Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775.
De prijzen van een V2G laadpaal thuis starten vanaf € 5.000 (excl. btw, incl. plaatsing). Let op: de uiteindelijke kostprijs hangt sterk af van het merk, de opties, de capaciteit van de laadpaal, maar ook van de nodige voorbereidende werken, …
De auto krijgt een 54kWh-lfp-accu waarmee een actieradius van maximaal 305 kilometer mogelijk moet zijn. De auto kost 25.500 euro en gaat naar verwachting in 2023 in productie, net als de Wallbox.
Auto's die geschikt zijn voor bidirectioneel laden
De Nissan Leaf is een van de elektrische voertuigen die twee kanten uit kunnen laden. Andere merken en modellen zijn de Nissan E-NV200, de Mitsubishi Outlander PHEV en de Kia Soul. Het is dus zeker niet mogelijk om met elke elektrische auto bidirectioneel te laden.
Stroom delen
Vanaf 2022 wordt de Volkswagen ID. 3 compatibel met bidirectioneel laden, ook wel vehicle-to-grid-technologie (V2G) genoemd. Door het toenemende aantal elektrische auto's is er steeds meer vraag naar elektriciteit. Gelukkig is iedere stekkerauto theoretisch ook een opslagplaats voor extra stroom.
Ja, met een elektrische auto heb je de mogelijkheid om de auto op te laden maar ook om deze te laten ontladen. Je kunt hierbij stroom opslaan en vervolgens deze stroom op een later tijdstip gebruiken voor je huishouden waardoor je gebruik maakt van gratis stroom voor je elektrische apparaten.
Vehicle to home (V2H)
Je elektrische auto is dan een enorme thuisbatterij. Op de piekmomenten is stroom duur (en vaak ook niet groen). Je kunt je auto opladen als de stroom weer groen en goedkoop is. Met een dynamisch energiecontract kies je de uren waarop stroom het groenst en goedkoopst is.
Bidirectioneel laden kan bijdragen aan het opslaan van stroom van zonnepanelen en windmolens tussen momenten dat er veel aanbod is en momenten dat er vraag is. Dat maakt het opwekken en gebruiken van meer groene stroom makkelijker en ontlast het elektriciteitsnet.
De eerste laadpaal waarmee daarvoor geschikte elektrische auto's stroom terug kunnen leveren aan het net, is door netbeheerders goedgekeurd. De vehicle-to-grid-laadpaal is opgenomen in het register van goedgekeurde laadpalen van ElaadNL en nu dus in vrijwel heel Nederland* te gebruiken.
Een aantal huishoudens maakt al gebruik van deze techniek en kan daarmee dus met de elektrische auto stroom terugleveren aan het net, maar dit is alleen bij specifieke accu's mogelijk. Twee bekende automodellen waarbij dit mogelijk is, zijn de Renault ZOE en de Nissan Leaf.
Alle elektrische auto's van Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Cupra die vanaf 2022 worden gemaakt en op het MEB-platform staan, zijn dan geschikt voor V2G. Deze zullen dan, als de eigenaars toestemming geven, deel gaan uitmaken van een “gedistribueerd net”.
Zo ondersteunt Tesla geen bidirectioneel laden.
De enige manier om te ontladen is via de USB-poorten in de auto. Daarnaast zijn vrijwel alle laadpalen standaard niet geschikt om stroom te ontvangen. Kortom, zowel laadpalen als auto's moeten aangepast worden. Daarmee staat de techniek nog in de kinderschoenen.
Bi-directioneel laden is niet mogelijk met de EV's van Volvo.
Waar je bij laden met zonnepanelen op moet letten, is of je laadpaal kan kiezen tussen netstroom en zonnepanelenstroom. Een slimme laadpaal checkt of er zonnestroom aanwezig is en gebruikt die om te laden. Heb je meer nodig en is de zon onder, dan kan netstroom worden toegevoegd, tegen nachttarief bijvoorbeeld.
Volkswagen-EV's kunnen bidirectioneel laden vanaf volgend jaar. Elektriciteit opslaan om later weer terug te geven aan het stroomnet: bidirectioneel laden, “vehicle-to-home"- of “vehicle-to-grid"-technologie wordt als een grote stap in de ontwikkeling van de elektrische auto beschouwd.
Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig. Let op: dit aantal zonnepanelen is enkel en alleen voor het opladen van je elektrische auto.
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste accu's van een elektrische auto ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen.
Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden. De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar.
Een wallbox is een contact aan de muur waarmee je de elektrische auto kunt opladen. Dat is dus eigenlijk precies hetzelfde als een laadpaal. Alleen een laadpaal staat op een paal los van een muur.
Om een idee te geven: een volledig geladen Audi e-tron accu kan een gezinshuishouden een week lang van energie voorzien. Dit principe staat bekend als 'bidirectional charging' of V2H (Vehicle to Home).
De standaardprijs voor een Ikea thuisbatterij is zo'n 3.300 euro. De kostprijs is afhankelijk van het vermogen van de thuisbatterij. Een overzicht van de prijzen: Accu van 5 kWh: 3.758 euro (excl.
Over het algemeen is een kleinere thuisbatterij iets duurder per kWh capaciteit dan een groter exemplaar. Een thuisbatterij van 3 kWh heeft een richtprijs van ongeveer 4.000 euro. Een batterij van 8 kWh een richtprijs van 5.000 tot 8.000 euro en een batterij van 14 kWh is de richtprijs zo'n 10.000 euro.
De meest populaire accu die bij een zonne-energie toepassing gebruikt wordt, is een deep-cycle AGM loodaccu. Intercel levert AGM accu's voor zonnepanelen die speciaal ontworpen zijn voor vele malen intensief ontladen en weer opladen, waardoor ze optimaal geschikt zijn voor cyclisch gebruik bij zonne-energie systemen.