Rijden op stroom
Afhankelijk van onder andere rijgedrag, temperatuur en klimaat bedraagt een normale actieradius op de accu 25-45 km (15-27 miles) voor een S60 T6/T8, V60 T6/T8 en S90/V90, 20-40 km (12-24 miles) voor een XC60/XC90 en 25-50 km (15-30 miles) voor een V60 D6/D5.
Volvo introduceerde eind 2020 op markten over de hele wereld zijn eerste volledig elektrische auto, de XC40 Recharge.
De personenauto heeft een topsnelheid van 230 km per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 5,3 seconden. De APK is geldig tot 04-08-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 172,17 per kwartaal.
De vierwielaangedreven auto heeft een plugin-hybride aandrijflijn met een elektromotor en een benzinemotor en levert een maximum vermogen van 299 kW (407 pk) en een maximum koppel van 640 Nm. Het gemiddeld verbruik bedraagt volgens de fabrikant 2,2 l/100km (1 op 45,5).
Volvo heeft de prijzen bekendgemaakt van de volledig elektrische Volvo XC40. De Volvo XC40 Electric heeft een vanafprijs van 59.900 euro en is te leasen vanaf 732 euro per maand. De volledig elektrische Volvo XC40 werd eerder al officieel door het automerk onthuld.
RON 95 is te gebruiken in normale rijomstandigheden. RON 98 wordt geadviseerd voor een goed rendement tegen een laag brandstofverbruik. Gebruik van brandstof met een octaangetal lager dan RON 95 is niet toegestaan.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
De Kia EV6 wint als 'Elektrische Auto van het Jaar 2022' in het hoge segment. Deze stoere elektrische crossover heeft een krachtig design en een rijbereik tot maar liefst 528 kilometer (WLTP). Bovendien onderscheidt de EV6 zich in hoge laadsnelheid, een trekgewicht tot wel 1600 kg en uitstekende rijeigenschappen.
Nieuwe versie zorgt voor lagere vanafprijs
Die heet simpelweg XC40 Recharge Pure Electric en heeft een vanafprijs van € 45.995. Daarmee zakt de instapprijs van de elektrische XC40 met € 10.500. De vanafprijs van € 45.995 geldt voor de XC40 Recharge Pure Electric in Core-uitvoering.
Voluit heet de krachtigste aandrijflijn voor de nieuwe XC90 T8 Twin Engine en dat ene woordje 'Twin' duidt op de twee drukvullers die de nieuwe E-Drive-viercilinder voorin rijk is. Niet twee turbo's of twee superchargers, maar één compressor en één turbo.
Elektriciteit is goedkoper dan benzine of diesel, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger of zelfs lager dan die voor een vergelijkbare benzineauto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Vanaf 3 januari 2022 09:00 uur is de regeling open en is er subsidiebudget beschikbaar voor nieuwe personenauto's. Het jaarbudget 2022 is voor nieuwe elektrische personenauto's € 71 miljoen. Dit geldt voor koop en lease samen. U moet de koopovereenkomst van de auto hebben afgesloten vanaf 1 januari 2022.
Voor een volledig elektrische auto betaal je tot 2025 geen wegenbelasting (officieel heet dit motorrijtuigenbelasting, MRB). Dat scheelt je jaarlijks honderden euro's tot meer dan € 1.000. Verder betaal je tot 2025 voor een nieuwe volledig elektrische auto geen aanschafbelasting (BPM).
Gemiddeld zijn de installatie van een laadpaal thuis kosten tussen de €350 en €400 exclusief btw. De vakman doet geen offerte. Dit omdat de situatie waar de laadpaal komt van belang is voor de uiteindelijke prijs. De vakman kijkt onder andere naar de meterkast.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.