De dealer of een gespecialiseerd bedrijf kan de dynamo vervangen. Voor een gemiddelde auto kost dat € 400. Montage vergt een half uur tot, in sommige gevallen, 5 uur! (€ 40 tot € 400).
Als een dynamo defect is, hoeft u dat niet direct te merken. U kunt namelijk doorrijden met de auto op de stroom die nog in de accu zit, totdat deze helemaal leeg is. Wanneer de onderdelen, die het meeste stroom verbruiken, niet meer goed functioneren, kan dit een signaal zijn dat de dynamo geen stroom meer levert.
De vervanging van de dynamo is sterk afhankelijk van de auto, de installatiekosten verschillen afhankelijk van de toegankelijkheid van de dynamo. Maar er zijn ook verschillende prijzen voor de dynamo zelf. Afhankelijk van het voertuig kan een nieuwe dynamo tussen de 150 en 700 euro kosten.
Hoe weet je of de dynamo van je auto kapot is? Als het controlelampje voor de accu op het dashboard brandt, kan dit te betekenen hebben dat de dynamo van uw auto kapot is. Dit lampje licht altijd na het starten van de motor even op, maar zou daarna vanzelf weer moeten uitdoven.
Gebruik je veel stroom (toeters en bellen) dan zal je dynamo harder moeten werken en eerder slijten. Maar bij normaal gebruik mag je verwachten dat een dynamo 10 jaar mee kan gaan of 200.000 km.
Hoe zwaarder de dynamo wordt belast, des te eerder hij het bijltje erbij neergooit. Verschijnt er tijdens het rijden een rood acculampje op het dashboard, brandt je verlichting zwak of werken ruitenwissers trager? Dan kan een kapotte dynamo de boosdoener zijn.
Indien de dynamo kapot is en geen spanning meer levert, kan de auto doorrijden totdat de accu helemaal leeg is.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Een dynamo kan stuk gaan door enkele oorzaken. Als eerste kan de oorzaak liggen bij de v-snaar of multiriem. Deze riemen zorgen namelijk voor de aandrijving van de dynamo. Indien de v-snaar of multiriem niet meer goed functioneert doordat deze bijvoorbeeld slap of gebroken is, dient de dynamo vervangen te worden.
Door met draaiende motor met een spanningsmeter (multimeter) de pluspool en de minpool van de accu te meten (de spanning vanaf de dynamo staat hier direct op), kan gecontroleerd worden of de dynamo goed bijlaadt: Is de spanning bij draaiende motor rond de 14,2 volt, dan werkt de dynamo zoals het hoort.
De meeste startproblemen zullen namelijk door de accu worden veroorzaakt. Maar er kunnen ook andere oorzaken zijn zoals de weersomstandigheden, een versleten startmotor, defecte bougies of een verzadigd brandstoffilter. Ook kan het er aan liggen dat u simpelweg geen brandstof meer in uw auto heeft.
De prijs van de producten in de categorie Dynamo voor de PEUGEOT 207 varieert van € 109 tot € 272, afhankelijk van de specificaties en de fabrikant.
De prijs van de producten in de categorie Dynamo voor de OPEL CORSA varieert van € 90 tot € 172, afhankelijk van de specificaties en de fabrikant.
Te lage of te hoge laadspanning
De laadspanning moet altijd tussen de 13,8 en 14,8 volt zitten. Door een te lage of te hoge laadspanning raakt de accu van de auto leeg. Bij een te lage laadspanning laadt de accu tijdens het rijden niet goed op. Een te hoge laadspanning leidt tot het opblazen van de accu.
De prijs van de producten in de categorie Dynamo voor de FORD FOCUS varieert van € 94 tot € 205, afhankelijk van de specificaties en de fabrikant.
Om een accu bij te laden moet deze minstens 14 volt krijgen van de dynamo. Een dynamo levert normaal gesproken veel meer stroom en dat wordt weer afgevlakt door de spanningsregelaar.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
Wat zijn de kosten om een dynamo te vervangen voor Peugeot ? Een dynamo vervangen begint bij een prijs rond de € 200.
Wat zijn de kosten om een dynamo te vervangen voor Peugeot 206? Een dynamo vervangen begint bij een prijs rond de € 200.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
Reacties. Een dynamo zoals die vroeger gemonteerd werden levert gelijkstroom en heeft koolborstels. Een generator of alternator levert wisselstroom welke in de alternator zelf omgezet wordt met dioden naar gelijkstroom en heeft daardoor geen koolborstels.
De auto start niet met behulp van de startkabels
Laat de hulpauto een paar minuten draaien en probeer het nog eens. Als de hulpauto te klein is krijgt de lege accu niet genoeg stroom. U kunt iemand in de te hulp geschoten auto gas laten geven. Op die manier krijgt u meer stroom van de dynamo.
Dit geldt bij gunstige omstandigheden: bij een aangename temperatuur tussen de 15 en 20 graden en het liefst windstil. Met een auto van 60 kW kun je dus naar verwachting 60 x 5 = 300 km elektrisch rijden zonder tussentijds opladen.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.