Voor deze fiets van Van Aert had de hoogste bieder 18.800 euro veil. Jumbo-Visma heeft 24 fietsen geveild waarop de renners het afgelopen jaar geschitterd hebben. De voorjaarsmachine van Wout van Aert spande de kroon met 18.800 euro. Voor zijn Tour-fiets had de hoogste bieder 16.250 euro in petto.
De fiets van de winnaar: hiermee voerde Wout van Aert (en Jumbo-Visma) een nieuw straf nummer op. WielrennenWout van Aert en Jumbo-Visma leverden een nieuw huzarenstukje af in de E3 Saxo Bank Classic. Met de vorm zit het meer dan goed, maar ook het materiaal is belangrijk.
Een racefiets uit de Tour de France kost een dikke 10.000 euro. Een profwaardig frame kost al gauw 5000 euro, de groepset en de wielen beide 2500 euro en de rest gaat op aan zaken als banden, zadels en pedalen.
4# Wout van Aert is eigenlijk te groot
Dat is 190 centimeter of 1900 millimeter. Bij een gewicht van 78 kilo een kerel van formaat. Toch kan hij vaak met de beste mee omhoog.
Omdat de Belg 17 punten sprokkelde in de tussensprint van de etappe van vandaag en Pogacar zijn benen stilhield, heeft de renner van Jumbo-Visma de groene trui zeker binnen als hij tot en met Parijs op zijn fiets blijft zitten.
Je hebt je vast al eens afgevraagd: waarom is de gele trui eigenlijk geel? De kleur van een trui heeft vaak te maken met de sponsor van een ronde op dat moment. Zo heeft de gele trui in de Tour de France de kleur te danken aan het feit dat het organiserende blad op dat moment, l'Auto, op geel papier werd gedrukt.
Het prijzengeld - in totaal is er tot nu toe 349.200 euro verdeeld - is op veel manieren te verdienen. Logischerwijs leveren ritzeges en het dragen van leiderstruien mooie bedragen op, maar er zijn ook financiële beloningen voor tussensprinten, bergsprintjes en de strijdlust.
De Cervélo waarmee Wout van Aert de Touretappe met twee beklimmingen van de Mont Ventoux wist te winnen, heeft maar liefst 16.250 euro opgebracht. Toch was dit niet de fiets die voor het meeste geld de deur uitging: de fiets waarop Van Aert dit voorjaar reed, ook een Cervélo R5, werd geveild voor 18.800 euro.
De Aeroad CF SL 8 Disc van € 3.999 rondt het assortiment af: met een Shimano Ultegra schakelsysteem, DT Swiss ARC 1600 wielen en replica's van het Alpecin-Fenix ProTeam biedt deze fiets waar voor zijn geld in zijn prijsklasse.
De prijzen van racefietsen lopen erg uiteen. Sommige racefietsen zijn al te koop voor €700 terwijl anderen gerust €10.000 kosten. Deze prijsverschillen komen door verschillende factoren: het frame, de aandrijving/onderdelen en de overige componenten. Hoe lichter het frame hoe hoger het prijskaartje.
Butterfly Trek Madone - € 380.000
De duurste fiets ter wereld heeft een prijskaartje van maar liefst € 380.000! Hij is ontworpen door Damien Hirst ter ere van Armstrongs comeback in het peloton. Hij is niet ondergedompeld in goud of gemaakt van diamanten…
In de shortlist en in volgorde van opkomst: Giant, Cube, Trek, Canyon, Cannondale, Specialized, Cervelo, Orbea, BMC, Wilier, Lapierre, Scott en J. Guillem.
Het verschil in kwaliteit zit hem voornamelijk in het materiaalgebruik. Zo zijn staal en aluminium doorgaans goedkoop en zijn frames van carbon en titanium duurder geprijsd. Het verschil zit hem voornamelijk in het productieproces en grondstofkosten.
"Wout heeft al sinds 2018 een sponsordeal met Red Bull. Die samenwerking hebben we recent uitgebreid en verlengd tot eind 2024. Hij zal dit jaar alle wegkoersen afwerken met die helm", sprak zijn manager Jef Van Den Bosch tegenover HLN. Bij Jumbo-Visma zien ze er geen probleem in.
Piet de Wit is “official dealer” van Cervélo racefietsen.
Canyon staat natuurlijk bekend om zijn internetfietsen. Geen andere dealer dan Canyon zelf verkoopt de fietsen.
Daarop staat de viervoudig wereldkampioen van Alpecin-Fenix nu 89ste, omdat hij afgelopen winter slechts twee crossen reed.
En als het al niet het uiterlijk is dat hem onderscheidt, dan is het wel de prijs. Het frameset alleen al kost je € 5.590,-. Wil je ook een hoogwaardige afmontage dan zit je zo op de € 10.000,-.
De UCI heeft in het reglement een duidelijke regel over het gewicht van een fiets. In het kader van veiligheid en stevigheid moet elke fiets in koers minimaal 6,8 kg zijn.
150.000 à 200.000 euro. Niet slecht voor een renner die zijn geld verdient met hard fietsen. Toch zijn dergelijke bedragen niet veel meer dan zakgeld voor de bestbetaalde sporters ter wereld. Geschat wordt dat de gemiddelde knecht in de WorldTour tussen de 40.000 euro en 100.000 euro per jaar verdient.
Elke ritwinnaar krijgt bijvoorbeeld 11.000 euro uitbetaald. Dat bedraagt daalt naargelang je finisht, tot aan de nummer 20 van die dag, die krijgt nog 300 euro. En ja, elke dag in de gele trui levert ook 500 euro op.