Op basis van de genoemde bedragen, kan een Formule 1-auto gemiddeld wel zo'n 6 miljoen tot soms wel 14 miljoen euro kosten. En daarbij zijn de kosten voor reparatie tijdens én na een race nog niet eens meegenomen.
Een Formule 1-team mag in 2023 zo'n 150 miljoen dollar uitgeven aan het ontwerp en de ontwikkeling van de twee auto's. Het budgetplafond voor 2023 stond in eerste instantie op 135 miljoen dollar.
Hoewel de kosten van de belangrijkste onderdelen van een Formule 1-auto kunnen oplopen tot meer dan twaalf miljoen euro's, proberen constructeurs het totaal te maskeren om boetes door de FIA te vermijden. Volgens onderzoek wordt de F1-autokosten geschat op ongeveer tien miljoen euro vanaf 2021.
In totaal vloeide er 50,7 miljoen euro richting het materiaal om de auto te bouwen (motoren niet meegerekend), teamkleding en stickers.
Zo werkt het: elk onderdeel van een Formule 1-bolide heeft een geschatte kostprijs. Zo kost een voorvleugel al snel €145.000 en een versnellingsbak maar liefst €420.000. Elke keer dat er schade wordt gemaakt en een onderdeel moet worden vervangen, stijgt dus de kassabon van de nodige reparaties.
Het is moeilijk om een prijskaartje te hangen aan een huidige F1 wagen. Een F1-team mag in het seizoen 2022 145,6 miljoen dollar uitgeven (net gecorrigeerd voor hogere transportkosten plus inflatie).
Toch zijn de prijzen van verschillende onderdelen bekend. Zo kost één enkele neusvleugel zo'n 140.000 euro en betaal je voor een stuur, dat tegenwoordig een high tech-computer is, bijna 50.000 euro.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.
Het salaris van een normale F1 monteur is tussen de 30.000 en 60.000 euro per maand. Het salaris van een F1 monteur in de pit crew kan oplopen tot 25.000 euro per maand. Dit bedrag is exclusief eventuele bonussen. Bij beide banen geldt dat je flink wat ervaring moet op doen.
Je betaalt voor het uitgebreide TV Pro abonnement € 64,99 per jaar (of € 7,99 per maand). Voor het TV Access abonnement betaal je € 26,99 per jaar (of € 2,99 per maand).
Max Verstappen zijn woonplaats is Monaco, waar hij al enige tijd een prachtig appartement huurt. Het appartement van Verstappen ligt in de peperdure wijk Fontvieille en dan heb je ook wel wat. Zo heeft hij vanaf zijn balkon prachtig uitzicht over de zee en ook zit er een Roll Royce Garage om de hoek.
De brandstoftanks van F1-auto's hebben een capaciteit van maximaal 110 kg. Een Formule 1 auto heeft een brandstoftank met een maximale capaciteit van 110 kilogram. Dat is ongeveer gelijk aan 140 liter benzine.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Formule 1: Oostenrijk en België het goedkoopst
De totale kosten – entreeticket en vervoer – komen voor Oostenrijk uit op slechts 167 euro.
Tot wel 15 miljoen euro
Toch zijn vooral het chassis zelf en de motor en transmissie (aandrijflijn) de meest prijzige componenten. Denk hierbij op ongeveer 10 miljoen euro. De totale prijs van een F1-auto komt neer op ongeveer 12 tot 15 miljoen euro.
De Mexicaan kreeg in 2022 een nieuw contract met loonsverhoging. Naar verluidt verdient hij nu omgerekend 7 miljoen euro per jaar. Dat is slechts 22 eurocent per seconde. Check ook het vermogen van de Formule 1-wereldkampioen.
De hoogte van het salaris hangt af welke positie je hebt in de pitcrew. Zo verdient een teamleider €840.000 per jaar en een blusser €25.000, zo zette de website Sportrush.com onlangs op een rijtje. Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'.
Een bandenwisselaar krijgt dan weer bijna €300.000 per jaar evenals de 'fuel engineer'. Voor iedere gewonnen race zijn er bonussen te verdienen.
Sinds juni 2020 heeft Verstappen een zeer fraai speeltje in zijn garage staan: een Aston Martin DB11 AMR. Dit is in de basis een 'normale' DB11, met 30 pk extra. Ook is de AMR-variant gelimiteerd tot 200 stuks, best een zeldzaam apparaat dus.
De auto van Max Verstappen uit 2022 heet namelijk de Red Bull RB18. De langverwachte term 'RB17' werd gekoppeld aan een door Adrian Newey ontworpen hypercar.
Hoeveel weegt een F1-auto? In 2023 is het minimumgewicht voor de F1-auto 798 kilogram, ook in 2022 was dit het geval. Dit gewicht is inclusief de coureur en de banden. De brandstof voor in de auto zit hier echter niet bij inbegrepen.
Hoeveel weegt een F1-band? Een band van een Formule 1-auto weegt tussen de 9,5 en 11,5 kilogram.
Coronel legt verder uit dat de wheelguns per team ook nog eens verschillen. "Ieder team heeft er zijn eigen systeem voor gemaakt. Normaal als je dit zou bestellen, kost het 10.000 euro.