worden besteld.
Op alle vluchten, behalve intercontinentale vluchten, dien je te betalen voor drankjes en maaltijden. Als je Premium boekt, dan krijg je maaltijden en drankjes gratis. Op lange intercontinentale vluchten krijg je ook in economy class een driegangen menu en drankjes.
astma of bloedarmoede) en doorbloedingsstoornissen (bijv. hartinfarct) kunnen verergeren tijdens een vlucht op grote hoogte. Daarnaast is er ook een constante verandering van de luchtdruk in het vliegtuig, waardoor ook de druk verandert in gesloten holtes, zoals de sinussen en het middenoor.
We serveren bij de maaltijd een drankje, en na de maaltijd ontvangt u koffie of thee. Op vluchten die langer duren dan 10 uur, serveren we tussendoor ook nog een snack of sandwich. U kunt tijdens de vlucht altijd om een extra snack of drankje vragen!
Mag je eten meenemen in het vliegtuig? Ja dat mag. Let wel op met eten in verpakkingen die onder de vloeistofregels vallen, zoals bijvoorbeeld een pot of tube yoghurt, mayonaise, pindakaas of chocopasta.
Bijvoorbeeld met het zoete nagerecht bij de koffie of thee. Na de maaltijdservice zijn er snacks te verkrijgen in de galley. Denk bijvoorbeeld aan Verkade chocolaatjes, stroopwafels en zoutjes. Meer over de maaltijden in Economy bij KLM lees je hier.
De lucht bevat minder zuurstof. Om het lichaam toch van voldoende zuurstof te voorzien, moet het hart harder werken. Voor hart- en vaatpatiënten die klachten hebben in rust of matige inspanning, kan dit zeker (bij een lange vlucht) problemen opleveren.
"Door de hoogte van het vliegtuig en het feit dat de luchtdruk in de cabine lager is dan gemiddeld, zet gas in het maag-darmkanaal uit. Hierdoor kun je last krijgen van winderigheid", zegt Gareth Corbett, MDL-arts in het ziekenhuis van de universiteit van Cambridge.
Opgeblazen buik
Een opgeblazen gevoel gedurende de vlucht is een vervelend gevoel. Het is echter wel verklaarbaar waarom u dit ervaart tijdens het vliegen. Het zit namelijk als volgt: in elk lichaam zit gas, wat kan uitzetten als de luchtdruk laag is. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe lager de luchtdruk is.
Mueslirepen, chips, nootjes, fruit, snoep, koekjes; het mag allemaal mee in je handbagage. Je mag zelfs een 1-minute noodles meenemen zodat je met heet water in het vliegtuig lekker je eigen soepje kan maken. Eten dat echt sterk ruikt kan wel geweigerd worden.
Wie dronken is start met een boete van een kleine 6.000 euro. Als het vliegtuig een tussenlanding moet maken vanwege de onrust aan boord, schiet de teller omhoog en loopt het maximale bedrag op tot 90.000 euro, zo schrijft de Engelstalige The Ibizan.
Zelfs niet-alcoholische dranken kunnen passagiers een behoorlijke financiële kater bezorgen. De prijs voor een klein flesje sinaasappelsap (250 ml) is gemiddeld € 0,68 in de supermarkt, maar aan boord betaal je voor hetzelfde flesje tot wel vijf keer meer, namelijk € 3,50.
De Amerikaanse Aerospace Medical Association adviseert om ongeveer 0,25 cl water per uur te drinken als je vliegt. Hoe langer je vlucht, hoe belangrijker hydratatie wordt. Van 3 of 4 uur vliegen, droog je niet uit; vooral als je water drinkt wanneer je dat krijgt aangeboden.
Vloeistoffen en gels moeten in een verpakking zitten van maximaal 100 milliliter. De verpakte vloeistoffen en gels moeten zitten in een doorzichtig en hersluitbaar plastic zakje. Het zakje mag maximaal 1 liter zijn. U mag per persoon maximaal 1 plastic 1-literzakje meenemen.
De vliegen en maden kunnen bijvoorbeeld samen in een kort tijdsbestek dode dieren opruimen. Binnen enkele dagen zijn er van een overleden dier in de natuur alleen nog botten en wervels over. Als vliegen dit niet zouden doen zou je in de natuur bijvoorbeeld veel dode dieren tegenkomen.
Het meest irritante dat passagiers doen, is van het vliegtuig een zwijnenstal maken, vertelt een stewardess van Worldwide Jet, dat privévluchten uitvoert. Volgens haar maakt iets minder dan de helft van de passagiers zich hier schuldig aan. "Het is alsof ze hier wonen en dan gewoon vertrekken.
Doordat vliegtuigen op grote hoogte vliegen (meestal op ongeveer 10 kilometer) is de luchtdruk erg laag. Om te zorgen dat er toch voldoende zuurstof is voor de crew en passagiers moet er dus lucht ingepompt worden. Deze lucht wordt via de motoren opgezogen, gecompresseerd, gekoeld en gefilterd.
Verhoogd risico op trombose bij vliegen met koorts
Op deze manier wordt het bloed dikker en er kunnen zich bloedproppen, de zogenaamde tromboses, vormen. Als een reiziger koorts heeft, worden de effecten soms nog versterkt: wie al verzwakt is, zal zich tijdens de vlucht nog minder bewegen dan een gezonde passagier.
Vooral voeding waar veel suiker inzit zijn ze dol op. Dit heeft te maken met het feit dat suiker ze extra energie geeft om te vliegen. Vanwege hun voorkeur voor zoet voedsel komen ze vaak op fruit en overrijp fruit af. Fruitvliegen leven soms ook in onze GFT container waar ze afkomen op organisch rottend materiaal.
Hallo. KLM heeft universele stopcontacten aan boord van de Airbus A330-, de Boeing 777- en de 787 Dreamliner-toestellen. Aan boord van de Boeing 737-toestellen hebben passagiers die in Business Class of op een Economy Comfort-stoel reizen toegang tot een stopcontact.