Over het algemeen liggen de kosten tussen 100 en 450 euro voor een nieuw uitlaatspruitstuk en 2 tot 30 euro voor nieuwe spruitstukpakkingen. Meeste garages voeren deze reparatie binnen twee uur uit, hetgeen de totale kosten voor vervanging op gemiddeld 500 euro brengt.
Wat is een inlaatspruitstuk? Voor de verbranding in een motor is lucht nodig. Om deze luchtstroom te bevorderen zit er op de motor een inlaatspruitstuk. Dit inlaatspruitstuk zorgt ervoor dat de lucht die via het luchtfilter binnenkomt gelijkmatig over de cilinders wordt verdeeld.
Het inlaatspruitstuk zit gemonteerd tussen de aanzuigbuis van het luchtfilter en de motor. De buizen van het spruitstuk zitten direct op het inlaatgedeelte van de motor gemonteerd, direct bij de inlaatkleppen. Bij indirect ingespoten benzinemotoren zit de brandstofinjector ook in het inlaatspruitstuk gemonteerd.
Zowel een spruitstuk vervaardigt uit buizen als een gietijzeren spruitstuk kan gelast worden. Alhoewel het bij een gietijzeren spruitstuk een stuk lastiger te repareren / lassen zal zijn. De pakking tussen cilinderkop en het spruitstuk kan ook lekkage vertonen.
Wat is een spruitstuk? Het spruitstuk verbind de carburateur met het motorblok en zorgt ervoor dat het mengsel wat door de carburateur is 'gemaakt' (benzine/lucht) in het blok komt. Het spruitstuk zit op het membraan.
Dan kunt u dat het beste doen met de Instant Power van Lindemann. Dit product is zeer geschikt voor het reinigen van de inlaatspruitstuk. De Instant Power is zowel geschikt voor benzine als voor diesel en wordt verkocht in een spuitbus, waardoor het makkelijk is om in de inlaat te sprayen.
Bij een goed spaghetti spruitstuk zijn alle buizen even lang om een optimale flow te krijgen en de gassen niet te laten botsen. Met dit spruitstuk zal je dan ook geen vermogenstoename hebben. Als vervanger van het originele spruitstuk is dit spruitstuk prima te gebruiken en een stuk goedkoper als een originele.
Het lassen van gietijzer doe je met speciale nikkel-ijzer laselektroden. Deze typen elektroden behouden hun grote taaiheid waardoor een stevige lasverbinding ontstaat. Door de uitstekende laseigenschappen is het mogelijk om op zeer lage stroom te lassen.
Als uw auto veel meer (uitlaat) geluid maakt dan normaal en dit geluid komt aan de voorzijde van de auto vandaan dan is mogelijk uw spruitstuk-katalysator gescheurd. Dit kan bijna altijd gelast worden.
Soms is het mogelijk de lekkage te repareren door de uitlaat te lassen. De kwaliteit van de uitlaat moet dan wel zo zijn dat het überhaupt nog te lassen is. Ook bestaat er een reparatie pasta (Gum Gum) om kleine lekkages dicht te smeren.
Wat zijn de kosten voor het reinigen van de inlaatkleppen? Het chemisch reinigen van de inlaatkleppen kost €220,- Het reinigen door middel van stralen met granulaat is afhankelijk van de tijd dat we er mee bezig zijn.
De temperaturen kunnen oplopen tot wel 900 °C.
Wervelkleppen, ook wel swirl-flaps genoemd, zijn kleine vlinderkleppen op het inlaatspruitstuk vlak voor de inlaatopeningen van de cilinderkop. Wervelkleppen zijn idealiter ontworpen om werveling in de lucht te creëren om de brandstof-luchtmengsel en emissies bij lage toerentallen te verbeteren.
Reinig je uitlaat.
Net als bij het schoonmaken van je auto of motor, gebruik je lauw water en zeep om de uitlaat te reinigen. Als alternatief kun je ook kiezen voor een stoomreiniger. Stoom is een effectieve methode, maar stoomreinigers zijn vaak wel prijzig.
Een MAP-sensor meet de druk in het inlaatspruitstuk. Het motormanagement gebruikt deze waarde samen met het motortoerental en de inlaatluchttemperatuur om te bepalen hoeveel lucht de motor binnenkomt.
De DISA klep regelt luchtdifferentiatie in het inlaatspruitstuk (past lengte van de luchtweg aan) en is een berucht onderdeel in het inlaatspruitstuk van de M54 motor aangezien deze klep kapot gaat na verloop van tijd (indicatie 70.000 tot 100.000km).
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Gietijzer herken je aan de uitwendige vorm, omdat de gietnaden zichtbaar zijn en het oppervlak vaak wat ruwer is. Gietijzer is erg hard en daardoor erg bros. Als het breekt, kijk je tegen een korrelig oppervlak aan. Het motorblok is gemaakt van gietijzer.
Hoe verwijdert u vlekken op gietijzer? Verwijder kleine of hardnekkige vlekken op gietijzer met een schuurmiddel, zoals Cif. Behandel het gietijzer na met schoon water en droog af met een schone theedoek. Poets met vaseline, dat reinigt en geeft een mooie donkere glans.
Speciaal voor het boren in harde metalen als inox en gietijzer is er de cobalt metaalboor, die bestaat uit een legering van HSS met vijf procent cobalt. En natuurlijk zijn er allerlei speciale boren voor specifieke metaalsoorten en toepassingen.
Door de originele middendemper, wat in feite een stuk pijp is met een grotere diameter, verliezen de uitlaatgassen even de druk om vervolgens weer verder te gaan met een lagere druk in de einddemper. Dit deel wordt ook wel de Resonator genoemd, omdat het de eerste luide geluidsgolven dempt.
Wat kost het inwendig reinigen van de motor? Personen- en bedrijfauto's met cylinder inhoud tot 4,5 liter – € 85 Boot motor met 1 luchtinlaat – € 105 Mobiele service toeslag – € 35 Alle anderen op aanvraag.