De Nürburgring is weer open. Dit circuit ligt op drie uur rijden van Utrecht en is een van de meest uitdagende banen ter wereld. Een rondje kost 27 euro en dat is al vrij duur, maar lang niet zo kostbaar als uit de bocht vliegen.
Hoeveel dat is, hangt af van hoeveel je kapot maakt. Voor een crash als deze kan dat al snel oplopen tot 3.000 euro. Daarbij is er rekening mee gehouden dat de Ring maar een uur dicht hoeft. Per uur dat het circuit gesloten is, wordt je portemonnee een heel stuk slanker.
Zelf met de motor rijden op de Nordschleife
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig. Mocht je van plan zijn om ook daadwerkelijk het circuit op te gaan dan is het aan te bevelen om eerst eens goed in je verzekeringspapieren te kijken.
Nürburgring Nordschleife
De bijnaam “groene hel” dankt het circuit aan de positie in het midden van het zwarte bos én aan de gevaarlijke bochten. Goed voor 3 tot 12 doden per jaar!
Het rondje waar de Formule 1-circuits tegenwoordig over rijden is leuk en aardig, maar kan niet tippen aan wat ooit de 'Groene Hel' was: een barbaarse slingerweg van 28 kilometer, met in totaal 173 bochten. Over een groot deel daarvan, de 'Nordschleife', werden in de de jaren '50, '60 en '70 Formule 1-races verreden.
Een rondje over de befaamde Nürburgring Nordschleife zet 22,8 kilometer op je teller. Daarmee zou Spring Mountain het langste circuit ter wereld worden.
Verzekerd het circuit op
Het weerbeeld in de Eiffel kan bovendien erg veranderlijk zijn en ook andere bestuurders kunnen de nodige risico's onderweg bieden. Er zijn daarom (bijna) geen verzekeraars die het rijden op een circuit zullen dekken.
De Nürburgring-Nordschleife is een openbare tolweg in Duitsland. Alle Duitse verkeersregels zijn dus geldig.
Het enorme circuit werd als werkverschaffingsproject gebouwd in de jaren twintig rond het dorp Nürburg in het Eifelgebergte ten zuidwesten van Bonn. Het bevatte officieel 73 bochten verdeeld over de 20,8 km van de Nordschleife en de 7,7 km van de aparte Südschleife. De bijnaam van het circuit is 'de groene hel'.
Je kunt je auto op de zandvlakte parkeren of bij grote drukte op het grasveld aan de overzijde van de weg. Pflanzgarten 1: Op de rotonde bij de parkeerplaats ga je rechtsaf, einde weg rechts en vervolgens einde weg links. Eerste weg linksaf en na zo'n 1000 meter zie je aan de linkerzijde de Nordschleife vlakbij de weg.
Isle of Man Irish Road Racing
Hoewel de Isle of Man natuurlijk bekend staat als het meest beruchte en gevaarlijkste circuit ter wereld, staan er ook nog de North West 200 en de Ulster GP op de kalender.
Circuit de Monaco
De prins van de stratencircuits, uitgezet langs de haven van Monte Carlo, is met 3,340 km het kortste parcours op de F1-kalender. Smal en bijna zonder uitloopstroken, wordt het beschouwd als de ultieme test voor de coureurs.
Het parcours van de Isle of Man-TT staat bekend als levensgevaarlijk. Letterlijk. De treurige cijfers onderbouwen dat. Sinds de ingebruikname van het circuit in 1907 zijn er liefst 265 doden gevallen.
Sinds 1907 vielen in totaal al 265 doden op het stratencircuit. De Tourist Trophy op het Isle of Man staat wereldwijd bekend als een van de gevaarlijkste motorraces ter wereld. Tijdens de wedstrijd nemen de deelnemers het niet op tegen elkaar, maar tegen de klok.
Bij de TT-races op het Britse eiland Isle of Man zijn weer twee doden gevallen. De 56-jarige Roger Stockton en zijn 21-jarige zoon Bradley verongelukten in de laatste ronde van de tweede zogeheten sidecar-race. De vader was de coureur, zijn zoon zat in de zijspan.
Ieder jaar staat het eiland in de Ierse Zee twee weken lang in het teken van de meest illustere road race op het meest beruchte, 37,73 mijl lange circuit ter wereld.
De race wordt sinds 1907 gehouden.
De Isle of Man , een langgerekt eiland georiënteerde noordoosten-zuidwesten, heeft een oppervlakte van 572 km 2 , is 52 kilometer lang (van noord naar zuid) en 22 kilometer breed (oost naar west). En heeft een kustlijn van in totaal 160 kilometer in lengte.
Maar de toeristen en dagjesmensen komen natuurlijk niet voor niets naar Monschau. Niet alleen omdat het zo lekker dichtbij is, nee Monschau heeft wel degelijk veel te bieden en te zien. Niet alleen het stadje zelf met de mooie vakwerkhuizen en het oude en gezellige centrum maar ook vele bezienswaardigheden.