In circa negen maanden tijd is het laadtarief bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Betaalde je als Tesla-rijder in 2021 gemiddeld nog € 0,28 per kWh*, in augustus van dit jaar was dat gemiddeld € 0,57.Niet-Tesla-rijders die er zonder abonnement laden, betalen € 0,66 tot € 0,70 per kWh.
Momenteel kost een kWh €0,62 met een Supercharger. Voor de daluren (22.00 tot 6.00 uur) bedraagt het tarief € 0,53. Om 100 km te rijden, kan de prijs van een oplaadbeurt tussen 8 en 12 euro liggen.
Met de Tesla Supercharger V3 laad je nu tot 25 kilometer per minuut. In vijf minuten heb je dus 125 kilometer geladen! Oké...nog verre weg van de 800 kilometer die je tankt in vijf minuten. Met de Supercharger V3 zou je zo'n 32 minuten moeten laden om ook op 800 kilometer te zitten.
U kunt beschikbare gratis Supercharging-kilometers en hun vervaldatum zien in de Tesla-app. Als u tussen 15 december 2022 en 12 januari 2023 een nieuw Tesla-voertuig geleverd heeft gekregen, beschikt u mogelijk over 10.000 kilometer aan gratis Supercharging-tegoed.
In de Shell Recharge App kun je de laadpalen met het juiste vermogen voor jouw auto selecteren. Let wel: Tesla's die vóór 2016 gemaakt zijn, hebben een andere aansluiting dan Combined Charging System (CCS) of CHAdeMO en hebben daardoor een adapter nodig. Deze adapter dien je zelf mee te nemen.
Elektrische auto: geen motorrijtuigenbelasting
De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu. Op de website van de Belastingdienst kunt u berekenen hoeveel mrb u voor uw auto of motor betaalt.
In circa negen maanden tijd is het laadtarief bij de Tesla Supercharger verdubbeld. Betaalde je als Tesla-rijder in 2021 gemiddeld nog € 0,28 per kWh*, in augustus van dit jaar was dat gemiddeld € 0,57.
Als je een Tesla Model 3 koopt en deze wordt in 2021 geleverd dan ben je dus zo netto €82 per maand extra kwijt. In 2021 worden de netto kosten €651 (t.o.v. €569 in 2019).
Welke merken kunnen laden bij Superchargers van Tesla? Alleen auto's met een CCS-aansluiting kunnen momenteel laden bij het Supercharger-netwerk van Tesla. Automerken die deze stekker gebruiken zijn Hyundai, BMW, Volvo, Audi, Jaguar, Volkswagen, Mercedes, Porsche, Smart, Honda en aanstormend concurrent Lucid.
Wil je snelladen dan komt je al gauw op tarieven tussen de €0,60 tot €1,-. Gemiddeld betaal je voor snelladen langs de snelweg ongeveer €0,75 per kWh.
Als een Superchargerlaadpaal is voorzien van twee kabels of een adapter, kunnen auto's van andere merken dan Tesla alleen worden opgeladen via de CCS-stekker.
Over het algemeen ligt het verbruik van elektrische auto's tussen de 10 en 30 kWh per 100 kilometer. Een Tesla Model 3 verbruikt bijvoorbeeld 14,6 kWh per 100 kilometer, terwijl dit voor een Audi e-tron S 55 quattro ongeveer 27 kWh per 100 kilometer is.
Er is een kleine uitzondering: als de auto's bij Tesla zelf tweedehands te koop hebben gestaan, is de mogelijkheid om onbeperkt te laden onklaar gemaakt. Maar als een Tesla Model S of Model X alleen te koop heeft gestaan bij particulieren of onafhankelijke dealers, dan kan ie nog altijd gratis laden bij Superchargers.
Afhankelijk van de uitvoering en de manier van laden duurt het opladen van een Tesla Model 3 tussen de 25 minuten (snelladen) en 38 uur en 30 minuten (stopcontact). Aan een laadpaal is dat maximaal 8 uur en 15 minuten. Op de meest voor komende huisaansluiting (3 fase 25A) laadt de Tesla Model 3 met maximaal 11 kW.
Tesla kondigde de derde generatie van zijn Superchargers in maart van 2019 aan. Het piekvermogen is met 250 kW aanzienlijk hoger dan dat van de tweede generatie, die moet het namelijk doen met 150 kW. Dat hoge vermogen is mogelijk door een nieuw ontwerp met dunnere vloeistofgekoelde kabels.
Dat lijkt een hoog bedrag, maar bijvoorbeeld de Tesla Model S en Tesla Model X zijn in een aantal gevallen (veel) duurder. Wil je een auto verzekeren tot een waarde van €120.000 of zelfs een hogere waarde? Houd er dan rekening mee dat je zo'n €1.300 tot €1.450 premie per jaar betaalt.
Was aanvankelijk aangekondigd dat de regeling tot en met 2020 zou gelden, inmiddels is besloten dat de vrijstelling van MRB tot en met 2024 geldt. Dit geldt overigens ook voor aanschafbelasting van een elektrische auto (BPM). 2025 is een overgangsjaar en geldt een korting van 75 procent op de wegenbelasting.
Betaling via Creditcard of E-wallet: Veel laadpalen bieden ook de mogelijkheid om te betalen met een creditcard of een elektronische portemonnee (e-wallet). Hierdoor kun je direct bij het laadpunt betalen zonder dat je een laadpas nodig hebt.
Ja. Bij elke nieuwe Tesla wordt standaard een Type C/F-adapter (220 – 240 V) meegeleverd.