De motorwereld heeft dit rode kanon overigens te danken aan het reglement in het WK Superbike. Om daarvoor een motor te homologeren, moet een fabrikant er minstens 500 maken voor een prijs van maximaal 39.999 euro. En dat is dus precies wat Ducati doet.
De prijs van een MotoGP motorblok ligt ongeveer tussen de 200.000 en 250.000 euro. De kosten van het huren van een complete MotoGP machine voor een MotoGP satellietteam bedragen ongeveer 2 miljoen euro per seizoen.
Een motorpak, of losse motorjas + motorbroek, kost gemiddeld tussen de € 500 en € 1.000. Reken voor motorlaarzen tussen de € 200 en € 500.
In kwalificatietrim zijn de MotoGP-motoren sneller dan de Superbikes, maar het verschil is kleiner dan je op voorhand zou denken. In onderstaande tabel hebben we de ronderecords van de MotoGP en WSBK tegen elkaar afgezet. Over het algemeen schommelt het verschil tussen 1,5 en 2,5 seconden.
De motor wordt beperkt geleverd en de bestellijn is ook maar beperkt open, tussen 1 juli en 1 oktober. En oh ja, het kost je 45.000 euro (exclusief BTW).
Een gemiddelde MotoGP-coureur kreeg in 2018 zo'n 2,4 miljoen euro op zijn rekening gestort. In totaal maakten de teams dat jaar zo'n 58 miljoen euro aan salaris over aan de rijders. In 2022 krijgen de 24 coureurs een totaal van 47,15 miljoen euro overgeboekt. Gemiddeld komt dat uit op 1,96 miljoen euro.
Geen van de fabrikanten willen echte getallen noemen, maar het vermogen van superbikes wordt geschat op ongeveer 240 pk. Dit terwijl het vermogen van MotoGP motoren kan oplopen tot wel 300 pk!
Superbike als motorfietsclassificatie wordt gebruikt voor een sportmotor met een cilinderinhoud tussen 750 en 1200 cc en een relatief hoog motorvermogen.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Een technische vergelijking
Gewicht: MotoGP – 157 kg, Formule 1 – 640 kg (inclusief rijder). Vermogen: MotoGP – ca. 250 pk, Formule 1 – ca. 880 pk.
In 2007 werd in de MotoGP-klasse de cilinderinhoud van 990 cc verlaagd tot 800 cc. Deze klasse (de 500cc en tegenwoordig de MotoGP) wordt ook wel aangeduid als de Koningsklasse. In 2019 werd de elektrische klasse MotoE ingevoerd als vierde kampioenschap naast de drie reeds bestaande klassen.
Voor rond de 7000 euro kun je een seizoen rijden. De auto heeft rond de 138 PK en dat is ruim voldoende om de 975 kilo die de auto weegt soepel en smooth over het circuit heen te laten rijden. Deze auto wordt ook wel het junior-racewagentje genoemd.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
De snelste motor in productie: de Kawasaki Ninja H2R
Deze H2R is gelimiteerd verkrijgbaar, maar wordt nog geproduceerd dus mag zich wat ons betreft de snelste motor in productie noemen. De handgebouwde motorfiets is met zijn 310 pk goed voor een snelheid van zo'n 400 km/u.
Het is een compacte machine die 84 kilo weegt, een topvermogen van 35,5 kW heeft, 13.000 toeren per minuut en een benzinetank van 11 liter heeft.
Tijdens officiële metingen bleek dat een Formule 1-auto en een motor van de MotoGP precies even snel de 100 km/h bereiken. Daarna is een Formule 1-wagen sneller bij de 300 km/h per uur. Een F1-auto heeft hier 10,6 seconden voor nodig, terwijl een motor 11,8 seconden nodig heeft.
Harley-Davidson biedt sterkste motorblok ooit: 121 PK, 177 Nm uit 2147 cc. Harley-Davidson biedt sinds deze week een los vervangings- of zelfbouw motorblok te koop aan met opvallende prestaties voor het merk: de V-Twin levert 121 PK en 177 Nm uit het 131 Cubic Inch (2147 cc) motorblok.
Bij het wegen van de motor wordt en gewogen voordat er benzine in de brandstoftank zit. Het gewicht is bij de start van de race dus hoger dan de 157 KG die in de reglementen staan. Een brandstoftank heeft zo'n 20 liter inhoudt. 20 liter benzine weegt zo'n 13 tot 16 KG, afhankelijk van de dichtheid.
Valentino Rossi heeft vorig seizoen afscheid genomen van de MotoGP, maar de Italiaanse legende heeft in 2022 wel een eigen team op de grid. Het VR46 Ducati Team werd donderdag officieel gepresenteerd.