Je verbrandt niet per se meer of minder brandstof als je snel of juist langzaam rijdt, het gaat meer om hoe gelijkmatig je je over de weg beweegt. Wissel je veel af tussen heel hard en heel zacht, dan is dit minder gunstig voor je verbruik dan wanneer je probeert een gelijkmatige snelheid aan te houden.
Het brandstofverbruik van een auto, motor of scooter is afhankelijk van je voertuig en rijstijl. Als je slim rijdt, gebruik je minder brandstof. Goed voor je portemonnee dus. Maar bewust rijden, betekent ook minder CO2-uitstoot, minder stikstof, minder roet én minder fijnstof.
Rustig rijden is beter voor het milieu: je verbruikt minder brandstof en blaast via de uitlaat dus ook minder CO2, stikstof en andere vervuilende stoffen de lucht in. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit. En je stoot ook nog eens 25 procent minder stikstof uit.
Een auto verbruikt de meeste brandstof bij het accelereren. De truuk bij het zuinig rijden is daarom een eenmaal versnelde auto zo lang mogelijk op deze snelheid te houden.
Gemiddeld verbruik is 6,5 liter
In 2017 verbruikte de gemiddelde kleine benzinewagen 6,5 liter per 100 kilometer, tegenover 7,7 liter in 2010.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren.
Oorzaken hoog brandstofverbruik
een lage bandenspanning. achterstallig onderhoud. de auto is te zwaar beladen met zaken als dakkoffers, bagageboxen of andere dingen. verstopt roetfilter.
Fabel: Rijd trager, bespaar meer
Veel bestuurders denken dat ze door trager te rijden ook zuiniger rijden. Dat verhaal klopt echter helemaal niet. Langzamer rijden heeft geen invloed op je brandstofverbruik. Door bewuster te rijden en beter te anticiperen in het verkeer ben je wél sneller en zuiniger.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
Het scheelt namelijk zo'n 50% brandstofverbruik als u deze snelheid in de vijfde versnelling rijdt. Schakel daarom altijd naar de hoogst mogelijke versnelling. Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Op zich niet zo'n slecht idee, maar over tijd is dit plotselinge schakelen funest voor uw aandrijflijn. Het is gezonder voor uw bolide om tot een complete stop te komen alvorens u schakelt. Uw auto een paar minuten laten warmdraaien alvorens u gaat rijden, zou de motor wonderen doen.
Met de cruise control (aan) rij je automatisch met een gelijkmatige snelheid en rij je tot wel zo'n 5% zuiniger op de snelweg.
Er is sprake van stationair draaien wanneer de auto stil staat, zonder dat de motor is uitgezet. Denk bijvoorbeeld aan een pakketbezorger die de auto langs de weg stil zet, de motor laat draaien en snel een pakket bezorgt. Een auto verbruikt gemiddeld 3,42 liter brandstof wanneer die stationair draait.
Zoals algemeen bekend heeft een ingeschakelde airconditioning een grote invloed op het brandstofverbruik van een auto. Minder bekend is dat dit meerverbruik van een airco de laatste jaren, door de toepassing van efficiëntere systemen, belangrijk lager is geworden.
Het vermogen is het aantal joule dat het voertuig moet besteden, per seconde. Om erachter te komen hoeveel het voertuig verbruikt in liter/kilometer, wordt het vermogen gedeeld door de snelheid, gedeeld door de efficiëntie van de motor (kleiner dan 1). Hieruit volgt het verbruik van de auto in joule per meter.
Langzamer rijden levert daadwerkelijk een lager brandstofverbruik op, onder meer door een lagere luchtweerstand en minder rolweerstand. Sterker nog: een nieuwe, moderne auto is het zuinigst bij een constante snelheid van ongeveer 70 tot 90 km/u.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Als u gaat kijken naar wat zuinig is om te rijden, dan is 1 liter brandstof op 20 kilometer zuinig en 1 liter brandstof op 3 kilometer onzuinig. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15.
Vroeger werd het verbruik van een auto altijd opgegeven in gereden kilometers per liter brandstof (km/l). Je reed dan bijvoorbeeld '1 op 13', wat betekende dat de auto 13 kilometer kon rijden op 1 liter brandstof. Tegenwoordig zie je steeds meer dat het verbruik wordt aangegeven met het aantal liters per 100 km.
Je auto zuiniger maken, kan op veel verschillende manieren. Sommige zuinige oplossingen of vervangers liggen ook meer voor de hand dan je op het eerste gezicht zou denken. Diverse opties kunnen in totaal voor een reductie van meer dan 50 procent zorgen in je benzine- of diesel verbruik.
Zoals alle filters zijn ook brandstoffilters aan natuurlijke slijtage onderhevig en moeten daarom regelmatig worden vervangen. Het vervangen vindt normaal gesproken om de ca. 60.000 km plaats. Verstopping in de filters merk je vaak alleen door een onjuiste motorfunctie en verminderd vermogen.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Trek niet te snel op.
Snel optrekken bij een stoplicht is soms best leuk. Het verbruikt echter wel meer brandstof dan langzaam optrekken. Probeer daarom zo langzaam mogelijk op te trekken. Let er wel een beetje op dat dit niet hinderlijk is voor medeweggebruikers en dat je niet doorslaat in 'langzaam aan rijden'.
Re: 3K toeren bij 100 km/h
Toerental staat niet gelijk aan verbruik, dat denken veel mensen en daarom hoor je wel eens "die grote motor werkt minder hard" opmerkingen. 3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt.