De kosten van de restauratie van de Gouden Koets bedroegen eveneens 1,2 miljoen euro. Net als bij de restauratie van de Glazen Koets zijn deze kosten opgevangen binnen Begroting I de Koning en zijn niet extra ten laste van de belastingbetaler gekomen.
Het kosten van het groot onderhoud aan de Gouden Koets worden geschat op zo'n 1,2 miljoen euro. Het rijtuig dat op Prinsjesdag wordt gebruikt om het staatshoofd naar de Ridderzaal te rijden, is mogelijk zeven jaar uit de roulatie.
De Gouden Koets staat in het koetshuis van het Koninklijk Staldepartement. Slechts bij hoge uitzondering bestaat de mogelijkheid de Gouden Koets van dichtbij te bekijken. Van 18 juni 2021 tot en met 27 februari 2022 is de gerestaureerde Gouden Koets tentoongesteld in het Amsterdam Museum.
Gouden Koets en Koninklijke Kroon
De Gouden Koets is ook geen eigendom van de Koning, maar is ondergebracht in de Stichting Kroongoederen. Ook andere zaken die behoren bij het Koninklijk ceremonieel, zoals de Koninklijke Kroon, zijn ondergebracht in een stichting. De Gouden Koets staat ten dienste van de Koning.
En dat is nu niet het geval,” aldus de koning. De koets ligt onder vuur vanwege de beeltenis op het paneel Hulde der Koloniën, geschilderd door Nicolaas van der Waay. Volgens het museum beschouwt een groeiend aantal mensen het rijtuig als beladen erfgoed en zou het daarom niet meer gebruikt mogen worden.
De Gouden Koets is een geschenk van de bevolking van Amsterdam aan koningin Wilhelmina. Het geld voor de koets werd ingezameld door de Vereeniging van het Amsterdamsche Volk tot het Aanbieden van een Huldeblijk aan H.M. Koningin Wilhelmina.
De Gouden Koets is bestemd om door acht paarden te worden getrokken, vandaar de bijzondere hoogte van de bok.
De Gouden Koets is al omstreden, vooral vanwege het zijpaneel Hulde der koloniën. Vanwege de discussie besloot koning Willem-Alexander in januari dit jaar de Gouden Koets ook na de restauratie van het rijtuig voorlopig niet meer te gebruiken.
De koets weegt vier ton, is 7,3 meter lang en 3,7 meter hoog. Hij is verguld en is rijk voorzien van beeldhouwwerk. Op het dak staan drie cherubijnen symbool voor Engeland, Ierland en Schotland.
De Gouden Koets als symbool
Het rijtuig staat symbool voor iets groters: het Oranjehuis, de democratie, de zelfbewuste hoofdstad Amsterdam, het sprookje van het vorstelijke bestaan (of: de gouden kooi), het Koninkrijk der Nederlanden en het koloniale verleden.
De Afdeling Koets- en Rijstal van het Koninklijk Staldepartement omvat ongeveer dertig paarden en ruim zeventig rijtuigen.
Lang was onbekend waar het bladgoud waarmee de koets is verguld vandaan kwam. De samenstelling van het goud is in een uitgebreid onderzoek vergeleken met monsters uit Suriname en Zuid-Afrika. Een mysterie is opgelost: het goud blijkt afkomstig uit Suriname.
De Glazen Koets werd in 1826 voor Koning Willem I gebouwd door P. Simons uit Brussel. De koets heeft een eenvoudig gevormde donkerblauwe kast, die is afgezet met een brede vergulde lijst van laurierbladeren en eikenbladeren. Het rijtuig heeft zeven ramen met geslepen glas.
In 1898 werd aan de jonge Koningin Wilhelmina een inhuldigingsgeschenk aangeboden door de Amsterdamse burgerij: een bijzondere staatsiekaros, de Gouden Koets.
Het gouden rijtuig is ontworpen door de Nederlandse broers Spijker, die later ook naam maakten als de bouwers van de eerste Nederlandse auto. De koets is gemaakt van met bladgoud belegd djatihout. Voor de talloze versieringen werden houtwerkers, schilders, glasblazers, leerlooiers en smeden ingehuurd.
Koningin Wilhelmina kreeg de Gouden Koets bij haar inhuldiging in 1898 cadeau van de Amsterdammers. Ze nam het rijtuig in 1901 pas in gebruik bij haar huwelijk. Sindsdien deed de koets dienst bij huwelijken en doopfeesten van de Oranjes en sinds 1903 op Prinsjesdag.
De renovatie van de Glazen Koets heeft 1,2 miljoen euro gekost.
Charles III werd gevolgd door vier pages (pages of honour), waaronder zijn kleinzoon prins George van Wales. De belangrijkste taak van de pages was het dragen van de zware sleep van de kroningsmantel.
Naar alle waarschijnlijkheid zal prins George, zoon van prins William en prinses Kate, de rol van Page of Honour toegewezen krijgen. Hij moet dan de lange sleep van het gewaad van de koning dragen wanneer die door het kerkschip van Westminster Abbey wandelt.
Voor en naast de koets
De cap is afgezet met goudgalon. Op de linkermouw van het uniform is het koninklijk wapen aangebracht. Acht lakeien gekleed in gala, bestaande uit een blauwe galajas afgezet met goudgalon en een steek met oranje kokarde, lopen naast de koets.
Circa 1450. Vijftiende-eeuwse rijtuigbouwers uit de Hongaarse stad Kocs hingen de carrosserie op aan leren riemen. Dat maakte de kar definitief tot een koets. Zo werd het voertuig – tot dan toe slechts een rudimentair vervoersmiddel – inzetbaar als luxe-voertuig voor staatshoofden.
Per paard heb je 0,5 tot 1 hectare weiland nodig als je ook de productie van het ruwvoer meerekent, anders wordt 1 hectare weiland voor vier paarden geadviseerd. Voor de opfok van jonge paarden is een oppervlakte van minimaal 2 hectare per perceel gewenst.
De structurele onderhoudskosten voor een paard zijn ongeveer 500 euro per maand als je geen wedstrijden rijdt. Doe je dat wel en reken je alles mee, dan zit je zo op 700 euro per maand. De gemiddelde aankoopprijs voor een sportpaard is 5.000 euro.
Hoeveel paarden mag ik als particulier houden? Wanneer je paarden particulier houdt, ben je dus niet bedrijfsmatig. Er zijn geen wettelijke voorschiften vastgelegd hoeveel paarden je particulier mag houden. Let wel op dat je bij een grote hoeveelheid paarden te maken kan krijgen met milieuvergunningen en de mestwet.
Er bestaan verschillende namen voor de persoon die de aanspanning bestuurt, zoals koetsier, voerman en menner. De koetsier zit rechts op de bok van de koets. De uitrusting van een koetsier bestaat uit handschoenen, een schort, een hoofddeksel en een lange zweep.