Eventuele administratieve werkzaamheden zoals het opstellen van een huurcontract zijn aan te merken als standaard verhuurwerkzaamheden waar een verhuurder geen extra kosten voor in rekening mag brengen.
Je kunt zelf een huurcontract opstellen. Of je besteedt het opstellen van een contract uit. Hieronder vind je 5 aandachtspunten. Het uitbesteden geeft je juridische zekerheid.
Vaak wordt een huurcontract opgesteld door de verhuurder, of in overleg met de huurder. Er kunnen onderling afspraken gemaakt worden die in de overeenkomst worden opgenomen.
Contractkosten, ook wel bekend als "administratiekosten", worden soms door de verhuurder in rekening gebracht. Meestal wanneer de verhuurder extra kosten heeft gemaakt voor bijvoorbeeld de opmaak van het huurcontract, de bezichtiging van de kamer of het maken van sleutels.
Je woninghuurcontract is dus bepalend om na te gaan welke kosten en lasten de verhuurder kan aanrekenen. Wanneer hierover niets bepaald is, dan geldt het algemeen principe. Dit stelt dat kosten en lasten verbonden aan de eigendom of het beheer van een woning ten laste van de verhuurder zijn.
Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan. Lost de verhuurder de problemen niet op? Vraag dan de Huurcommissie om uw huur te verlagen.
Bedienen, onderhoud, bijvullen en ontluchten van de cv-installatie en combi-ketel, alsmede onderhoud aan resp. vervangen van vulslangen, wartels, sleutels, schade door verkeerde bedie-ning of bevriezing. Let op, indien uw woning geen eigen CV heeft zijn de onderhoudskosten voor rekening van de verhuurder.
Verhuurders mogen alleen kosten waar een concrete prestatie van de verhuurder tegenover staat, als administratiekosten in rekening te brengen. Een bedrag van circa € 13,50 voor een naamplaatje is dus redelijk, maar andere kosten of diensten worden al gauw beschouwd te behoren tot de normale woningexploitatie.
Het is de gewoonte dat het commissieloon van de makelaar betaald wordt door de verhuurder. Aan de kust is het soms gebruikelijk dat verhuurder en huurder een commissie betalen aan de makelaar. Wet ? Er is echter geen wet die de makelaar verplicht om zijn commissieloon enkel aan de eigenaar te vragen.
Het antwoord hierop is: nee. Je mag geen administratiekosten berekenen of vermelden in een eerste aanmaning. Administratiekosten zijn namelijk onderdeel van de incassokosten. Incassokosten mogen pas in rekening worden gebracht nadat een consument een aanmaning (ingebrekestelling) heeft ontvangen.
In loondienst:
Kopie van paspoort of identiteitsbewijs. Recent ingevulde werkgeversverklaring of arbeidsovereenkomst. 3 meest recente salarisstrookjes. Een recent afschrift bij de bankrekening waar het salaris wordt gestort.
In een huurcontract mogen geen dingen staan die in tegenspraak zijn met de wet. Huurrecht is namelijk bindend recht. Er zijn onder andere wettelijke regels voor de opzegtermijn, de maximale huurprijs, bijkomende kosten en onderhoudsverplichtingen.
Sinds 15 juni 2007 is het in principe verplicht om een schriftelijke huurovereenkomst te hebben voor de huur van een hoofdverblijf. In dat document moet het volgende staan: de identiteit van de huurder en de verhuurder: hun naam, hun voornaam, hun woonplaats en hun rijksregisternummer of de geboorteplaats en -datum.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Met huren voor onbepaalde tijd wordt bedoeld dat bij bij het begin van een huurovereenkomst niet vaststaat hoe lang de huur zal duren. Als u de huur wilt opzeggen, dan gelden hiervoor de normale regels. Mocht u een huurcontract hebben voor onbepaalde tijd, dan heeft u huurbescherming.
Een huurder is verplicht de huursom tijdig en volledig te betalen en zich als een 'goed huurder' te gedragen. Wanneer de huurder bijvoorbeeld ernstig overlast pleegt of zijn huur niet (tijdig) betaald dan kan aan de huurder verweten worden dat hij zich niet gedraagt als een goed huurder.
Het gemiddelde bruto maandsalaris van een makelaar-professional was in 2021 € 3.524,68. Dat is een toename van 3,8% vergeleken met 2020, toen een makelaar gemiddeld € 3.391,62 verdiende.
Allereerst: een huis verhuren via de makelaar lukt altijd sneller dan wanneer je zelf huurders moet zoeken. Dit komt vooral door het uitgebreide netwerk van een verhuurmakelaar. Zo wordt jouw woning niet alleen op de eigen website gezet, maar ook op die van bekende aanbodswebsites met wie hij samenwerkt.
Bemiddelingskosten huurder
U moet bemiddelingskosten betalen als u een bemiddelingsbureau een opdracht geeft voor het zoeken naar een huurwoning of kamer. U laat bijvoorbeeld het bureau uw wensen voor een woning weten. En het bureau gaat voor u zoeken. U spreekt met het bureau af hoeveel u hen hiervoor betaalt.
Als je een boete krijgt moet je hier tegenwoordig ook administratiekosten betalen. Voorheen bedroegen deze administratiekosten nog 6 euro, maar omdat dit de werkelijke kosten die het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) hiervoor maakt niet dekte is dit in 2016 verhoogd naar 9 euro.
Hoe hoog mogen servicekosten zijn? Voor servicekosten geldt geen maximum. Hoeveel je kwijt bent aan deze kosten kan per kamer, appartement of woonhuis sterk verschillen. Soms gaat het om een paar tientjes, maar het bedrag kan ook oplopen tot ruim boven de honderd euro.
De verhuurder moet de woning in goede staat van onderhoud leveren en in zodanige staat onderhouden en heeft de verplichting om aan de huurder het ongestoord genot van de woning te geven. De huurder moet de woning gebruiken als een goede huisvader en moet instaan voor kleine herstellingen tot onderhoud.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.