De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500.- inclusief btw.
Standkachels zijn wel wat prijzig. Je moet toch al gauw denken aan bedragen rond de 1500 euro. Dit geldt zowel voor vooraf ingebouwde kachels als wanneer je het nadien laat doen. De inbouwkosten drukken een hoge prijs op dit product.
WAT VERBRUIKT EEN DIESEL STANDKACHEL? Het verbruik van de meeste standkachels ligt ongeveer rond de 0,24 liter per uur op maximum vermogen en 0,1 liter per uur op minimum vermogen.
Ga je groter dan kan je overwegen om een Planar 44D 4kW kachel te nemen. Het mooie van de Planar kachels is dat ze zijn geconstrueerd op continue gebruik. Je kan de standkachel dus gewoon aan laten zodat deze het interieur op temperatuur kan houden, in plaats van dat je een hele koude bus of boot gaat opwarmen.
Standkachel – Verbruik
De wateromloop pomp (standkachel) wordt in werking gesteld en betrekt zijn stroom direct van de accu. De consumptie is ongeveer 100 watts, welke gelijk is aan de consumptie van een verwarmbaar achtervenster. Ook vraagt de (buiten het contact om bediende) aanjager enige stroom.
Qua verwarmingssysteem zijn er twee typen: verwarming via circulerende lucht (gedwongen) en verwarming via circulerende vloeistof. Het systeem van circulerende lucht is veruit het populairst. Zo is 95% van de campers uitgerust met Truma luchtverwarming en 5% met Alde vloeistofverwarming.
Natuurlijk zijn de moderne parkeerverwarmingssystemen van Webasto geoptimaliseerd, zodat ze weinig brandstof verbruiken. Ze vereisen op vol vermogen gemiddeld maar 0,6 l/uur – dus 0,3 l gedurende 30 minuten. Doordat de motor niet koud hoeft te starten, wordt dit extra brandstofverbruik nagenoeg gecompenseerd.
De voordelen van een standkachel zijn enorm.
Hij verwarmt de motor voor, warmt het interieur op en laat het ijs van de ruiten smelten. Daarvoor hoeft de motor van de wagen niet te worden gestart. De extra verwarming werkt met een eigen brander.
Wanneer de standkachel inschakelt wordt in de verbrandingskamer een vlam ontstoken. Het koelwater van de auto stroomt door de standkachel om zodoende op temperatuur te komen. Vervolgens stroomt de verwarmde vloeistof richting de verwarming van de auto die het interieur op temperatuur brengt.
De prijs voor het inbouwen van een standkachel is afhankelijk van het type auto dat u heeft en voor welke bediening er gekozen wordt. Het inbouwen van een standkachel kan al vanaf € 1500. - inclusief btw.
Een standkachel doet meer dan alleen verwarmen in de winter. In de zomer blaast een standkachel buitenlucht in de geparkeerde auto, waardoor het interieur van het voertuig wordt gekoeld. De ventilatiefunctie voorkomt dat het te warm wordt en dat er zeer hoge binnentemperaturen ontstaan.
Eigenlijk is een standkachel een soort kleine cv-ketel in je auto, die je op een door jou te bepalen tijdstip kunt laten inschakelen. Hij zuigt lucht en een beetje brandstof aan, wat vervolgens tot ontbranding wordt gebracht. De koele interieurlucht gaat dan langs een warmtewisselaar en wordt weer de cabine ingeleid.
Ook in de zomer biedt een standkachel voordelen. De eerste hete lucht in de voertuig binnenruimte kan door een extra schakeling, samen met de standaard bediening worden weggeblazen wat het koelen van de voertuigbinnenruimte tot effect heeft.
Een standkachel zorgt ervoor dat u op ieder moment van de dag in een verwarmde Audi met ontdooide ruiten kunt wegrijden. Naast comfort, verwarmt de standkachel ook uw motor op zodat u altijd met een warme motor rijdt. Dit is goed voor het milieu en de levensduur van uw Audi.
Diesel heteluchtkachels.
Een diesel heteluchtkachel is de ideale kachel voor aan boord. Door de hete lucht is het schip snel op temperatuur en de meeste kachels zijn voorzien van een thermostaat voorziening zodat de temperatuur goed te regelen is en de kachel alleen aan slaat als dat nodig is.
Een standkachel is een met brandstof gestookte lucht- of waterverhitter. Deze kachel wordt vaak ingebouwd in auto's, vrachtwagens en schepen. De kachel kan los functioneren van de aanwezige motor in het voertuig of vaartuig.
De dieselverwarming haalt voor zijn verbranding diesel uit een brandstoftank (soms dezelfde als die van de camper, soms is het een extra tank); dat doet een elektrische brandstofpomp. Niet alleen het “opzuigen” van de diesel kost energie, hij moet het ook nog onder druk de verbrandingskamer in sproeien.
De standverwarming start automatisch, als de preconditioning van de auto actief is en het interieur moet worden verwarmd. De functie wordt automatisch uitgeschakeld, wanneer het ingestelde tijdstip voor een timer of de maximale inschakelduur voor de verwarming is bereikt.
Propaan flessen zijn bij caravans en campers het meest gebruikt. Propaan blijft tot -42°C verdampen en is dus vrijwel in alle omstandigheden te gebruiken. Bij LPG is propaan vermengd met butaan. Butaan heeft een kookpunt van rond het vriespunt.
De Truma combi verwarming combineert het verwarmen van jouw camper of caravan naar iedere gewenste temperatuur, met het verwarmen van je water door middel van de geïntegreerde RVS boiler.
De natuurlijke warmtestroom van het centrale verwarmingssysteem van Alde vult langzaam het hele woonoppervlak en verhindert het binnenstromen van koude lucht. Hierdoor verdwijnen de koude zones en worden bovendien de opklapbedden en de wandkasten verwarmd.
De kachelradiateur van de auto zorgt ervoor dat lucht het verwarmingssysteem ingetrokken wordt. Vervolgens warmt de motor van de auto deze lucht op. De blower blaast de warme lucht de auto in.
In geval van originele standkachel van vw zit er een klep in die gesloten wordt als de standkachel aangezet wordt en zodoende het motorblok circuit afsluit. op deze manier wordt de hoeveelheid op te warmen vloeistof dus beperkt en is het interieur snel warm.
De ingebouwde ventilator zuigt lucht aan van buiten die verwarmd wordt als het de warmtewisselaar passeert. Deze lucht wordt in het interieur geblazen. Alle uitlaatgassen worden naar buiten geblazen. Er is geen kwaliteitsverlies van hete lucht doordat het verbrandingscircuit gescheiden is van het verwarmen.