Uw auto wordt per verzekerd transport op een oplegger voor u naar Nederland getransporteerd vanuit Duitsland. Met deze dienst nemen wij u tevens de aankoop en een eventuele onderhandeling voor u uit handen. Wij rekenen hiervoor €695,- voor geheel Duitsland inclusief het verzekerde autotransport.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Als je in Nederland een auto wil kopen, ben je in Nederland behoorlijk duur uit. Je bent veel voordeliger uit als je een auto uit Duitsland importeert. Het aanbod in Duitsland is veel groter, de standaard uitvoering van de auto's is veel luxer en je krijgt bij import korting op de BPM-belasting.
Wat kost het transport van een auto? Een gemiddeld transport van een enkele kleine tot middelgrote auto binnen Nederland zal meestal tussen de 150 en de 800 euro kosten. Voor het vervoer van meerdere, grotere of bijzondere auto's zullen de prijzen anders zijn.
Doppelkarte regelen, via internet (40 eur) of ter plaatse bij de Schildermacher of het ADAC kantoor (beide ca 80 eur) Nummertje trekken bij het Strassenverkehrsamt voor Ausfuhrkennzeichen, kosten ca 30 eur voor 14 dagen (kan ook voor 9 dagen of juist langer, let alleen op dat je Doppelkarte dezelfde periode geldig is)
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Voor het vervoeren van auto's of andere voertuigen volstaat een gewone aanhangwagen of een machinetransporter niet. Een autotrailer daarentegen is de uitgelezen keuze voor dit transport. De afmetingen zijn zodanig gekozen, dat je gemakkelijk je auto de aanhangwagen oprijdt.
Iedereen die gebruik maakt van het Nederlandse wegennet moet BPM betalen. In Duitsland bestaat een dergelijke belasting niet en hierdoor is het prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse auto's behoorlijk groot. Dit geldt met name voor de populaire automerken, Mercedes, Audi en BMW.
Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa. Voor wie zelf een auto wil importeren uit het buitenland, is het boek Zelf Een Auto Importeren 2012 onmisbaar.
Het BTW-tarief in Duitsland bedraagt 19%. Dit betekent dat u 2% voordeliger uit bent wanneer u een auto importeert uit Duitsland. In Nederland wordt namelijk 21% gehanteerd. Omdat u in Duitsland Mehrwertsteuer (BTW) betaald hoeft u in Nederland geen BTW meer te betalen.
U berekent de invoerrechten over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus onder andere commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot tot aan de buitengrens Europese Unie (EU). U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Een takeling kost 150,00 EUR. Indien een takelwagen opgeroepen werd en je ondertussen terug bij je voertuig bent, betaal je 100,00 EUR voor de verplaatsingskosten van de takeldienst. Dit geldt enkel voor foutgeparkeerde voertuigen.
Starthulp: 65 euro. Reparatie of hulp ter plaatse: 90 euro.
Gaat er iets kapot aan of in de auto waardoor die niet meer werkt? Dan moet je je auto laten wegslepen door een pechhulpdienst of een schakelbedrijf. Dit kost rond de 250 euro en wordt niet vergoed door de autoverzekering.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
Een Duits 5-daags kenteken kost je ongeveer tussen de 150,- en 250,- euro maar kan je veel duurder komen te staan en een hoop ellende opleveren.
Stappenplan auto importeren
Na het uitkiezen van de auto moet je het transport regelen, de belasting afdragen en de auto goed laten keuren door de RDW. Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag.
In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.