Je kan meedoen vanaf € 1.395,00 exclusief BTW. Dit is inclusief dokterskeuring en examengeld van de KNAF (KNAC Autosport Federatie). Je moet dan zelf een waardige auto regelen. Een raceauto huren kan al vanaf € 850,00 exclusief BTW per cursus.
U heeft een racelicentie nodig. Deze wordt ook wel de KNAF Racelicentie genoemd. De Nederlandse autosportbond, de KNAF, is dan ook de partij die deze licenties verstrekt. Een racelicentie is het bewijs dat u alle benodigde vaardigheden voor het racen bezit.
Voor slechts € 40,00 kan elke liefhebber zich 20 minuten uitleven op de Zandvoortse racepiste. De Vrij Rijden-dagen kennen drie divisies. De toerklasse staat open voor iedereen met een standaard straatauto, waarbij een kennismaking met het circuit, op een verantwoord tempo centraal staat.
Wat ook niet gek is, want de prijs-kwaliteitsverhouding is super. Voor rond de 7000 euro kun je een seizoen rijden. De auto heeft rond de 138 PK en dat is ruim voldoende om de 975 kilo die de auto weegt soepel en smooth over het circuit heen te laten rijden.
Niet goedkoop. Goedkoop is karten niet: 2.000 tot 3.000 euro per jaar ben je gemiddeld zeker kwijt als je het als serieuze sport wilt beoefenen. Een tip voordat je je volledig in het wedstrijdkarten stort: ga eerst eens bij een wedstrijd kijken en maak een praatje met rijders, begeleiders en teams.
De nieuwe auto zou inclusief elektronica in de prijscategorie van $110.000 liggen. Vergeleken met de Formule 3-auto, waar afgelopen jaar in het FIA European Formula 3-kampioenschap mee gereden is, blijkt deze auto ongeveer $5,000 goedkoper te zijn.
De kosten voor deelname aan de trackday op Racepark Meppen bedragen €240,- per auto voor een middag. Wil je langer racen? Dat kan ook!
Wil je een volledige circuitdag rijden houd dan toch rekening met zo'n 150-250 euro voor je inschrijving. Daarbij komen dan natuurlijk nog je brandstofkosten, onderhouds/slijtagekosten en eventuele vervoerskosten.
Het hangt van het type, de staat, de klasse, de opties en nog veel meer af. Een tweedehands kart schaf je soms al voor een paar honderd euro aan, terwijl een nieuwe schakelkart maar zo € 10.000,00 kan kosten. Het voordeel van een eigen kart is dat de baanhuur meestal meevalt; voor zo'n € 50,00 rijd je een hele dag.
Auditie is niet nodig; iedereen met een geldige racelicentie mag bij Team Bleekemolen rijden. Wij zijn, net als alle andere Nederlandse raceteams, een commercieel raceteam. Dat houdt in dat de coureur zorgt voor het budget dat noodzakelijk is om een raceauto een seizoen lang te laten rijden.
Hoelang zijn het KNAF-examen en een licentie geldig? Het resultaat van je theorie-examen blijft twee jaar geldig, het resultaat van je praktijkexamen een jaar. Dit betekent dat je binnen een jaar na je examen je licentie kunt aanvragen.
Om een Autorensport licentie aan te kunnen vragen moet u met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit theorie- en praktijkexamen kunt u doen bij een KNAF erkende raceschool.
Gedurende het jaar zijn er verschillende Vrij Rijden dagen en Track Days, waarbij particulieren met hun eigen auto over het legendarische circuit van Zandvoort kunnen rijden. Een racelicentie is niet verplicht.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Naast de snelste is dit ook de duurste auto van de Formule 1-coureur. De auto wordt normaal gesproken verkocht voor zo'n 2,5 miljoen euro, maar Verstappen kreeg hem helemaal gratis.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Bovendien zijn er nog tal van andere onderdelen die een Formule 1-auto kunnen optimaliseren. Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.