LPG-inbouw van een traditioneel simpel LPG-systeem kost u gemiddeld ongeveer: € 1200,-LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 4 cil.motor kost gemiddeld ongeveer: € 1650,-LPG-inbouw van een G3 systeem voor een 6 cil.
De prijs van zo'n G3 systeem is voor een viercilindermotor ongeveer 1650 euro. Laat je de installatie inbouwen door een niet RDW erkend bedrijf, dan moet je de installatie laten keuren.
Een LPG-tank laten inbouwen kost natuurlijk geld. Gemiddeld betaal je ongeveer 2.000 euro, maar dit kan uiteen lopen van 1.500 tot 2.500 euro, afhankelijk van het soort auto en de grootte van LPG-tank.
LPG ofwel autogas is de brandstof en G3 is de regelgeving. In de volksmond wordt er vaak 'LPG G3' gezegd, maar eigenlijk is het gewoon een LPG-systeem dat voldoet aan de G3-regelgeving waarmee je recht hebt op een tegemoetkoming in de wegenbelasting.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Bijtelling nadelig voor lpg
Dat autogas minder populair is in de zakelijke markt, komt door de bijtellingsregels. Dat wil zeggen het percentage van de catalogusprijs van de auto dat je bij je brutoloon op moet tellen voor het privégebruik van je auto. Het huidige systeem werkt sterk in het nadeel van lpg.
De overheid heeft de hogere motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas grotendeels ongedaan gemaakt door een jaarlijkse korting van 317 Euro op de houderschapsbelasting. Daardoor bedraagt de motorrijtuigenbelasting voor een auto op autogas (ongeveer) hetzelfde als die van het zelfde model op benzine.
De wegenbelasting voor benzine bedraagt € 96 per kwartaal, de wegenbelasting LPG G3 betaal je € 126 en voor diesel ben je € 228 kwijt.
Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
Voordelen van een G3 systeem
Dat heeft te maken met het extra gewicht dat de LPG-tank in de schaal legt. Voor de moderne schone en zuinige G3-installaties komt de fiscus de automobilist echter tegemoet: wie kiest voor een dergelijk systeem krijgt van de overheid een zogenaamde G3-premie van gemiddeld € 440,- per jaar.
De G3-regeling geeft een korting van 317 Euro per jaar op de normale houderschapsbelasting voor auto's op autogas. In de praktijk betekent dit dat de extra autogas-toeslag op de houderschapsbelasting voor een groot deel - en soms helemaal - wegvalt.
Zoals gezegd is het verbruik van LPG 15% hoger ligt dan bij benzine. De actieradius dus ook 15% kleiner bij dezelfde hoeveelheid brandstof. Belangrijk daarbij is dat een gastank maar voor 80% gevuld wordt.
Hieruit blijkt dat in 2020 door gestage groei wereldwijd meer dan 1,4 miljoen lpg-auto's op jaarbasis zullen worden verkocht. Uit het rapport blijkt dat lpg een mooie toekomst tegemoet gaat mits de overheid de relatief schone brandstof niet al te zeer belast.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
Het gebruik van LPG is milieuvriendelijk door de lagere CO2 uitstoot. Het brandstofgebruik ligt tussen de 10 tot 20% hoger dan bij benzine maar de brandstofkosten zijn lager. In vergelijking tot benzine en diesel is LPG erg goedkoop.
Momenteel ligt de prijs per liter LPG tussen 90 cent en 1 euro per liter en is verkrijgbaar bij veel tankstations in Duitsland.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Werking van G3 LPG installatie
Er zijn verschillende soorten G3 LPG installaties die worden ingebouwd in auto's. Bij deze installaties wordt gebruik gemaakt van een electronic control unit. Deze electronic control unit is een boordcomputer die de aansturingstijden berekend voor de benzine-injectoren.