Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Een gereviseerde motor kan betrouwbaar zijn, maar het hangt af van de kwaliteit van de revisie en de gebruikte onderdelen. Wij bij RH-Revisie gebruiken uitsluiten de originele onderdelen van topkwaliteit.
Je motor zelf reviseren, wat kun je doen? Je kunt natuurlijk onderdelen bij ons kopen en deze zelf vervangen. In principe is het reviseren van een motorblok een klus voor specialisten, omdat het uit elkaar halen en in elkaar zetten alleen al een ingewikkelde klus is die je zeker niet mag onderschatten.
Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel.
Totale motorrevisie: tussen de 1.800 en 7.500 euro, afhankelijk van de onderdelen die moeten worden vervangen en het soort automerk (aantal werkuren die nodig zijn).
Olie verwisselen na 1000km (of na 15 uur voor motoren met een urenteller) is heel gebruikelijk, maar ook een compleet blok-revisie na 20.000km gewoon omdat het servicemanual dat voorschrijft.
450,- euro voor het vervangen van lagers,keeringen en pakkingen. Verder wordt er gekeken naar krukas, zuiger en cilinder.
Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500.
Simpel gezegd is een motorrevisie het opknappen van alle motordelen zodat je de motor een tweede leven inblaast. Hierbij haal je het hele motorblok uit elkaar, om vervolgens elk onderdeel grondig na te kijken en te reinigen. Dingen die hierbij gedaan kunnen worden zijn bijvoorbeeld polijsten, slijpen en borstelen.
Tijdens de eerste 1000 tot 2000 kilometer is het daarom raadzaam om de gereviseerde motor op een laag pitje te laten draaien. Dit kan door de motor op lage toeren te laten draaien of door de omstandigheden waaronder de motor moet draaien voorlopig minder belastend te maken.
We laten je graag zien welke motoren in de top 10 meest betrouwbare motorfietsen staan, want veiligheid en betrouwbaarheid is wel zo belangrijk. De top tien bestaat uit Honda (1), Yamaha (2), Suzuki (3), Kawasaki (4), BMW (5), Harley-Davidson (6), KTM (7), Triumph (8), Ducati (9) en Aprilia (10).
Revisie van jouw motor zorgt ervoor dat jouw motorblok weer zo goed als nieuw is. Alle onderdelen met slijtage worden vervangen zodat de motor er weer vele kilometers tegen aan kan. Je bespaart veel geld door jouw motorblok te reviseren in plaats van te vervangen.
Slijtage onderdelen zoals distributie delen, pakkingen en zuigerveren worden standaard vervangen bij een motorenrevisie. Opbouwen: Na het herstellen kan de motor weer opgebouwd worden. Dit is een precisie werk waarbij telkens alles wat gemonteerd wordt, gecontroleerd moet worden.
Een garage heeft vaak tot wel twee dagen nodig om een cilinderkoppakking te vervangen. Vooral in complexe kleine auto's is weinig ruimte beschikbaar en kost het uitbouwen van de onderdelen veel tijd.
Aanschaf motor
De meeste mensen geven gemiddeld rond € 10.000,- uit aan een nieuwe motor. Een nieuwe motor van een populair merk begint rond € 7000,- voor een mooi instapmodel en kan oplopen tot € 30.000,- voor de meest luxe motoren met álle toeters en bellen.
Reviseren cilinderkop vanaf € 125,00 ex BTW, met volledige Bovag garantie.
Bovenop de kosten van de motor krijg je dan nog de arbeidskosten om de oude motor uit te bouwen, alle aanbouwdelen over te plaatsen naar de nieuwe motor en de nieuwe motor in te bouwen. Reken hiervoor voor een ervaren monteur circa 12 tot 15 uur arbeid wat ongeveer €1000,- tot €1300,- zal kosten.
De bedoeling van een blokrevisie is om versleten delen te vervangen en preventief kwetsbare delen te vervangen 'nu het blok toch open ligt'.. Een revisie beginnen we het liefst met een goeie testrit. Na diagnose komt demontage, dan reinigen en controleren op slijtage.
Refurbished betekent in het Engels 'Gereviseerd'. In de IT- en computerwereld een bekende term die al langer wordt gebruikt voor producten die ná gebruik worden gecontroleerd, zo nodig gerepareerd en opnieuw worden aangeboden voor hergebruik.
Reviseren is het controleren en eventueel herstellen van motoren en machines. Ook bij groot onderhoud aan rollend materieel, zoals aan treinen, spreekt men van revisie. Reviseren is afgeleid van het Franse woord voor herzien.
Rond de 50.000 km op de teller is het zeker aan te raden om de staat te controleren. Als er grote oneffenheden zijn merk je dit aan het pompende gevoel bij het remmen.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.