Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Vaak zie je dat de kosten voor twee remschijven aan de voor- óf achterzijde ongeveer uitkomen op een 40 tot 200 euro. Dit bedrag hangt erg af om wat voor een auto het gaat en welke kwaliteitsgraad je koopt. Ook zie je dat remschijven voor de achterkant vaak wat goedkoper zijn dan de voorkant.
De kosten voor het vervangen van alle vier de remschijven, inclusief de remblokken, varieert tussen de 450 en 650 euro voor een auto uit de zogenaamde Golfklasse. Als je enkel de remblokken verwisselt, kun je uitgaan van een bedrag tussen bijna 250 en ongeveer 450 euro.
Men zegt dat remschijven gemiddeld genomen ongeveer 100.000 kilometer mee zullen gaan. Ook is het zo dat remschijven ongeveer 2 tot 3 setjes remblokken meegaan. Aangezien remblokken gemiddeld ongeveer 60.000 kilometer meegaan zal het vaker 2 setjes dan 3 zijn.
Het vervangen van remblokken of -schoenen kost bij Kwikfit gemiddeld tussen 100 en 110 euro.
Kosten remblokken vervangen
De kosten van het vervangen voor of achter zijn ruim €100 bij een gemiddelde auto. Als de remblokken van uw auto zowel voor of achter vervangen moeten worden, kost dit u dus ruim €200 bij een gemiddelde auto.
Volgens de wet moet de remvloeistof in een auto om de twee jaar worden ververst. Omdat dit met de APK-keuring samenvalt, zou verouderde remvloeistof tijdens de keuring moeten opvallen.
Remschijven en/of remblokken vervangen
Als je niet kan remmen, is de kans groot dat je in en ongeluk terecht zal komen, waarbij de kans groot is dat het niet zo goed met je afloopt. Daarom is het belangrijk dat je remmen het goed doen.
Versleten remschijven, waardoor komt het? Remschijven zijn aan slijtage onderhevig doordat er bij het remmen constant druk uitgeoefend wordt door de remblokken die tegen de remschijf aan gedrukt worden. De remschijf en remblokken werken op elkaar in.
Zelf je remschijven vervangen is niet ingewikkeld.Het kan echter een tijdrovende klus worden, afhankelijk van de staat van het remsysteem. Bij een hoge mate van roestvorming zullen onderdelen moeilijker los te krijgen zijn en moet je meer schoonmaken. Trek voor de reparatie en/of vervanging ongeveer 1 tot 2 uur uit.
Dan heeft dit meestal iets te maken met de remschijven. Deze kunnen na verloop van tijd namelijk krom worden – dat is in principe een natuurlijk proces door slijtage. De kromheid van de schijven zorgt tijdens het remmen dan voor een trillend stuur, een trillend rempedaal en eventueel vreemde geluiden in de auto.
Wanneer u piepende remmen heeft, is het verstandig om langs te gaan bij een autogarage. Waarschijnlijk is de reden voor piepende remmen slijtage van de remblokken. Deze moeten zo snel mogelijk vervangen worden om verdere schade te voorkomen. Laat bij het vervangen van de remblokken ook de remschijven controleren.
Een auto heeft aan elk wiel 1 remschijf. De meeste auto's hebben dus 4 remschijven. 2 remschijven aan de voorzijde en 2 remschijven aan de achterzijde.
Remblokken vervangen aan de voorkant duurt ongeveer een half uur, in combinatie met het vervangen van de remschijf. Aan de achterkant duur het vervangen van een remblok wat langer omdat er vaak ook een handrem mechanisme zit, wat natuurlijk extra werk met zich meebrengt.
De remmen van je auto bestaan uit remschijven (of trommelremmen), remblokken en remklauwen. Ze zijn gesitueerd achter alle vier de banden. De remmen aan de voorkant van de auto slijten meestal sneller dan de remmen aan de achterkant omdat de meeste auto's beschikken over voorwielaandrijving.
Wat zijn de kosten voor remschijven vervangen? Vanaf € 97 kunt u de remschijven laten vervangen.
Opstaand randje
Andere mogelijke tekenen van versleten remschijven zijn, tijdens het remmen: Piepend of krassend geluid. Trillend of kloppend gevoel in het stuur. Een langere remafstand.
Doorsnee remblokjes gaan tussen de 30.000 en 50.000 kilometer mee. Maar er wordt aangeraden om dit te controleren na 15.000 kilometer. Remschijven daarentegen hebben een langere levensduur. Door de bank genomen kunnen de remschijven pas verslijten na 110.000 kilometer, maar dat is uiteraard geen geschreven wet.
Het grootste verschil in de verschillende soorten remmen is voornamelijk de remweg. De remweg van de traditionele remblokken is een stuk langer dan bij schijfremmen. Verder wordt de remweg van remblokken langer bij regenachtig weer.
Door WD-40 Specialist Motor Remmenreiniger te gebruiken help je de levensduur van je remschijven en remblokken te verlengen. Het vermindert piepen van de remmen en slippen van de koppeling waardoor je kan genieten van een soepelere rit.
Hoor je een schurend geluid tijdens het remmen?Dat kan erop duiden dat de remblokken versleten zijn. Het frictiemateriaal van de remblokken is dan volledig afgesleten en je remt met staal (van de remblokken) op staal (van de remschijven). Daar kunnen met name de remschijven niet goed tegen.
Je kunt een speciale remschijfontvetter gebruiken om je remschijven schoon te maken. Het is een goede gewoonte om je schoonmaak routine af te sluiten door je discs te reinigen met Brake Cleaner! Spuit Brake Cleaner niet rechtstreeks op je remschijf maar in een schone doek en neem daarmee de remschijf af!
In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. Je kan zelf controleren of dat nog op het juiste niveau zit. Als dat niet het geval is, kan dat duiden op lekkage in het remsysteem. Als er te weinig remvloeistof in het systeem zit, gaat ook een controlelampje op het dashboard branden.
Wanneer u gaat rijden met te weinig of zelfs geen remvloeistof, dan is dit extreem gevaarlijk. De remmen werken namelijk niet of niet voldoende in dit geval. U kunt het best te garage bellen.
Tijdens het remmen wordt de remvloeistof heet en kunnen er bellen ontstaan. Het opbouwen van voldoende remdruk wordt zo moeilijker tot onmogelijk. De remzuigers werken dan niet goed meer en kunnen in het ergste geval zelfs vastroesten.