Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
Bij welke voertuigen is het mogelijk? Het is nagenoeg bij elke benzine auto mogelijk om deze te voorzien van een LPG installatie. Ook hybride auto's kunnen wij voorzien van een LPG systeem zoals onder andere de Toyota Prius, Mitsubishi Outlander PHEV en zelfs de Porsche 3.0 Hybride is voor ons geen probleem.
Ondanks een accijnsverhoging afgelopen jaren is het nog steeds interessant om LPG te tanken. De literprijs ligt rond de 0,85 euro per liter. In vergelijking met diesel en vooral benzine is dat een fors verschil. In België (0,51 euro) en Duitsland (0,59 euro) is het prijsverschil overigens nog een stuk groter.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Het is niet te voorspellen hoe lang u nog kunt rijden in een auto op benzine of diesel. Dat geldt ook voor auto's die op lpg rijden. De Rijksoverheid wil in ieder geval in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten. Dit staat in de Energieagenda.
LPG is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers. Het is een prima brandstof als je meer dan 6.000 kilometers per jaar maakt. LPG is ongeveer 1 euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je lekker snel tanken.
Wat kost LPG? De LPG prijs is een stuk lager dan de prijs van benzine en zelfs goedkoper dan diesel. In Nederland rijden er meer dan 100.000 mensen en in het buitenland nog veel meer in een auto op autogas. Doordat de auto meestal zwaarder is door het extra gewicht van de LPG tank betaalt u wel meer wegenbelasting.
LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil. motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,- LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
U ondervindt problemen bij het tanken van LPG. Als het bij een andere pomp ook niet lukt moet de oorzaak wel in de LPG-installatie van uw auto liggen. Dat zou dan hoogstwaarschijnlijk door een vastzittende klep komen, de klep die ervoor zorgt dat de gastank van de auto voor maximaal 80% gevuld kan worden.
Ook zijn er moderne auto's op LPG in de markt die vanuit de fabriek op benzine geleverd worden en die soms meteen na verkoop op LPG (autogas) worden omgezet. Dat kan onder andere zo zijn bij de Volkswagen Golf, Polo, Skoda, Audi, Opel, Hyundai, Kia, Volvo, Renault, Ford Ecoboost en Dodge RAM Hemi 1500.
De officiële prijs voor LPG bedraagt 0,4260 euro per liter. De officiële prijs van propaan voor ruilflessen: 1,4122 euro per kilo.
Voordelen van het rijden op LPG
De CO2-uitstoot is 15 procent lager dan benzine en 5 procent lager dan diesel. Lachen aan de pomp: een liter LPG kost rond de 0,85 euro per liter. Het verbruik is vergelijkbaar met een benzineauto. Rendabel vanaf 12.000-13.000 kilometer per jaar.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG. De computer van het Dual Fast systeem zeer nauw samen met de dieselmotor.
Met nog geen euro per liter heeft deze brandstof een aantrekkelijke prijs aan de pomp. De prijs is door de lagere accijnzen aantrekkelijker dan die van benzine en kost in januari 2022 ongeveer €0,90 (in België €0,77). Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzine-auto.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
Voor een gemiddelde en veel gereden gezinsauto, zoals een Volkswagen Golf, Skoda Octavia of Opel Astra, is de investering voor inbouw van een LPG-systeem ongeveer €2.000,-.