De tarieven hangen af van de stroomleverancier, maar schommelen meestal rond de 22 cent per kWh, inclusief btw. Bij een PHEV-accu van bijvoorbeeld 9,8 kWh kost volledig opladen dus ongeveer € 2,15. Het opladen bij een publieke laadpaal is duurder, zo'n 34 cent per kWh.
Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350. Het opladen van je hybride auto is uiteindelijk een stuk goedkoper dan rijden op alleen maar fossiele brandstoffen. Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh.
Is 20 kWh /100 km voor een elektrische auto een heel normaal verbruik, bij een PHEV is dat al snel 35 kWh / 100 km. Gaan we uit van 0,35 euro per kilowatt, dan kost 50 kilometer elektrisch rijden dus 6,13 euro of 12,2 cent per kilometer.
Als gemiddelde prijs voor 1 kWh bij een vast energiecontract nemen we voor deze rekensommen echter € 0,37. Een laadbeurt van 20,7 kWh komt daarmee op € 7,66. Stel dat je de 15.000 kilometer die je per jaar rijdt volledig thuis kunt laden kost dat hiermee zo'n € 1149 per jaar (€ 0,076 per km).
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Wanneer u kiest voor een plug-in hybride auto, kunt u uw auto opladen middels een elektrische laadpaal. Net als bij een volledig elektrische auto heeft u verschillende oplaadopties: het gebruik van een particuliere laadpaal (o.a. laadpaal thuis of laadpaal op kantoor) of een publieke laadpaal.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Duurste Kona onder de streep de goedkoopste
Kijk maar naar de rij met brandstof/elektriciteit. Ook reparatie- en onderhoudskosten liggen bij de Electric een stuk lager. Natuurlijk ligt de aanschafprijs van de Electric hoger, maar na vier jaar is deze onder de streep dus nét de goedkoopste.
Hybrides hebben echter ook een aantal voordelen ten opzichte van elektrische auto's. Hybrides zijn goedkoper. Volledig elektrische auto's worden langzaam maar zeker goedkoper, maar ze zijn nog altijd duurder dan auto's met een verbrandingsmotor. Ook zijn ze duurder dan hybrides.
De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Nadelen van het kopen van een gebruikte hybride
Rijden in een hybride auto is nog relatief nieuw. Niet zo gek dat daar nog wat kinderziektes te vinden zijn. Zeker als je het hebt over hybride occasions, die dus nog helemaal aan het begin van dit nieuwe tijdperk uitkwamen.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Is hybride rijden goedkoper? In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.